ادبیات مقاومت به کمک دیپلماسی بیاید / اصلا شعر بدون ایدئولوژی نداریم
کد خبر: 4020423
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸

ادبیات مقاومت به کمک دیپلماسی بیاید / اصلا شعر بدون ایدئولوژی نداریم

مسئول ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، از مسئولان خواست به حوزه ادبیات پایداری و مقاومت توجه کنند و یادآور شد: ادبیات مقاومت باید به کمک دیپلماسی بیاید و شاعران و نویسندگان باید وارد میدان شوند

اسماعیل محمدپور مسئول ادبیات بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، اسماعیل محمدپور، مسئول ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان امروز، 21 آذر در آیین اختتامیه نهمین جشنواره شعر پایداری استان گیلان و پنجمین جشنواره استانی داستان کوتاه دفاع مقدس(جایزه ادبی یوسف) که در کانون فرهنگی تربیتی زینبیه(س) لنگرود برگزار شد، با اشاره به پیشگامی گیلان در حوزه شعر دفاع مقدس، اظهار کرد: طی چند سال اخیر شاهد عدم پیشرفت هم در حوزه شعر و هم در حوزه داستان دفاع مقدس کشور و استان هستیم.

وی فلسفه و کارکرد جشنواره های شعر را تحول آفرینی و ایجاد حرکت در شاعران دانست و افزود: وقتی جشنواره شعر برگزار می شد، شاعران حضور پیدا می کردند و رقابت صورت می گرفت و در نهایت تولید محتوای جدید اتفاق می افتاد، اما در حال حاضر جشنواره ها کارکرد اولیه خود را ندارند و گاها به اشعار تکراری برخورد می کنیم که یعنی شاعران سروده تازه نداشتند.

مسئول ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، یکی از عوامل افول و پس رفت ادبیات و شعر دفاع مقدس را تحلیل رفتن قوای ذهنی شاعران نسبت به جبهه و جنگ دانست و خاطرنشان کرد: به مرور با فاصله گرفتن از سال های جنگ و بروز و ظهور نسل های جدید، شاهد این تحلیل قوای ذهنی هستیم، زیرا زمانی که شعر دفاع مقدس شکل گرفت، شاعران در بتن جنگ بودند و رزمندگان را می دیدند و حضور فیزیکی در جبهه ها داشتند و برداشت مستقل می کردند لذا آن شعرها تهییجی و برانگیزاننده و اثرگذار بود.

محمدپور ادامه داد: قوای ذهنی شاعران دهه های 70 و 80 که جنگ را ندیده اند، آمادگی خلق محتوای جدید و نو را ندارد و همچنان با پارامترهای دوران دفاع مقدس سر و کار دارد؛ این در حالی است که هنوز جنگ و مقاومت وجود دارد و حتی دیپلمات ها ما در فضای سیاسی برای رفع تحریم ها مقاومت می کنند.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس با 50 کشور دنیا در جنگ بودیم و امروز نیز دیپلمات های ما با همان ابرقدرت ها که روزی حامی صدام بودند مواجه هستند، گفت: امروز نیز در جنگ هستیم و لذا شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس باید به سمت ادبیات مقاومت بروند.

مسئول ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، از مسئولان خواست به حوزه ادبیات پایداری و مقاومت توجه کنند و یادآور شد: ادبیات مقاومت باید به کمک دیپلماسی بیاید و شاعران و نویسندگان باید وارد میدان شوند؛ نه اینکه منتظر یک اتفاق سهمگین باشیم تا شعرهای نو بسراییم.

وی با تاکید بر لزوم به روزرسانی پارامترهای شعر و داستان دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد نوعی ایدئولوژی زدایی از شعر هستیم و برخی شعر را به دو دسته ایدئولوژیکی و غیر ایدئولوژیکی تقسیم می کنند، در حالی که اصلا شعر بدون ایدئولوژی نداریم و حتی شعر شاعر ضد جنگ نیز برخاسته از یک ایدئولوژی است.

محمدپور، با بیان اینکه یک جریان روشن فکری عبارت شاعران حکومتی یا ایدئولوژیکی را تبلیغ می کند، گفت: باید یک ایستادگی و مقاومت در شاعران در مقابل این جریان ضد شعر ایدئولوژیکی شکل بگیرد و اجازه ندهیم ادبیات دفاع مقدس را وادار به عقب نشینی کند و ادبیات مقاومت را ساکن نشان دهد.

وی از ارسال 88 اثر به دبیرخانه نهمین جشنواره شعر ادبیات پایداری استان گیلان و 38 داستان کودک، نوجوان و جوان به دبیرخانه پنجمین جشنواره استانی داستان کوتاه دفاع مقدس خبر داد و اضافه کرد: هیئت داوران 10 اثر از شاعران و 9 اثر از نویسندگان را انتخاب کردند.

انتهای پیام
captcha