رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال‌وبختیاری رضایت‌بخش نیست
کد خبر: 4038464
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال‌وبختیاری رضایت‌بخش نیست

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال‌وبختیاری گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری بین ۶۰ تا ۶۵ درصد برآورد شده است، رعایت پروتکل‌ها راضی‌کننده نیست، در محدودیت‌های کرونایی تغییراتی باتوجه به افزایش میزان واکسیناسیون به‌وجود آمده است و همانند سابق محدودیت‌های ویژه و تعطیلی سراسری اعمال نمی‌شود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری علی احمدی، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد چهارم اسفندماه در نشست با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه ارائه خدمات باکیفیت درمانی به مردم باعث ایجاد رضایت و صیانت از سلامت آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: همچنین به‌منظور صیانت از سلامت آن‌ها نیازمند تعامل و اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مرتبط با سلامت هستیم که در این مسئله اصحاب رسانه و هنرمندان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

احمدی با اشاره به اینکه واکسیناسیون یکی از راه‌های کنترل و مدیریت اپیدمی کرونا محسوب می‌شود، بیان کرد: اما واکسن تنها راه کنترل بیماری نیست، بلکه در کنار واکسیناسیون باید حفظ فاصله اجتماعی، رعایت بهداشت فردی، جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات و استفاده از ماسک نیز مورد تأکید قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت بیماری کرونا نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌هایی از جمله آموزش و پرورش، سیستم حمل و نقل عمومی، اصناف و غیره هستیم، افزود: اگر این دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشته باشند، اجرای دقیق مصوبات امکانپذیر نیست، آموزش و پرورش یکی از این نهادهای تأثیرگذار است که باتوجه به جمعیت زیاد تحت پوشش، نیازمند همکاری این دستگاه برای مدیریت بیماری هستیم.

احمدی در ادامه با اشاره به روند نظارت‌های کرونایی بر سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری در شهرکرد، توضیح داد: در چند روز گذشته به‌صورت سرزده از ترمینال آزادی شهرکرد بازدید به‌عمل آمد، اما متأسفانه نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این ترمینال رضایت‌بخش نبود، بسیاری از افراد واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده بودند، همچنین الزام به استفاده از ماسک ضعیف بود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: در خیز ششم و با شیوع سویه اُمیکرون تمامی مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری در آماده‌باش کامل هستند، درصدد هستیم تا با اقدامات پیشگیرانه با حداقل خسارت از پیک کرونا عبور کنیم.

استقبال چشمگیر پزشکان از دز سوم واکسن کرونا

وی با تأکید بر اینکه تزریق واکسن در چهارمحال و بختیاری مطلوب ارزیابی می‌شود، گفت: در تزریق دز سوم واکسن از میانگین کشوری بالاتر هستیم، پزشکان این استان نیز استقبال خوبی از تزریق واکسن دارند، به‌طوری که در دز اول ۹۹.۵ درصد پزشکان، در دز دوم ۹۸.۵ درصد و در دز سوم ۷۵ درصد پزشکان استان واکسینه شده‌اند، که واکسن تأثیر بالایی در جلوگیری از ابتلا، بستری و مرگ و میر دارد و پزشکان خود به‌صورت عملی به این مسئله اذعان دارند، اگر واکسن تأثیر چندانی نداشت، پزشکان برای تزریق مراجعه نمی‌کردند.

احمدی بیان کرد: در هفته جاری ۱۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که طبق بررسی‌ها، این افراد برای واکسیناسیون مراجعه نکرده و یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده بودند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تأکید بر اینکه عوارض شدید واکسن بسیار نادر است، توضیح داد: امروز نگران افراد واکسن نزده در جامعه هستیم، در حال حاضر ۲۴۸ نفر به‌علت کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که حال عمومی ۲۰ نفر از این بیماران وخیم گزارش شده است، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده موارد مرگ و میر و بستری ناشی از ابتلا به کرونا افزایش داشته باشد، عموم فوتی‌های کرونایی در رده سنی سالمندان است.

وی تصریح کرد: تمامی واکسن‌هایی که امروز در مراکز واکسیناسیون تزریق می‌شود، ایمن و دارای تاریخ مصرف است، خط قرمز نظام سلامت استفاده از واکسن ایمن و مورد تأیید بوده، هیچکس به‌علت تزریق واکسن به کرونا مبتلا نمی‌شود و این یک حقیقت علمی است، امکان دارد افراد پس از تزریق بنا به دلایل گوناگون به کرونا مبتلا شوند.

احمدی ادامه داد: علایمی مانند تب، لرز، سردرد و بدن درد بعد از تزریق واکسن طبیعی است، قطعاً واکسن تأثیر بسیار بالایی در کاهش مرگ و ابتلای شدید افراد به بیماری کرونا دارد، تاکنون مورد قطعی فوت به‌علت واکسن در استان گزارش نشده و ۱۰ مورد عوارض شدید گزارش شده، تاکنون به‌صورت علمی اثبات نشده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص محدودیت‌هایی کرونایی، یادآور شد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری بین ۶۰ تا ۶۵ درصد برآورد شده است، رعایت پروتکل‌ها راضی‌کننده نیست، در محدودیت‌های کرونایی تغییراتی باتوجه به افزایش میزان واکسیناسیون به‌وجود آمده است و همانند سابق محدودیت‌های ویژه و تعطیلی سراسری اعمال نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی واکسن‌های کرونا در پیشگیری از ابتلا و کاهش مرگ و میر ناشی از این ویروس موثر هستند، گفت: اکنون هیچکدام از واکسن‌های تزریقی در مرحله کارآزمایی نیستند، اکثر واکسن‌های تزریقی تا ۸۵ درصد از ابتلای به کرونا جلوگیری می‌کند، در برخی واکسن‌ها این عدد به ۹۵ درصد نیز می‌رسد.

احمدی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر با ثبات در آمار بیماران سرپایی کرونا در چهارمحال و بختیاری مواجه هستیم، تأکید کرد: اگر این روند تا پایان هفته ادامه پیدا کند، از هفته آینده شاهد کاهش بیماران سرپایی خواهیم بود، اما در حال حاضر در بیماران بدحال و مرگ و میر با کاهش مواجه نخواهیم بود، عادی‌انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام پایان سال خطرآفرین است.

انتهای پیام
captcha