مسئله آب دستاویزی برای اختلافات قومی نشود
کد خبر: 4016611
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد:

مسئله آب دستاویزی برای اختلافات قومی نشود

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان با اشاره به برگزاری تجمعاتی در اعتراض به کمبود آب، گفت: همه ما یک ملت هستیم و باید از شعارهایی که به اختلافات دامن می‌زند، به شدت اجتناب کنیم.

مهدی گرجی مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: درخواست مردم ساکن در هر منطقه برای تقسیم آب‌های موجود در آن، مطالبه‌ای درست و حق است که مدیریت هر کشوری باید در این خصوص برنامه‌ریزی حکیمانه، دوراندیشانه و سنجیده با توجه به شرایط جغرافیایی و ژئوپلیتیک مناطق مختلف داشته باشد. در بعضی از کشورها، تقسیمات کشوری گاهی بر اساس حوضه آبریز است تا مشکلی به‌وجود نیاید. در کشور ما نیز که حوضه آبریز چند استان مشترک است، اگر به یک استان واحد تبدیل می‌شدند، بسیاری از معضلات حل می‌شد و مدیریت واحد، آب را بر مبنای عدالت میان مناطق مختلف تقسیم می‌کرد.

وی افزود: کشاورزان و مردم اصفهان این مطالبه خود را بسیار خوب بیان کردند و یک حرکت مدنی و مردم‌سالاری عالی را به نمایش گذاشتند که انعکاس خوبی در سطح کشور و سراسر دنیا به دنبال داشت، ولی اگر مطالباتی از این دست به تفکرات قومی تبدیل شود و هر قوم برای خودش سهم خاصی طلب کند، امر پسندیده‌ای نیست و آموزه‌های دینی، ما را به رعایت تقوا و عدالت و مدنظر قرار دادن نیازها و ضرورت‌ها، یا به تعبیر امروزی، سهم‌ها و حقابه‌ها دعوت می‌کند.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان اضافه کرد: مردم باید بدانند که دشمن در هر حرکت و مطالبه‌ای به دنبال سوءاستفاده و بهره‌برداری از منافع خود است؛ اولاً می‌خواهد نظام را ناکارآمد و ناتوان جلوه دهد، هر چند ما منکر برخی سوءمدیریت‌ها در طول تاریخ انقلاب نیستیم، این مسئله وجود دارد و همه حتی مقام معظم رهبری به آن اذعان می‌کنند، ولی این دلیل نمی‌شود که بهانه به دست دشمنانی بدهیم که دستشان به خون جوانان ما آلوده بوده و وضعیت اقتصادی امروز ما نتیجه تحریم‌های ظالمانه و بی‌رحمانه آنهاست. بنابراین، مطالبات درست و حق است، ولی باید مراقب عوامل نفوذی نیز باشیم که به دنبال موج‌سواری و سوق دادن کشور به سمت اغتشاش، بی‌نظمی و ناامنی هستند.

حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: ائمه جمعه چهار استان درگیر در جلسه‌ای با حضور رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، گفت‌وگوی خوبی درباره مسئله آب داشتند. استانداران این استان‌ها نیز با معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و صمت دیدار کردند که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد. لذا، گفت‌وگوی نخبگان و شخصیت‌های مبرز هر استان می‌تواند اختلافات را حل کند و کسانی که معتمد مردم هستند، باید از به‌کار بردن الفاظ و شعارهایی که اختلافات قومی را دامن می‌زند، به شدت اجتناب کنند. بسیاری از مردم استان چهارمحال‌وبختیاری در اصفهان مشغول به کار و زندگی بوده و حتی بسیاری از مسئولان‌شان در اینجا ساکن هستند. همین‌طور بسیاری از مردم اصفهان در استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری و یزد فعالیت می‌کنند. همه ما یک ملت هستیم و باید از شعارهایی که به اختلافات دامن می‌زند، به شدت اجتناب کنیم.

وی بیان کرد: هر صنفی نمایندگانی دارد که باید مطالبات آن صنف را به گوش مسئولان برسانند و در صورتی که این ارتباط نتیجه‌بخش نبود و این ضرورت وجود داشت که خود اهالی اصناف تجمع کنند، قانون اساسی اجازه برگزاری تجمعات قانونی و اعتراضات مسالمت‌آمیز را داده است. بنابراین، می‌توانند از نظر قانونی مجوز دریافت و مطالبات خود را به‌صورت مسالمت‌آمیز بیان کنند.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان تصریح کرد: رئیس‌جمهور و ائمه جمعه استان‌های مربوطه همبستگی خود با کشاورزان را اعلام و درخواست کردند که مطالبات به‌طور قانونی به اطلاع مسئولان برسد. بعضاً شکایت می‌شود که چرا روحانیون در این تجمعات حضور پیدا نمی‌کنند، در پاسخ باید گفت روحانیون احتیاط می‌کنند و از مردم تقاضا داریم به این نکته توجه داشته باشند که روحانیون پشتیبان و پیگیر حرکت‌ها و مطالبات سالم اصناف مختلف هستند و در جلسات مختلف همواره از حقوق مردم دفاع می‌کنند، ولی مراقبند این حرکت‌ها به خیزش خاصی که برای جامعه ایجاد فتنه کند، منجر نشود.

انتهای پیام
captcha