استقبال نمایشنامه‌نویسان از جشنواره کمدی خندستان
کد خبر: 4018658
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶

استقبال نمایشنامه‌نویسان از جشنواره کمدی خندستان

دبیران علمی جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی خندستان پس از بررسی آثار رسیده و اعلام اسامی راه‌یافتگان، به تحلیل وضعیت و سطح آثار دریافتی این جشنواره پرداختند.

سومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی کمدی خندستان

به گزارش ایکنا، به نقل از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، جمشید خانیان، دبیر علمی بخش نمایشنامه‌نویسی سومین جشنواره بین‌المللی خندستان با اشاره به استقبال خوب و خارج از تصور نمایشنامه‌نویسان از این جشنواره، اظهار کرد: واقعیت این است که تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جایزه، ذهنیت اولیه ما را نسبت به استقبال نمایشنامه‌نویسان حوزه کمدی کاملاً عوض کرد و فکر نمی‌کردیم با این تعداد متن مواجه شویم.

وی افزود: 360 اثر در بخش تألیفی و ۱۱۵ اثر در بخش اقتباسی، نشان‌دهنده ظرفیت بالقوه‌ای است که در ادبیات نمایشی ما به شکل پراکنده و پنهان وجود دارد و حالا با امکانی که جایزه خندستان برای شناسایی و تجمیع آن فراهم آورده، قرار است به فعل تبدیل شود و این اصلی‌ترین انگیزه ما در ضرورت تداوم جایزه خندستان  است.

دبیر علمی بخش نمایشنامه‌نویسی سومین جشنواره بین‌المللی خندستان بیان کرد: طنزنویسی، طنز نمایشی و نوشتن کمدی ضمن اینکه به شناخت اصول و قواعد این نوع ادبیات نیاز دارد، به نوعی طنازی در جوهره وجود نویسنده هم نیازمند است. کمدی برای آفریده شدن، به جز دانش قواعد به یک انرژی دو برابر در خلق موقعیت‌ها، آدم‌ها و رویدادها نیاز دارد که مجموع این‌ها یعنی شناخت نویسندگان از ساختار درام و کمدی درام و بعد هم داشتن این جوهره طنازی، کیفیت اثر را رقم می‌زند.

وی با اشاره به تجربه بررسی 475 اثر رسیده، گفت: تعدادی از آثار رسیده در پردازش یک متن نمایشی دچار مشکل بودند، تعدادی دیگر به‌طور کامل به یک متن کمدی تبدیل نشده بودند و بعضی از آثار هم با خلق موقعیت‌ها و آدم‌های کمدی، یک داستان نمایشی کمدی را رقم زده بودند. با این حال، ارزیابی‌ها به ما می‌گوید هر چند وضعیت مطلوبی در این نوع ادبی نمایشی نداریم، ولی این گرایش به سمت نگارش و تولید آثار کمدی و استقبال از آن به‌طور جدی در میان نمایشنامه‌نویسان ما وجود دارد و بسیار امیدوارکننده است.

لیلا پرویزی، دبیر علمی بخش پژوهش سومین جایزه نمایشنامه‌نویسی کمدی خندستان نیز با اشاره به استقبال دور از انتظار هیئت‌ داوران برای بخش پژوهش این جشنواره، گفت: تعداد و کیفیت آثار ارسال‌شده برای این بخش موجب شگفت‌زدگی هیئت‌ داوران شده است.

وی افزود: متأسفانه ملت ما ضعف بزرگی در زمینه ثبت و ضبط وقایع دارد که می‌توان به آن به مثابه یک ضعف تاریخی نگریست که همواره بیش از هر حوزه دیگری در زمینه پژوهش خود را نشان داده است؛ به همین دلیل انتظار نداشتیم که در بخش پژوهش جشنواره خندستان نیز استقبال چندانی از سوی مخاطبان صورت گیرد.

این کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر ادامه داد: خوشبختانه برخلاف آنچه تصور می‌کردیم، استقبال خوبی صورت گرفت و حدود 58 اثر در این بخش به دبیرخانه ارسال شد که 41 اثر به بخش پژوهش، جستار و تجربه‌نگاری و 17 اثر به بخش جایزه استاد مهدی ممیزان تعلق دارد.

وی با بیان اینکه این آثار کیفیت و سطوح علمی پژوهشی متفاوتی دارند، تأکید کرد: این تنوع در مدیوم به‌ویژه در بخش جایزه استاد مهدی ممیزان باعث شد آثار بسیار متنوع باشد و هیئت‌داوران شگفت‌زده شوند.

به گفته پرویزی، آثار این بخش در دو حوزه مقاله و تصویر (فیلم، هنرهای تجسمی و زیرمجموعه‌های آن) مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت که در نهایت، سه مقاله در بخش مقالات و چهار اثر در بخش تصویر به مرحله نهایی راه یافت.

وی درباره میزان استقبال پژوهشگران از این بخش نیز اظهار کرد: در بخش مقالات، جستار و تجربه‌نگاری مشخصاً رغبت پژوهشگران به نوشتن مقاله نسبت به جستار و تجربه‌نگاری بیشتر بود و شاهد این مدعا هم تعداد آثار رسیده در این بخش است. در بخش جایزه استاد مهدی ممیزان نیز تنوع آثار زیاد بود و گرایش به سمت تهیه فیلم، گزارش و مصاحبه بود.

علیرضا ارواحی، داور بخش ممیزان سومین جشنواره نمایش‌های کمدی خندستان معتقد است به‌دلیل اینکه تاکنون تلاشی جدی برای چاپ آثار مرحوم مهدی ممیزان انجام نشده، پژوهشگران و هنرمندان بدون منابع لازم نتوانسته بودند درباره‌ آثار او آن‌طور که شایسته و بایسته است، بنویسند یا اثری ارائه کنند.

وی با بیان این مطلب، گفت: آثار دریافتی در بخش جنبی جشنواره‌ خندستان که به مهدی ممیزان می‌پرداخت، دارای دو سویه اصلی شامل تلاش نویسندگان و هنرمندان برای ارائه‌ اثر و بالابودن سطح کیفی تعداد اندکی از آثار بود.

داور بخش ممیزان سومین جشنواره نمایش‌های کمدی خندستان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر این دو سویه را نبود منابع لازم درباره آثار و شخصیت این نمایشنامه‌نویس اصفهانی دانست و تأکید کرد: متأسفانه تا به امروز پس از گذشت 20 سال از فوت مهدی ممیزان، تلاشی جدی‌ برای چاپ آثار او انجام نشده است.

به گفته وی، کمبود و یا حتی نبود منابع مورد نیاز باعث شد تا برخی پژوهشگران و هنرمندان صرفاً به ایده‌های خلاقانه روی بیاورند و آثاری ارائه دهند.

ارواحی در پاسخ به اینکه وضعیت آثار در بخش ممیزان از حیث کمی چگونه بود، اظهار کرد: از نظر کمی، انتظار می‌رفت تعداد آثار کمتری دریافت شود، ولی پژوهشگران و هنرمندان به این موضوع علاقه نشان دادند و آثار متنوعی ارائه کردند که تلاش آنان ستودنی است.

وی تصریح کرد: این آثار در دو بخش قابل دسته‌بندی است؛ نخست آثار نوشتاری (شامل مقاله، جستار و...) و دوم آثار دیداری و شنیداری (شامل فیلم، پادکست، کاریکاتور، تایپوگرافی و...) که آثار دریافتی بخش اول با بخش دوم تقریباً یکسان بود.

داور بخش ممیزان سومین جشنواره نمایش‌های کمدی خندستان پرداختن به آثار و شخصیت مهدی ممیزان در این جشنواره‌ را گام مهمی برای معرفی این نمایشنامه‌نویس پرکار اصفهانی دانست و گفت: متأسفانه نمایش و تئاتر اصفهان غالباً به یک نام محدود می‌شود و هر جا از نمایش و تئاتر اصفهان حرفی به میان می‌آید، کمتر یادی از افراد اثرگذاری مانند ناصر فرهمند، علی‌محمد رجایی، محمدمیرزا رفیعی، مهدی ممیزان و دیگر هنرمندان مهم این عرصه‌ می‌شود.

یادآور می‌شود؛ سومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی کمدی خندستان به همت دفتر تخصصی تئاتر اصفهان (تالار هنر) وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و حوزه هنری اصفهان در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه این جشنواره روز پنجشنبه، 18 آذرماه جاری با معرفی برگزیدگان در تالار هنر اصفهان برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام
captcha