شورای توسعه‌ای چابک و با اعضای مردمی ایجاد شود
کد خبر: 4019428
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
حسین خاکساری هرندی:

شورای توسعه‌ای چابک و با اعضای مردمی ایجاد شود

مدیر مهد قرآن کریم و ولایت اصفهان در رابطه با طرح تحول در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: شورای توسعه، چابک، سریع، با نظم و نسق و با تعداد بیشتر اعضای مردمی ایجاد شود، اسنادی هم که تدوین می‌کنند، واقعاً به اجرا برسانند.

حسین خاکسار هرندیحسین خاکساری هرندی، مدیر مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با طرح تحول در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور که هفته گذشته نیز جلسه‌ای بر همین مبنا در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد، بیان کرد: منشور توسعه فرهنگ قرآنی که بیش از 10 سال از تدوین آن گذشته، روی کاغذ مانده و محتوای منشور عملیاتی نشده است.

وی افزود: نکته دوم اینکه در این سال‌ها ده‌ها سند حفظ، آموزش عمومی، پژوهش، تبلیغ و ترویج و ... نوشته شده که فقط سند بودند و به مرحله اجرا درنیامدند. نکته بعدی هم اینکه کمیسیون‌های شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور که شامل آموزش عمومی قرآن، پژوهش، تبلیغ و ترویج و بین‌الملل هستند نیز واقعاً عملیات خاصی انجام ندادند، از کمیسیون بین‌المللی خبر نداریم اما سه کمیسیون دیگر اینطور بودند. از مؤسسات قرآنی و اهالی قرآن کسی خروجی خاصی از این کمیسیون‌ها احساس نکرده است، این کمیسیون‌ها هم در این سال‌ها تلاش و هزینه کردند و وقت گذاشتند اما خیلی دردی از جامعه قرآنی درمان نشد.

کار قرآنی در کشور رهاست

خاکساری هرندی با بیان اینکه واقعاً مشکل اصلی ما ساختار قرآنی است، اظهار کرد: فعالیت‌های مختلفی در حوزه قرآن در سازمان‌های دولتی، در انواع و اقسام کمیسیون‌ها و ... انجام می‌شود، ولی واقعاً مشکل اصلی ما ساختار قرآنی است، ما یک سازمان قرآنی می‌خواهیم که همه این فعالیت‌ها ذیل آن تعریف و نظارت شود، الان هر مؤسسه‌ای، اداره‌ای و سازمانی برای خودش یک فعالیت قرآنی انجام می‌دهد و این فعالیت‌ها بعضاً موازی است و جایی نیست که این فعالیت‌ها رصد شود، به تعبیری کار قرآنی در کشور رهاست و کسی روی آن نظارت خاصی ندارد.

نقدهایی به ساختار شورای توسعه فرهنگ قرآنی

مدیر مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان عنوان کرد: مورد دیگر همین ساختار، خود شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که بیشتر افراد مشغول در آنجا، اداری هستند، اینها نمایندگان وزیر، مشاوران فلان سازمان و ... هستند که مرتب تغییر می‌کنند در حالی که بخش مردمی دغدغه این کارها را دارد و در کل، از قبل از انقلاب بخش مردمی بود که جلسات خانگی و سنتی قرآن را برگزار می‌کرد و باعث شد که نیروهای قرآنی پرورش پیدا کنند؛ اما عمده اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دولتی‌ها هستند که ما هم چیز خاصی از حضور این عزیزان به آن صورت ندیدیم.

خاکساری هرندی بیان کرد: واقعاً جای تأسف است که حدود 70 تا 80 درصد مردم روخوانی قرآن که کف آموزش‌های قرآنی است آموزش ندیده‌اند، این همه بودجه، شورا، بالغ بر هزار پست قرآنی، این همه فعالیت و ... اما نتوانستیم هنوز روخوانی قرآن مردم را اصلاح کنیم، این چه چیزی را نشان می‌دهد؟ نشان می‌دهد که شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و جاهای دیگر با همدیگر هماهنگ نبوده‌اند و هر کسی به صورت جزیره‌ای کار می‌کند.

کد

مدیر مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان با بیان این مطلب که یک سامانه متمرکز برای اطلاعات قرآنی کشور نداریم، گفت: از هرکس می‌خواهید سؤال کنید که چند حافظ کل قرآن داریم، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سؤال کنید یک حرفی می‌زند، سازمان تبلیغات اسلامی هم حرف دیگری می‌زند، بعد از این همه سال یک سامانه‌ جامع قرآن نداریم که اطلاعات دقیق بدهد، هر سازمانی برای خودش سامانه‌ای طراحی کرده و مؤسسات را گیج کرده‌اند، مؤسسات باید این فرم‌ها را پر کنند بعد هم اگر پر نکنند تهدید می‌شوند که بیمه فعالان قرآنی به هم می‌خورد یا کمکی به شما تعلق نمی‌گیرد و ... .

وی ادامه داد: یک سازمان متمرکز قرآنی وجود ندارد که اینها را هماهنگ کند و واقعاً مایه تأسف است که بعد از هزینه‌کرد این همه بودجه، برگزاری جلسات متعدد، بلیت هواپیما و این همه وقت و زمان، هنوز وضعیت ما به این صورت است.

خاکساری هرندی اظهار کرد: ساختار قرآنی کشور باید عوض شود، خود دبیرخانه شورای توسعه هم به این نتیجه رسیده که باید یک قرارگاه متمرکزی ایجاد شود، ما می‌گوییم سازمان، آن‌ها می‌‌گویند قرارگاه، به هر حال همه این فعالیت‌ها باید تحت یک راهبری و چشم‌‌انداز پیش برود نه اینکه هر کسی برای خودش هر کاری می‌خواهد بکند و در آخر هم خروجی نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظرتان این آسیب را ندارد که بودجه‌ها دست یک نفر یا یک جا متمرکز شود و بودجه‌های قرآنی در مسیری غیر از مسیر مورد نظر هزینه شود؟ گفت: بحث من شخص نیست، بحث من سازمان و تشکیلاتی است که کل بودجه متمرکز دولتی دست آن باشد و بر اساس آن بودجه، هرکس برنامه‌ای داد، آن را بررسی و تأیید کنند و در پازلی قرار دهند تا یک نفر دیگر نخواهد همان برنامه را در همان منطقه برای همان افراد به صورت تکراری انجام دهد، اینها یک سازمان می‌خواهد، ما شخص را نمی‌شناسیم، نظام و سازمان متمرکز مد نظرمان است. تاکنون سلیقه‌ای کار انجام شده است، بودجه‌ها دست اشخاص بوده و گاهی بر اساس ارتباط‌ها تقسیم می‌شده، وقتی می‌گوییم تحول یعنی اینها باید اصلاح شود.

مدیر مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان در ادامه به بیان راهکارهایی پرداخت و بیان کرد: اول اینکه شورای توسعه، چابک، سریع، با نظم و نسق و با اعضای مردمی بیشتر ایجاد شود، بعد هم اسنادی که تدوین می‌کنند واقعاً به اجرا برسانند. اسناد را برای گذاشتن در گنجینه تدوین نکنند، طبق سند آموزش عمومی که یکی از این اسناد است در همه اداره‌‌ها روخوانی باید درست شود. یکی دیگر این است که مردم باید روخوانی را یاد بگیرند، چرا این اجرا نشده، سایر اسناد هم همین طور است، کمیسیون‌ها را ببینند که این همه وقت می‌گذارند چه کار می‌کنند؟

خاکساری هرندی با بیان اینکه نکته خیلی مهم هم این است که همه این برنامه‌ها در تهران است، گفت: در استان‌ها شورای توسعه منظمی نداریم، شاید جلسات در سال یکی دو بار بیشتر تشکیل نشود یا اگر هم تشکیل ‌شود به مباحث مختلفی بپردازد، چون الان شورای توسعه ذیل شورای فرهنگ عمومی است و شورای فرهنگ عمومی انواع و اقسام برنامه‌های هنری و فرهنگی را دارد. در سال شاید یک بار هم به قرآن نرسد؛ لذا در استان‌ها هیچکس از این برنامه‌ها، اتاق‌های فکر، کمیته‌ها و کمیسیون‌ها خروجی نمی‌بیند، مؤسسات دست و پا می‌زنند ولی به هیچ جا نمی‌رسند، ما هم در تهران برای خودمان کار می‌کنیم و برای خودمان برنامه می‌چینیم.

وی درباره چشم‌انداز امور قرآنی کشور اظهار کرد: این که چه اتفاقی می‌افتد بسته به این است که مسئولان کلان کشوری می‌خواهند چه کار کنند، اگر تحولی که مقام معظم رهبری مد نظرشان است باید انجام شود همین است، نظرها و پیشنهادات را از اشخاص و پیشکسوتان قرآنی و از افرادی که در زمینه قرآن عمرشان را طی کرده‌اند، بگیرند و بعد آن‌ها را جمع‌بندی و اصلاح کنند، ساختار که درست شود بقیه چیزها را هم پیگیری و اصلاح کنند تا کار درست شود والا چند کمیته هم برای طرح تحول می‌گذارند بعد هم صورت‌جلسه و بعد هم رها می‌شود تا دوباره مقام معظم رهبری صحبتی کنند و اینها به جنب و جوش بیفتند.

انتهای پیام
captcha