تمرکز بر معنویت و عرفان اسلامی به همگرایی مسلمانان کمک می‌کند
کد خبر: 4011637
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
رئیس مرکز اسلامی جاکارتا:

تمرکز بر معنویت و عرفان اسلامی به همگرایی مسلمانان کمک می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید حکیم الهی گفت: تاریخ تمدن اسلامی نشان داده که در دنیای اسلام همگرایی با تأکید بر عرفان و معرفت بسیار سریع رخ داده و تصوف و گرایش به معنویت و عرفان اسلامی در بین تمام طوایف اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اگر بتوانیم نسبت به این مسئله تمرکز کنیم می‌توانیم وحدتی عالی را بین امت اسلامی ایجاد کنیم.

تببین خسارت‌های تفرقه برای مسلمانان برای ایجاد وحدت

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید حکیم الهی، رئیس مرکز اسلامی جاکارتا و نماینده رهبر معظم انقلاب در اندونزی در گفت‌و‌گو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: امروز شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی برای ایجاد تشویش و اختلاف و مقابله با انقلاب ایران، توطئه‌ای به نام هزار چاقو را طراحی کرده‌ که بی‌گمان دسیسه‌ای شیطانی برای ایجاد اختلاف بین امت اسلامی است.

حکیم الهی گفت: متأسفانه برخی کشورهای مسلمان دست دوستی به سوی رژیم صهیونیستی دراز کرده‌اند که این را می‌توان نماد بارزی از خیانت به جهان اسلام توصیف کرد.

رئیس مرکز فرهنگی اسلامی جاکارتا تصریح کرد: اگر شاهد این هستیم که در مسجد ولایت قندوز افغانستان حمله تروریستی انجام می‌شود، باید بدانیم که این حادثه به علت تفرقه در بین مسلمانان است. وحدت در جامعه اسلامی می‌تواند باعث همگرایی و انسجام شود و از سوی دیگر باعث افشای توطئه‌‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و نظام‌های اقماری آنها خواهد بود.

وی با تأکید بر محوریت اصل وحدت در کشورهای اسلامی گفت: در گام نخست باید دولت‌های اسلامی اصل وحدت را باور و مبنای سیاست‌های داخلی و خارجی خود قرار دهند. مهمترین بخش این سیاست‌ را می‌توان تلاش برای از بین بردن تعصب و طایفه‌گری برای ایجاد وحدت سیاسی در کشورها و همگرایی در جهان اسلام دانست.

حکیم الهی تصریح کرد: ارائه پژوهش‌های عملی برای تبیین حقایق تاریخی از طریق علمی و بدون تعصب مذهبی یکی از این راه‌ها برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی است. تعصباتی که امروز در جامعه اسلامی مشاهده می‌شود به دلیل حضور یک اقلیت افراطی در بین اکثریت است که نباید مورد توجه قرار گرفته و برجسته شوند. امروز کسانی که دست به تکفیر مسلمانان و پیروان مذاهب مختلف می‌زنند در اقلیت هستند و نباید آنها را با اکثریت مسلمانان جمع بست.

تمرکز بر معنویت و عرفان اسلامی به همگرایی مسلمانان کمک می‌کند

وی نقش رهبران کشورهای اسلامی را در ایجاد وحدت بین مسلمانان مهم دانست و گفت: رهبران مذاهب اسلامی باید برای ایجاد وحدت تلاش کنند و در این راه ابتدا باید زمینه‌های ذهنی برای دانشمندان اسلامی فراهم شود و بعد از آن توصیه‌های علمی و عملی از سوی علما ارائه و در این راستا گام‌های علمی و عملی در بین نخبگان و علمای جهان اسلام برداشته شود.

حکیم الهی اضافه کرد: پدید آوردن شعار‌ها و نماد‌ها برای وحدت امت اسلامی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود. باید با استفاده از هنر‌هایی مانند فیلم و نقاشی و فناوری‌های جدید در بین امت اسلامی وحدت‌آفرینی کرد.

وی تأکید کرد: توصیه بعدی این است که بتوانیم در یک پژوهش‌ عمیق خسارت‌های عدم وحدت را در بین امت اسلامی تبیین کنیم. در طول تاریخ اسلام، عدم وحدت خسارات‌ بسیار بزرگی به امت اسلامی وارد کرده که تحقیق و پژوهش در مورد آن می‌تواند امت اسلامی را به داشتن وحدت تشویق کند. از سوی دیگر دستاوردهای وحدت امت اسلامی مورد توجه قرار بگیرد که باعث شده در حوزه‌های مختلف فکری و فرهنگی قدرت حقیقی در رویارویی با فرهنگ‌های دیگر به وجود بیاید. وحدت اسلامی می‌تواند زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی و جبران‌کننده عقب‌ماندگی امت اسلامی باشد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در اندونزی با تأیید وجود برخی اختلافات بین مسلمانان و مذاهب اسلامی گفت: اختلاف بین مذاهب اسلامی چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را حذف کرد بلکه راه‌ حل این است که این فاصله‌ها را شناسایی و بر اشتراکات تمرکز کنیم تا بتوانیم بین مذاهب انسجام ایجاد و در مقابل رژیم‌های استکباری دشمن بایستیم.

تمرکز بر معنویت و عرفان اسلامی به همگرایی مسلمانان کمک می‌کند

وی تأکید کرد: تاریخ تمدن اسلامی نشان داده که در دنیای اسلام همگرایی با تأکید بر عرفان و معرفت بسیار سریع رخ داده و هنگامی که دنیای اسلام تمایلات عرفانی داشته توانسته نسل‌ها و نژاد‌های مختلف را زیر سایه وحدتی فراگیر قرار دهد. امروزه تصوف و گرایش به معنویت و عرفان اسلامی در بین تمام طوایف اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اگر بتوانیم نسبت به این مسئله تمرکز کنیم می‌توانیم وحدتی عالی را بین امت اسلامی ایجاد کنیم.

وی پیشنهاد کرد: اگر ما نگاهی به جهان امروز و جهانی‌سازی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که جایگاه جهان اسلام در آن چیست. اگر بخواهیم به مانند جزایری پراکنده در این چرخه قرار بگیریم هیچگاه قدرتی به دست نخواهیم آورد. لذا اگر بخواهیم در قرن 21، از جایگاه برتری برخوردار باشیم این جزایر باید به صورت یکپارچه قرار بگیرند و از یک نظام قدرتمند درونی فکری و علمی برخوردار شوند. این بدون دستیابی به وحدت اسلامی امکان‌پذیر نیست.

نماینده رهبر معظم انقلاب در اندونزی و رئیس مرکز اسلامی جاکارتا در پایان تصریح کرد: اگر به این نتیجه رسیدیم که وحدت اسلامی برای جلوگیری از خسارت و کشتار بین مسلمانان و برای رسیدن به اقتدار و تمدن نوین اسلامی لازم است، باید از اظهار نظرهایی که موجب اختلاف و تفرقه بین مذاهب اسلامی می‌شود خودداری کرده و تمام مذاهب را به وحدت اسلامی با محوریت اسلام عزیز دعوت کنیم.

گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha