«باید سازش کرد» و «ما نمی‌توانیم» در مکتب حاج قاسم جایی نداشت
کد خبر: 4025882
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
رئیس جمهور در «اجتماع بزرگ آحاد مردم تهران در فراق حاج قاسم»:

«باید سازش کرد» و «ما نمی‌توانیم» در مکتب حاج قاسم جایی نداشت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی عصر دوشنبه در «اجتماع بزرگ آحاد مردم تهران در فراق حاج قاسم» در مصلای امام خمینی(ره)، تصریح کرد: «باید سازش کرد»، «ما نمی‌توانیم» و «ترس از دشمن» در مکتب حاج قاسم جایی نداشت.

حجت‌الاسلام رئیسی در مراسم حاج قاسم سلیمانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه 13 دی‌، در «اجتماع بزرگ آحاد مردم تهران در فراق حاج قاسم» که به مناسبت دومین سالگرد شهادت جانگداز سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، در سخنانی با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی نه به عنوان یک فرد، بلکه به عنوان یک فرهنگ، به عنوان یک راه و به عنوان یک مکتب معرفی شد. اگر شخصیت وجودی یک فرد این‌قدر توسعه یافت دیگر یک شخصیت حقیقی نیست بلکه از او به عنوان یک توسعه وجودی نام برده می‌شود. ابراهیم خلیل ولو یک شخصیت حقیقی داشت اما توسعه وجودی او، وی را به یک شخصیت تأثیرگذار تبدیل کرده است.

وسعت وجودی شهید سلیمانی با پیروی از قرآن

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حاج قاسم سلیمانی هم با پیروی از آیات قرآن و آموخته‌های اهل بیت عصمت و طهارت و تأسی از ولایت دارای یک وسعت وجودی شده است؛ دارای یک شرح صدری شده است؛ او یک شخص نیست، یک مکتب است و این مکتب نه با ترور از بین می‌رود نه با موشک. مکتب می‌ماند، مکتب بقا دارد.



رئیس جمهور با بیان اینکه راه و مکتب شهید سلیمانی ادامه‌دهنده راه و مکتب امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای است، افزود: شهید سلیمانی اهل صدق بود. اولین موضوعی که باید در مکتب شهید سلیمانی جست‌وجو کرد این است که او برای رضای خدا تلاش می‌کرد؛ وی از هیچ‌کس و هیچ‌چیز هراس نداشت و به خاطر خشیت از خداوند در کارهای بزرگ موفق شد. شهید سلیمانی از عمق جان اعتقاد داشت که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: باید سازش کرد، در مکتب حاج قاسم جایی نداشت، ما نمی‌توانیم در مکتب حاج قاسم جایی نداشت، ترس از دشمن در مکتب حاج قاسم جایی نداشت. شهید سلیمانی تخصص فتح سرزمین‌های غصب‌شده و تخصص فتح دل‌ها را دارد.

سردار فاتح دل‌ها

وی ادامه داد: در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی میلیون‌ها افراد حضور پیدا کردند. زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی حضور پیدا کردند، فرمودند چه قیامتی به پا شده و فرمودند این قیامت را خدا به پا کرده است. شهید سلیمانی سرداری فداکار و مخلص بود که توانست دل‌ها را فتح کند و این فتح دل‌ها با پول‌ها اتفاق نمی‌افتد.

رئیس جمهور اضافه کرد: سخت بود در مقابل آمریکایی‌ها و در مقابل دشمنان دین، به یک بچه شهید و خانواده محترمی و مظلوم که می‌رسید، بی‌تاب نشود. زمانی‌که من افتخار خادمی حضرت رضا(ع) را داشتم، شهید سلیمانی برای زیارت امام رضا(ع) مشرف شدند، در آنجا به من گفت که برای خانواده شهدای فاطمیون نمی‌توانی کاری کنی. به او گفتم به نام حضرت رضا(ع) فکر خواهم کرد و 24 ساعت آینده با شما تماس می‌گیرم. حضرت رضا(ع) عنایت کردند تا حدود 70 نفر از این خانواده‌ها را از نابسامانی نجات دهیم. شهید سلیمانی هرجا که می‌رفت به دنبال مسئله مردم بود.

رئیسی با استراتژیست خواندن شهید سلیمانی گفت: شهید سلیمانی میان میدان و دیپلماسی دوگانگی ایجاد نمی‌کرد؛ شهید سلیمانی یک دیپلمات مقتدر و یک میدان‌دار دیپلمات بود که در هر دو میدان خوش درخشید. وی یک فرمانده انقلابی و یک فرمانده فراجناحی بود که مسئله او نجات اسلام، نجات مسلمین، دفع شر و دفع فساد و دفع ظلم بود و برای شهید سلیمانی دفاع از سنی و شیعه، ایزدی و مسیحی و دفاع از لبنانی و یمنی فرقی نداشت.

«باید سازش کرد» و «ما نمی‌توانیم» در مکتب حاج قاسم جایی نداشت

رئیس شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: نگاه شهید سلیمانی این بود که چگونه شر دشمن را از منطقه کم کند و چگونه منطقه را آزاد کند. شهید سلیمانی یک انسان باظرفیت بود و در جهان اسلامی ظرفیت‌سازی کرد. این ظرفیت را از در خانه خدا و حرکت ولایی پیدا کرد. حاج قاسم مرد میدان شد، چون ظرفیت داشت. اگر کسی این‌گونه ظرفیت داشته باشد بعداً می‌تواند ظرفیت‌سازی کند. شهید سلیمانی گنج‌یاب بود و با شناسایی ظرفیت‌ها در افغانستان، سوریه، عراق و یمن این ظرفیت‌ها را برای دفاع از کشورشان و منطقه به میدان آورد و نتیجه آن مرگ داعش و داعشی‌ها و سپس پیروزی جبهه مقاومت بود.

رئیس قوه مجریه افزود: دشمن از پیروزی حزب‌الله در لبنان می‌ترسید اما چند حزب‌الله در منطقه تشکیل شد و این به جبهه مقاومت بین‌المللی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه حقیقتاً حاج قاسم یک چهره انقلابی بود، گفت: او به وضع موجود قانع نبود و تصورش و اندیشه‌اش انقلابی بود. معتقد بود که باید آنچه در توان و فهم است باید کامل انجام شود. لذا جبهه مقاومت بین‌المللی را با نگاه خود شکل داد. حقیقتاً او از یک نگاه عمیق و تمدنی برخوردار بود.

رئیس جمهور بیان کرد: شهید سلیمانی نماد شجاعت و عقلانیت بود. تمام کارهای شهید سلیمانی همراه با تدبیر و شهامت بود و برای رسیدن به هدفش، مقاومت داشت. حقیقتاً او در میدان اهل خطر بود؛ چون انجام وظیفه و انجام تکلیف را مدنظر داشت و به مردم هم نمی‌گفت بروید بلکه منطق او منطق قیادت بود نه سیاقت. حاج قاسم نمی‌گفت بروید، می‌گفت بیایید.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی انسان بن‌بست‌شکن بود و پیش‌ پای خود همه موانع را می‌شکست. حاج قاسم بصیرت داشت.

رئیسی گفت: آمریکا تصور کرد، روز 13 دی ماه روز پایان حاج قاسم است، اما زهی خیال باطل! روز سیزدهم دی ماه به روز تولد دوباره حاج قاسم تبدیل شد و عمر او ادامه خواهد یافت تا زمین، زمین و زمان، زمان است. همانطور که می‌خواستند عاشورا پایان حسین‌بن‌علی(ع) باشد، پایان علی‌اکبر و قاسم باشد، اما عاشورا شد روز تولد عاشوراییان و تا همیشه تاریخ می‌ماند.

وی بیان کرد: سلیمانی‌ها پرورش خواهند یافت. رهبر انقلاب اسلامی فرمودند که شهید سلیمانی از سردار سلیمانی خطرناک‌تر است. ما معتقدیم وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی به عنوان منشور جامع انقلاب اسلامی باید روزبه‌روز در جامعه جلوه بیشتر پیدا کند. شهید سلیمانی معتقد بود که اگر جمهوری اسلامی به عنوان خیمه عظیم باقی بماند، همه حرم‌ها در امانند اما اگر این نظام و این خیمه کوچکترین آسیبی ببیند، حرم‌های دیگر و امنیت جهان در خطر است. لذا همه تلاش کنید این نظام اسلامی باشکوه و باعظمت بماند و بدانید این خیمه عظیم استقلال و آزادی و زندگی سعادتمند ما را تضمین خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: سخنی دارم با آمریکایی‌ها. آقای حاج قاسم سلیمانی مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود. شما هم سیادت عراق را شکستید و هم یک ملت را ترور کردید نه یک شخص را. در این جنایت هولناک که بر همه امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد، چه باید کرد؟ باید متجاوز و قاتل و جنایتکار اصلی که رئیس جمهور وقت آمریکا و پمپئو هستند، محاکمه و قصاص شوند و باید حکم خدا در خصوص این‌ها جاری شوند. اگر سازوکار محاکمه عادلانه آقای ترامپ و پمپئو و دیگر جنایتکاران فراهم و در یک دادگاه عادلانه به جنایت آن‌ها رسیدگی شد و به مجازات اعمال ننگین‌شان رسیدند که هیچ؛ اما اگر چنین اتفاقی نیفتاد به همه دولتمردان آمریکایی می‌گویم شک نکنید دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.

وی در پایان خطاب به مسئولان گفت: پیام شهید سلیمانی برای ما مسئولان این است که برای رفع مشکلات اقتصادی و شاد کردن دل مردم هیچ مانعی را نباید به رسمیت شناخت.

انتهای پیام
captcha