کارهای جامعی برای فقه احکام و قوانین ورزش لازم است
کد خبر: 4038001
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
آیت‌الله علیرضا اعرافی:

کارهای جامعی برای فقه احکام و قوانین ورزش لازم است

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت ورزش در جامعه با بیان اینکه زیر ساخت‌های ورزشی باید در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه توسعه یابد، گفت: کارهای جامعی برای فقه، احکام و قوانین ورزش لازم است.

علیرضا اعرافیبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، شامگاه دوشنبه، دوم اسفند در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام ماه رجب، اظهار کرد: بدون تردید همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، ورزش گاهی می‌تواند به یک عبادت تبدیل شود و اگر اصول آن رعایت شود از یک عمل عادی به یک عمل عبادی تبدیل می‌شود.

وی افزود: حوزه به دلایل گوناگون نیاز دارد که در عرصه ورزش وارد عمل شود و از سوی دیگر ورزش یک مقدمه مهم برای عبادت‌ها و تکالیف به شمار می‌آید.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: ورزش می‌تواند نمادی برای حوزویان برای حضور در میدان محلی، ملی و فراملی تبدیل شود و قطعاً با برنامه‌ریزی می‌توان به مدارج بالا در رشته‌های مختلف رسید.

وی در ادامه ضمن تقدیر از طلاب، مسئولان برگزاری و نهادهای حمایت‌کننده از این جشنواره، ابراز داشت: گاهی در اذهان در زمینه نشاط و سلامت، دوقطبی ناروایی تلقی می‌شود که در اسلام وجود ندارد، نه می‌توانیم نشاط و شادابی را نفی کنیم و نه می‌توانیم نشاط و شادابی را به دست غریزه سرکش بسپاریم.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز کرد: شادابی روحی و نشاط روانی در منطق اسلام و عقل سلیم وجود دارد، در اسلام نه نیازهای بشری لغو می‌شود و نه بدون قواعد رها می‌شود، نفی شادابی نادرست است، همان‌طوری که رهاشدگی و عدم وجود قواعد فرهنگی و اسلامی نادرست است.

وی با بیان این‌که حوزه در مقوله ورزش و سلامت باید به چند نکته کلیدی بپردازد، گفت: نخست این‌که فلسفه ورزش و سلامت را پایه‌ریزی و ترسیم کنیم و در این میان رویکرد کلامی و فلسفی در منطق علوم اسلامی باید پایه‌ریزی شود.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: دوم درباره اخلاق و ارزش‌ها در زمینه ورزش در دنیا کار شده و ما هم باید در این زمینه تولید فکر و اندیشه کنیم و راه را بر سلامت ورزش بازکنیم.

وی افزود: سوم در حوزه فقه احکام و قوانین ورزش باید کارهای جدی‌تر و جامعی صورت بگیرد و تولید عملی و فکری داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، تأکید کرد: گام بعدی الگوسازی عملی است که حوزه می‌تواند وارد عمل شود و دستگاه‌های متولی نیز در این زمینه باید به وظایف خود را عمل کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در زیرساخت‌های ورزشی قطعاً باید گام‌های اساسی برداریم به‌طوری‌که در مدارس، صنعت، دانشگاه و حوزه باید زیرساخت‌های مناسب ورزشی شکل بگیرد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: هرجایی که مدرسه و مؤسسه‌ای وجود دارد باید از زیرساخت‌های ورزش‌های همگانی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: در مدارس علمیه کشور تقریباً اقداماتی در زمینه زیرساخت‌های ورزشی صورت نگرفته که نیاز است در این زمینه اقدام کنیم هرچند که جلسات و مصوباتی با فعالان حوزوی در ورزش برگزارشده و سند ۵ ساله‌ای را تهیه کردیم که باید پیگیری شود.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآوری کرد: سند بیش از ۱۰ شاخص دارد که با تقویت آن می‌توانیم گام‌های اساسی را در مدارس برداریم و به‌کل کشور ابلاغ کنیم.

انتهای پیام
captcha