ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی حرکت به‌سوی حق‌طلبی است
کد خبر: 4034393
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی حرکت به‌سوی حق‌طلبی است

یک نویسنده گفت: مهم‌ترین ویژگی فرهنگی انقلاب ایران را می‌توان به شعار اصلی آن ارتباط داد یعنی تقاضای استقلال و آزادی زیر سایه مردم‌سالاری و جمهوری اسلامی تمام این دغدغه‌ها ریشه فرهنگی دارد. اینجا لازم است کلام امام را یادآوری کنم که فرمود «انقلاب ما انفجار نور بود»؛ انفجار نور یعنی بصیرت بیشتر در معنویت و انسان‌محوری که در حق‌طلبی تجلی پیدا می‌کند.

حمیدرضا سبحانی نژاد

حمیدرضا سبحانی‌نژاد، نویسنده و فعال فرهنگی، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به مصادیق فرهنگی انقلاب اظهار کرد: ابتدای انقلاب تبیین مبانی انقلابی اصل بود و چالش عمیق فکری بین گروه‌های سیاسی مختلف اتفاق افتاد اما فرمایشات متقن امام خمینی راهگشا بود، در ادامه راه جنگ تحمیلی رخ داد و دفاع از کیان مملکت با کمترین امکانات و با پاک‌بازی بی‌نظیر رزمندگان به عنوان گفتمان اصلی انقلاب مطرح شد.

وی با بیان جایگاه هنر بعد از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: شرح مقاومت‌ها و مجاهدت‌ها تا هنوز هم با زبان ادب و هنر ادامه داشته است، بعد از جنگ گفتمان سازندگی و توسعه قوت گرفت و نظرات مختلفی مطرح و اجرا شد. در ادامه بحث گفتگوی تمدن‌ها و حمایت از نهضت‌های ضد استکباری مطرح شد و متأسفانه با شروع تهاجم آمریکا و غرب به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم بین‌المللی، جهان و البته گفتمان فرهنگی انقلاب دچار تغییر تاکتیک شد.

این نویسنده بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی فرهنگی انقلاب ایران را می‌توان به شعار اصلی آن ارتباط داد یعنی تقاضای استقلال و آزادی زیر سایه مردم‌سالاری و جمهوری اسلامی تمام این دغدغه‌ها ریشه فرهنگی دارد. اینجا لازم است کلام امام را یادآوری کنم که فرمود «انقلاب ما انفجار نور بود»؛ انفجار نور یعنی بصیرت بیشتر در معنویت و انسان‌محوری که در حق‌طلبی تجلی پیدا می‌کند. حمایت از مظلومان، پرداختن به مراسم مذهبی، مبارزه با مستکبران جهانی همچنین تلاش برای عدالت اجتماعی و اقتصادی نیز می‌توانند از مصادیق حق‌طلبی باشد.

سبحانی نژاد با اشاره به کارزار فرهنگی تصریح کرد: با قوی‌تر شدن جمهوری اسلامی، غرب وارد کارزار فرهنگی هنری شد و شبکه‌های ماهواره‌ای و فضاهای مجازی مجال گسترده‌ای برای تهاجم فرهنگی غرب ایجاد کرد و گفتمان فرهنگی با هدایت رهبر معظم انقلاب در جهت بیدارباش نسل جوان و حفظ هویت ایرانی اسلامی شکل گرفت که اکنون پس از گذشت چهل‌وسه سال از پیروزی انقلاب این تهاجم فرهنگی در شکل‌های مختلف مانند، تغییر نیازهای اولیه زندگی به‌سوی تجمل افراد و گسستن حریم خانواده‌ها همچنین القای حس عدم امنیت و آزادی ظهور کرده است.

وی گفت: تلقین تهی شدگی هویت فردی و اجتماعی به‌ویژه القای حس عقب‌ماندگی در هجوم اخبار، الگوهای فرهنگی و خط‌دهی به فرآورده‌های فرهنگی هنری توسط نظام سلطه، سازمان‌دهی شده و احتمالاً خواهد شد. اکنون در آستانه قرن جدید هجری شمسی نیازهای فرهنگی، هنری اجتماعی نسل جوان تغییرات اساسی پیدا کرده است که باید به این نیازها پاسخگو بود.

سبحانی‌نژاد بیان کرد: می‌توان گفتمان انقلابی در راستای حفظ استقلال و آزادی کشور در سایه‌سار جمهوری اسلامی را برای نسل جوان امروز بازخوانی کرد. به نظر بنده پرداختن به تاریخ کشور و هویت شهروند ایرانی تا حدود زیادی برای ایجاد احساس وطن‌دوستی همچنین حق‌طلبی و تقویت اعتقادات مذهبی لازم است. به‌ویژه بازخوانی تاریخ ایران از دوران صفویه تاکنون بسیاری از دستاوردهای فرهنگی اعتقادی ایرانیان را آشکار می‌کند.

وی در خصوص انتقال ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی به نسل جوان تأکید کرد: توجه و اعتماد به نیروی جوان کشور در عرصه‌های مختلف و سازگار کردن فرآورده‌های فرهنگی و هنری در سینما و تلویزیون با نیازهای جوان امروزی نیز کاملاً اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

سبحانی‌نژاد اظهار کرد: القای حس آزادی و امنیت همراه باافتخار به وطن و فراهم شدن عرصه‌های جلوه‌گری هویت ایرانی اسلامی را هم می‌توان مطرح کرد. مبارزه با ویژه خواری، چاپلوسی، فساد سیاسی و اقتصادی می‌تواند به امیدواری نسل جدید جهت بهبود اوضاع کشور کمک شایانی داشته باشد.

این نویسنده و پژوهشگر گفت: در یک‌کلام ریشه نجات کشور از تنگناهای اقتصادی و سیاسی نیز در گرو ارتقای سطح فرهنگ و نوعی رویش فراگیر فرهنگی دارد. احیای فرهنگ جهاد اسلامی، فرهنگ پاکدستی، فرهنگ قناعت و برکت خواهی، فرهنگ حیا و خانواده‌دوستی با استفاده از اندیشه وطنی همچنین به‌کارگیری تمام امکانات سخت‌افزاری موجود می‌تواند شکل قوام‌یافته و روزآمدی پیدا کند.

انتهای پیام
captcha