ماندگاری ادبیات پایداری با بهره‌مندی از آثار هنری
کد خبر: 4015012
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲

ماندگاری ادبیات پایداری با بهره‌مندی از آثار هنری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تقدیر از نویسندگان، شاعران و فیلمسازانی که در حوزه ادبیات پایداری آثار مؤثری خلق کردند گفت: انتقال این مفاهیم و تجربیات به نسل‌های بعدی مهم بوده که با آثار تولید شده در حوزه ادبیات پایداری محقق می‌شود.

عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان امروز، 30 آبان‌ماه در آئین یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بر کتاب «تنها گریه کن» اظهار کرد: در طول تاریخ نگاه به ادبیات پایداری با انسان همراه بوده است و حتی پیش از اسلام و حتی در اسطوره‌ها اساطیر ما ایرانیان نگاه به ادبیات پایداری و نگاه به قهرمانانی که میهن را نجات دادند در اشعار و ادبیات کهن ایران که بارزترین آن شاهنامه فردوسی است، وجود دارد.

وی با اشاره به عامل جدا کردن ادبیات پایداری نوع مقاومت با ادبیات پیش از اسلام افزود: اگر به سال 1912 به فلسطین برگردیم چیزی به نام ادبیات پایداری شروع شد که گرچه محکم، منسجم و دوام یافته نبود اما آغازی بود در برابر تمام ظلمی که به مردم فلسطین می‌شد و این ادبیات گرچه زبان سلیس و روانی که اکنون در ادبیات مقاومت فلسطین هست، نداشت اما پایه‌گذار و شروعی بود برای نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین در اشعار و ادبیات نویسندگان.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: بسیاری از نویسندگان با سانسور خبری، فرهنگی در حوزه مقاومت فلسطین مواجه شدند بسیاری از نویسندگان تبعید یا زندانی شدند و اجازه تولید اثر مقاومتی نداشتند اما چیزی که ادامه یافت بارقه‌های امید بین شاعران و نویسندگان فلسطینی بود.

وی با بیان اینکه در ایران پیش از انقلاب ادبیات پایداری در نگاه شاعران بود اما بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی بیشتر شد، ادامه داد: زمانی کشور ما مورد هجوم بیگانگان قرار گرفت و جوانان، زنان و مردان ما به خاک و خون کشیده شدند فقط با استفاده از زبان هنر و ادبیات پایداری این بزرگمرد‌ی‌ها و وقایع ثبت شد.

رستمی افزود: در حوزه ادبیات پایداری، تئاتر و سینما اقدامات بسیار خوبی شکل گرفته و فیلم‌های ارزنده‌ای درست شده است اما فیلم، تئاتر و شعری توانست ماندگار باشد که بدور از پروپاگاندای تبلیغی بود و حرف دل مردم را بیان می‌کرد و در هنر انقلاب و ادبیات پایداری ایران نگاه حقیقی و واقعی به اتفاقات ماندگار ماند چراکه هیچگاه به دنبال اسطوره‌سازی نبودند.

وی با تقدیر از نویسندگان و شاعران و فیلمسازان حوزه ادبیات پایداری گفت: انتقال این تجربیات به نسل‌های بعدی امری مهم بوده و آثار تولید شده در حوزه ادبیات پایداری در راستای این مهم بسیار ارزشمند است.

گفتنی است؛ در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان استانی، خانواده شهدا و دانش‌آموزان استان همزمان با سراسر کشور برگزار شد، علاوه بر اجرای سرود دانش‌آموزان، از خانواده شهدا تقدیر و کتاب «تنها گریه کن» و چند کتاب دیگر رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha