مسائل فقهی موسیقی مبهم باقی مانده است
کد خبر: 4037691
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

مسائل فقهی موسیقی مبهم باقی مانده است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه فقه ما هنوز مشخص نکرده است که موسیقی بحث فردی است یا اجتماعی، گفت: با خوانش سیاستمداران ابعاد فقهی موسیقی کاملا مبهم است و همین امر باعث ایجاد سیاست‌های دوگانه شده و مشکلات زیادی را برای اهالی موسیقی ایجاد کرده است.

حسین پرکانبه گزارش ایکنا، حسین پرکان، مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اول اسفندماه در نشست اخلاق و موسیقی که از سوی این پژوهشگاه برگزار شد، گفت: کشور ما در زمینه جمیعت و فرزندآوری سیاست‌گذاری‌های متعدد و متضادی را تجربه کرد، قبل از انقلاب بر مقوله فرزند کمتر، زندگی بهتر تاکید شد و بعد از انقلاب عکس آن عمل کردیم و برای فرزندآوری زیاد تشویق‌هایی برقرار شد اما در دهه 70 به بعد به روش سابق بازگشتیم و این تعدد سیاستگذاری سبب شده تا امروز که به فرزندآوری نیاز است سیاست‌های جمعیتی با موانع جدی روبرو باشد.

وی افزود: بنابراین اگر در سیاستگذاری تشویش و تشتت داشته باشیم، به ضد کارکرد خود تبدیل خواهد شد، در حوزه موسیقی هم سلایق و دولت‌های مختلف در دوره‌های مختلف سیاست‌های گوناگونی اتخاذ کرده و اهالی موسیقی را همواره با بحران‌های عجیب و غریب مالی، اقتصادی و فرهنگی مواجه کردند و باعث شد عملا صنف موسیقی تبدیل به یک اپوزوسیون شوند.

پرکان بیان کرد: بحران‌هایی که برای اهالی موسیقی ایجاد شده، تبدیل به ضد کارکرد شده و ضعف و نقص در اجرای سیاست‌ها هم آن را دوچندان کرده است؛ در بحث حجاب که از مسلمات انقلاب اسلامی بود نیز دچار چنین مشکلی به خاطر سیاستگذاری‌های دوگانه شدیم.

مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: در بحث جشنواره‌های فیلم هم باز این مشکلات وجود دارد و در موسیقی این مسئله حادتر است؛ در این بخش، عدم بهره‌وری در سیاست‌های بروکراتیک و بودجه و سیاست‌های اشتباه را شاهد بوده و هستیم.

پرکان اظهار کرد: در موسیقی یک فرد برای فراگیری یک ساز خاص، هفت سال نیاز به آموزش دارد که معادل لیسانس و فوق لیسانس است؛ فرد دانشگاهی و محصل، ایامی را تعطیل هم هست ولی یک فرد برای فراگیری موسیقی باید مداومت دائمی داشته باشد تا بتواند یک ساز را به خوبی بزند و در این شرایط دستکاری در سیاست‌ها و ترویج این فرهنگ که این فرد مطرب و مالی که به دست می‌آورد، حرام است می‌تواند زندگی او را دچار مشکل کند.

وی با اشاره به تأثیر سیاست‌های دوگانه در موسیقی، افزود: زندگی شغلی و کاری و اعتبار اجتماعی این افراد با تغییر سیاست‌ها موجب بحران‌های بسیار شدیدی می‌شود، و به مرور به این نتیجه می‌رسند که جنبه اپوزوسیون بگیرند و ساختارها را بشکنند و کار خود را انجام بدهند و برخی هم این کار را ترک می‌کنند که هر دو بد است و عمر افراد را تلف می‌کند. همچنین اینکه مسائل فقهی موسیقی هم حل نشده و اینقدر بالا و پایین دارد که سیاستگذار هم سردرگم است و نمی‌داند چه باید بکند، مانند استخوانی در گلو هست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: فقه ما هنوز مشخص نکرده است که موسیقی بحث فردی است یا اجتماعی؟ و حدود و ثغور آن از جنبه تمدنی و اخلاقی و ... چیست؟ با خوانش سیاستمداران ابعاد فقهی موسیقی کاملا مبهم است و البته تلاش‌هایی هم شده تا تدوین و ابلاغ شود ولی به خاطر مبانی که عمدتا برگرفته از فقه است، همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که با نگاه انکشافی از جنبه اخلاق، تمدن، اقتصادی، اجتماعی و روان‌شناسی و فقهی به آن بپردازیم تا بتوان مشکلات فرارو را به نحوی حل کرد.

انتهای پیام
captcha