تحقق تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بر من واجب است/ جای خالی بهره‌مندی از سلامت معنوی
کد خبر: 4020385
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
وزیر بهداشت:‌

تحقق تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بر من واجب است/ جای خالی بهره‌مندی از سلامت معنوی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی در جمع پرستاران با تأکید بر اینکه با توجه به پیام مقام معظم رهبری، تحقق تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بر من واجب و حکم شرعی است، گفت: از سلامت معنوی باید برای درمان و روحیه دادن به بیماران استفاده کنیم.

تحقق تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بر من واجب است/ جای خالی بهره‌مندی از سلامت معنویبه گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی در مراسم بزرگداشت روز پرستار که امروز یکشنبه 21 آذرماه در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور جمعی از پرستاران برتر کشور برگزار شد، با اشاره به جایگاه ارزشمند حضرت زینب(س)، گفت: چون روز میلاد ایشان به اسم پرستاران نامگذاری شده است، همه ما باید زینبی باشیم.

وی با تأکید بر اینکه احتیاح به ایران قوی داریم، خطاب به پرستاران  گفت: ایران قوی یعنی شما؛ با همه فعالیت‌هایتان می‌توانید ایران را قوی کنید. تاریخ را ما می‌سازیم و رسالت هر کس در تاریخ در همان لحظه اتفاق می‌افتد.

عین‌اللهی به رشادت‌های جامعه پزشکی و پرستاری در دوران دفاع مقدس و حضور کادر درمان در خط مقدم جبهه و در ادامه رشادت‌های پزشکان و پرستاران در دوران کرونا اشاره و اظهار کرد: ایران در علوم متعددی موفق است اما نگین درخشان این علوم، پزشکی است و جامعه پزشکی ما در دنیا موفق عمل کرده است. نه تنها بیماران خود را درمان، بلکه بیماران کشورهای مجاور را نیز درمان می‌کنیم و دانش بهترین روش‌های درمانی و دستگاه‌ها جدید پزشکی در ایران هست.

وی با اشاره به اینکه دشمن قبل از کرونا هجمه ناجوانمردانه‌ای به جامعه پزشکی وارد کرده بود و قدر و منزلت این گروه نهفته بود، گفت: علی رغم ناجوانمردی‌هایی که حتی از خودی‌ها وجود داشت اما در کرونا برگ جدیدی از تاریخ شکوفا شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مسئله کرونا بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا شکست خوردند. چه بسیار بیمارانی که بر زمین ماندند و در بیمارستان‌ها بستری نشدند و کادر درمانی که از بیماران فرار می‌کردند، اما جامعه پرستاری ما در کنار بیماران ماند و این هویت تاریخی ماست که پرستاران آن را نشان دادند.

وی در ادامه از عملکرد رسانه‌ها و هنرمندان در نشان دادن ایثار و خدمات جامعه پزشکی در ایام کرونا انتقاد کرد و گفت: سریال پرستاران استرالیا که سنخیتی با ما ندارد را نشان می‌دهند اما فداکاری پرستاران خودمان را نشان نمی‌دهند. ما آماده هزینه کردن و نشان دادن این فداکاری‌ها هستیم.

شب خاطره‌گویی برای پرستاران برگزار شود

عین‌اللهی پیشنهاد کرد، شب خاطره‌گویی برای پرستاران برگزار شود تا آنها وقایعی که رخ داده را بیان کنند و افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ضعف ما در روایت‌هاست و از رسانه‌ها انتظار می‌رود این فداکاری‌ها را روایت کنند.

وی در بخش بعدی سخنان خود به بیان مطالبات جامعه پرستاری پرداخت و گفت: امروز نکته‌ای که باید در وزارت بهداشت به آن توجه شود، تخصصی و حرفه‌ای شدن پرستاری است. پرستاری که وارد ای‌سی‌یو می‌شود باید در این بخش حرفه‌ای باشد و در نظام درمان آموزش‌های تخصصی دستگاه‌ها را گذرانده باشد.

عین‌اللهی بحث بعدی را حضور دانشکده‌های پرستاری در فیلد درمان دانست و گفت: دانشکده‌ها باید بیماران را بشناسند. چه بسا پرستاران ماهری داریم که اصلا دانشکده‌‌ها آنها را راه نمی‌دهند. البته باید دقت کرد که پرستاری محدود به بیمارستان نیست و بسیاری از بیماران می‌توانند در خانه پرستاری شوند. متأسفانه شرکت‌هایی هستند که پرستار ندارند اما افراد را به اسم پرستار به خانه‌های مردم می‌فرستند که این مسئله باید ساماندهی شود.

تحقق تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بر من واجب است

وزیر بهداشت در خصوص تعرفه‌های پرستاری از معاونان خود خواست این مسئله را پیگیری کنند و گفت: شدیداً موافق تعیین تعرفه‌های پرستاری هستیم اما نیاز به پیگیری دارد و با توجه به پیام مقام معظم رهبری در این خصوص تحقق تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بر من واجب و حکم شرعی است.

وی با تأکید بر اینکه باید امتیاز ویژه به پرستاران بخش کرونا داده شود و مسئله شهدای سلامت در پیچ وخم بروکراسی اداری قرار نگیرد، بر لزوم آموزش مداوم پرستاری تأکید کرد و گفت: با سرعتی که در علوم روز هست ما هم باید به روز باشیم.

عین‌اللهی در ادامه با تأکید بر اهمیت سلامت معنوی، گفت: ما ریشه مذهبی قوی داریم که وصل به حضرت زینب(س) است اما از آن استفاده نمی‌کنیم. از سلامت معنوی باید برای درمان و روحیه دادن به بیماران استفاده کنیم. در سایر کشورها در بیمارستان‌ها کلیساهای مجهزی ایجاد شده که بیماران در آن دعا می‌کنند اما ما در بخش‌های درمانی نمازخانه‌های مناسب هم نداریم.

وی بر تحول در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پرستاری تأکید کرد و گفت: با نرم‌افزار می‌توان مطالب را ثبت کرد تا وقت پرستاران برای نوشتن صرف نشود و بیشتر به بیماران برسند. باید از استارتاپ‌ها، نرم افزارها و سخت‌افزارهای پیشرفته استفاده شود.

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: نظارت صحیحی بر بخش خصوصی نداشتیم و باید نظارت‌ها قوی شوند و اگر مراکز درمان خصوصی پرسنل پرستاری ندارند باید مجوز آنها باطل شود.

انتهای پیام
captcha