وبینار «پیام انسانیت» در هند برگزار شد
کد خبر: 4002072
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵

وبینار «پیام انسانیت» در هند برگزار شد

در ایام اربعین حسینی و هفته دفاع مقدس، وبیناری به مناسبت مراسم یوم حسین با عنوان «پیام انسانیت» در خانه فرهنگ جمهوری اسلا‌می‌ایران در بمبئی برگزار شد.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمو‌می‌سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و  زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا و  ایثارگران جنگ تحمیلی، خانه فرهنگ جمهوری اسلا‌می‌ ایران در بمبئی هند وبیناری به مناسبت مراسم یوم حسین را با عنوان «پیام انسانیت» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند، برگزار کرد.
 
در این مراسم، آشوری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلا‌می‌ ایران در بمبئی هند، سعید الخیر عماد‌الدین، رهبر آینده بوهرا‌های علوی گجرات و مفتی ضیاء‌الدین، اندیشمند دینی و رئیس هیئت امنای علمای اهل سنت هند، دکتر ذوالقرنین بای صاحب حکیم الدین اندیشمند دینی و متخصص طب سنتی، پروفسور دکتر سید ضیا الرحمن استاد بخش داروسازی دانشکده جواهر لعل نهرو و عضو هیات امنای موسسه آموزشی ابن سینا علوم بهداشتی و درمانی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد جواد فیضان جوادی رئیس جامعه فاطمیه بمبئی و رئیس جامعه انور الزهرا اله آباد ایالت اوترا پرادش هند، جناب آقای میلاند خیر مختصص روانپزشکی و اعصاب، جناب ساتیندر پال سینگ آهوجا رئیس گروه صنعتی آهوجا و رئیس بنیاد ضد تروریست هند و اساتید، دانشجویان، و جمع کثیری از جماعت علوی بوهرا گجرات شرکت داشتند.
 
وبینار با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد. پس از آن حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهدوی پور در سخنرانی خود ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و صفر به ساحت مقدس امام عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلا‌می‌ایران و حاضرین گفت: سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) پس از مرگ معاویه و به درخواست مردم کوفه در سال ۶۱ هجری قمری به سوی کوفه حرکت کرد و این سر آغاز قیا‌می‌بود که تا ابد ادامه خواهد داشت.
 
وی با اشاره به فواید قیام امام حسین(ع) افزود: این قیام ثمرات بی‌شماری داشت که اولین فایده آن آشکار شدن چهره حکومت استبدادی و ستمگر یزید ملعون بود که در انتها به فروپاشی حکومت امویان انجامید. خطبه‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) در کوفه و شام باعث رسوایی حکومت امویان شد. حضرت زینب(س) چنان پایه‌های حکومت ابن زیاد ملعون را لرزاند که مجبور شد هرچه زودتر اسرای کربلا را به شام بفرستد و در شام نیز حضور امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) چنان مراسم عیاشی یزید که تصور ‌می‌کرد فتح بزرگی به دست آورده است را برهم زد و باعث خوار وذلیل شدن او و موجب تبدیل شدن غرور و تکبرش به خذلان شد.
 
وی در ادامه گفت: دومین فایده قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تبدیل قیام آن امام همام به الگوی جامع و کامل برای قیام ها و جنبش‌های آزادی خواه جهان شد که تا امروز شاهد آنها هستیم. مهاتما گاندی خود عنوان ‌می‌کند که قیام آزادی هندوستان را با تأسی از قیام اباعبدالله الحسین (ع) انجام دادم و موفق شدم هند را از دست استعمارگران بریتانیا آزاد کنم.
 
وی اظهار داشت: سومین فایده قیام والای سید و سالار شهیدان ناکا‌می ‌برای مسببان این حادثه بود. عمر سعد با ارتکاب به این عمل پلید تصور داشت که ‌می‌تواند بر ری حکومت کند اما در نهایت موفق نشد. ابن زیاد پس از چندی از کوفه به بصره رفت و نتوانست مدت زیادی حکومت کند و همه آنها توسط مختار ثقفی به هلاکت رسیدند.
 
وی تأکید کرد: دشمنان باید بدانند حرکت‌های آزادیخواه، با تأسی از قیام سید و سالار شهیدان توانسته‌اند به کامیابی برسند و خواهند رسید و از سوی دیگرستمگران در مقابل این تفکر هرگز به اهداف شوم خویش نخواهند رسید و جز سرافکندگی برای ایشان چیزی بدنبال نخواهد داشت.
 
آشوری، وابسته فرهنگی جمهوری اسلا‌می‌ ایران در بمبئی نیز ضمن عرض تشکر و قدردانی از همه حضار بیان داشت: جامعه اسلا‌می ‌پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) دچار دگرگونی‌های بسیار زیادی شد. اگر به تاریخ مراجعه کنیم به خوبی متوجه ‌می‌شویم که آرمان‌های والایی که در ابتدای حکومت اسلا‌می‌ بود همگی در مدت کمتر از چهل سال تغییر کرد و فردی ظالم و ستمگر به سلطنت رسید که از معیارهای انسانی و بشری هیچ چیز نمی‌دانست و قدرت بلا منازع را برای خود ‌می‌خواست.
 
وی با اشاره به واقعه عاشورا اظهار داشت: قیام امام حسین در زمانه‌ای رخ داد که همه جا راخفقان فرا گرفته بود و هیچ کس نمی‌توانست بر ضد حکومت ستمگر یزید سخن گوید اما امام قیام خود را از کنار خانه خدا آغاز کرد و با شهادت خود و یاران با وفایشان و افشاگری‌های حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) پایه‌های کاخ ستم را به لرزه در آورد و باعث شد تا حکومت اموی نابود شود و قیام امام حسین (ع) موجب شد که اسلام ناب محمدی دوباره احیا شود.
 
سپس ماذون سعید الخیر، رهبر آینده جماعت بوهرا علوی ایالت گجرات، ضمن تشکر و قدردانی از خانه فرهنگ جمهوری اسلا‌می ‌ایران در بمبئی برای برگزاری این وبینار اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم ‌می‌‌فرماید بی‌تردید در گفتار و رفتار پیامبر اسلام (ص) سرمشق و الگوی نیکو برایتان وجود دارد، برای کسانی که به قیامت اعتقاد دارند. خداوند سبحان را بسیار شاکر هستیم که پیامبر عظیم الشأن اسلام را الگوی کامل در جامعه انسان‌ها قرار داد و ایشان را رحمة للعالمین اعلام کرد و خاندان عصمت و طهارت در زمان خود نیز اسوه کاملی برای جامعه خود بودند و سید الشهدا از سال ۶۱ هجری تاکنون اسوه کاملی برای بشر است و اخلاق اسلا‌می ‌را از گذشته تا کنون به نسل‌های پس از خود ارائه داده است.
 
در ادامه میلاند خیر، روانپزشک و مختصص اعصاب و روان نیز ضمن عرض تشکر از وابستگی جمهوری اسلا‌می‌ایران در بمبئی با اشاره به داستانی در مورد فطرس ملک بیان داشت: فطرس فرشته‏ای در عرش الهی بود و کبر و غرور او را فرا گرفته بود و به همین منظور بال وی چیده شد و به یکی از جزیره‌‏ها تبعید شد. هنگا‌می‌ که امام حسین متولد شد، جبرئیل برای عرض تبریک به پیامبر به سوی زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار کرد. جبرئیل به وی پیشنهاد کرد، برای عرض تبریک و تهنیت، با او نزد پیامبر برود. هنگا‌می‌ که جبریل او را به حضور پیامبر برد، به امر پیامبر، بال را به بدن پاک امام حسین (ع) مالید و سلامتی‌اش را باز یافت.
 
وی افزود: سیدالشهدا در میان مذاهب گوناگون دارای جایگاه و درجه ای والا ‌است و قیام ایشان تا ابد زنده خواهد بود و همچنین درس‌های آن الگوی کامل برای آزادی‌خواهان جهان است.
 
پرفسور ضیاء الرحمن نیز ضمن اظهار خرسندی از حضور در این وبینار گفت: امام حسین و راه ایشان چراغ راهی برای آزادی خواهان و طرفداران عدل و عدالت است. ایشان به همگان درس خودگذشتگی و ایثار داد و با قیام خود به همگان نشان داد که بایستی در مقابل ظالم و ستمگر ایستاد و از آرمان‌ها و اعتقادهای خود دفاع کرد.
 
در ادامه آهوجا، رئیس گروه صنعتی آهوجا و رئیس بنیاد ضد تروریست هند نیز با تشکر و قدردانی از خانه فرهنگ جمهوری اسلا‌می‌ایران از برگزاری این وبینار گفت: پیامبران و اولیای الهی برای راهنمایی بشر از سوی خداوند سبحان انتخاب شده‌اند و همچنین سلسله همه ادیان و مذاهب نیز در همین راستا است و تنها هدفشان رستگاری انسان‌ها بوده است و اگر جوامع و گروه‌ها از دستورات آنان به درستی پیروی کنند هیچ‌گاه برای هیچ انسانی مشکلی ایجاد نخواهد شد و همگان ‌می‌توانند در کنار هم به خوبی زندگی کنند اما مشکل آنجاست که گروهی ستمگر با سوء استفاده از احساسات به دنبال منافع خود هستند و همین امر باعث اختلافات ‌می‌شود.
 
وی تأکید کرد: امام حسین(ع) با حرکت خود و قیام علیه ستمگر زمان خویش نشان داد که بایستی در مقابل ظالم و ستمگر ایستاد و در این راه خون خود را نیز داد. باید گفت که این امام همام متعلق به همه ادیان و گروه‌ها است.
 
در ادامه مفتی منظور ضیاءالدین سخنانی را در مورد قیام امام حسین(ع) ارائه کرد و گفت: اگر تاریخ اسلام را مورد مطالعه عمیق قرار دهیم به خوبی پی ‌می‌بریم که یزید نمادی واقعی از رذیلت‌های انسانی بود و به تمام معنا نمادی از حکومتی فاسد در جهان بود و امام با خاندان و یاران با وفایش در مقابل آن ایستاد و این حرکت امام درس مهمی ‌برای انسان‌ها است و نشانگر پیروزی خون بر شمشیر است و درسی است برای همه ما که خود را پیروان و علاقمندان آن امام ‌می‌دانیم. نبایستی در مقابل ستم و ظلم بی تفاوت بود و باید به مستضعفان کمک کرد.
 
همچنین دکتر ذوالقرنین بای صاحب حکیم الدین ضمن تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلا‌می ‌ایران در بمبئی گفت: نام بردن از امام حسین(ع) اشاره به همه خوبی‌های و یادآور انسانیت و مقابله با ظلم و ستم است و قیام ایشان چراغ راهی برای آزادی خواهان جهان است. برخی به نام دین، خواهان بهره برداری‌های سیاسی هستند و اسلام یک دین کامل و جامع  است و ابزاری نیست که افراد بخواهند برای منافع سیاسی خود از آن استفاده کنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد فیضان نیز با اشاره به واقعه روز عاشورا بیان داشت: در ظهر روز عاشورا امام حسین پس از کشته شدن یاران باوفایشان خطاب به لشگر عمر سعد گفت: اگر دین ندارید آزاده باشید و این بسیار نکته مهمی‌ برای همه انسان‌ها است. آزادگی نشانه‌ای از وابستگی به معیارهای اخلاقی است که هر فرد در هر دین و مذهب بایستی به آن پایبند باشد. امروزه در دنیا این واژه بسیار غریب است و بسیاری از افرادی که به مراکز قدرت وابسته هستند و همین امر باعث شده که منافع خود را بر هر چیز، حتی اخلاق مقدم به شمار آورند ولی امام حسین با نثار خون خود و خاندان و یارانشان نشان داد که وابستگی به هیچ یک از لذایذ دنیا ندارند.
 
محمد وجیه الدین از اصحاب رسانه به عنوان آخرین سخنران ضمن تشکر و قدردانی از خانه فرهنگ جمهوری اسلا‌می ‌ایران در بمبئی از برگزاری وبینار روز حسین با عنوان پیام انسانیت، به سفر خود به ایران اسلا‌می ‌و عتبات عالیات اشاره کرد و آن سفر را برای خویش فراموش نشدنی توصیف کرد و گفت: همین بس که همه ادیان و مذاهب شناخت بسیار خوبی از آن امام همام دارند و در تما‌می‌ محافل راه و قیام ایشان را مورد تاکید قرار ‌می‌دهند و امام را نمونه‌ای کامل از انسانیت و ارزش‌های اخلاقی ‌می‌دانند.
 
این وبینار همزمان در صفحه یوتیوب نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلا‌می‌ ایران در بمبئی و کانال اینترنتی «اس ان ان» پخش شد و بیش از 1500 نفر توانستند آن را مشاهده کنند. در فضای مجازی زوم نیز بیش از صد نفر شرکت کردند. علاقه‌مندان ‌می‌توانند برای مشاهده و بهره‌برداری از این وبینار به آدرس https://youtu.be/Vax۲wZuKxXY  مراجعه کنند.
انتهای پیام
captcha