اقدامات وزارت تعاون برای مبارزه با فساد و تحقق عدالت درون‌سازمانی
کد خبر: 4038965
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
حجت‌الله عبدالملکی تشریح کرد؛

اقدامات وزارت تعاون برای مبارزه با فساد و تحقق عدالت درون‌سازمانی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در زمینه مقابله با مفاسد اقتصادی و ایجاد عدالت در سازمان اقدامات متعددی انجام گرفته و حقوق بسیاری از مدیران کاهش یافته و در برابر حقوق کسانی که کمترین میزان دریافتی داشتند را افزایش دادیم.

عبدالملکی وزیر کار

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای وزارت مردم، امروز شنبه ۷ اسفند، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در این مراسم به سخنرانی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

دولت مردمی اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی است؛ گام دوم مؤلفه‌هایی دارد که برخی منطبق با گام اول و برخی نیز موارد جدیدتر هستند. از جمله مواردی که در گام دوم انقلاب تأکید می‌شود و در گام اول نیز مطرح بوده، مردمی بودن است، لذا تلاش برای خدمت به مردم از اصلی‌ترین راهبرهای ما در دوره جدید است و به همین دلایل اسم وزارت خود را وزارت مردم گذاشته‌ایم، چون بیش از شصت میلیون نفر به صورت مستقیم با ما در ارتباط هستند.

اقدامات شش ماه اخیر وزارت تعاون

در این شش ماه کارهای زیادی انجام شده و از همان روز اول شروع به کار تا امروز که صد و هشتاد و پنجمین روز فعالیت ماست، روزشمار خدمت داشته‌ایم و الحمدلله با جمع‌بندی‌های انجام شده تقریباً همه بخش‌ها و معاونت‌های ما اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند که حتی خودم از برخی از آنها مطلع نشده‌ام، چون مدیران این وزارتخانه به صورت بی‌سر و صدا این کارها را انجام داده‌اند. دویست اقدام جدی در این مدت صورت گرفته که امیدآفرین است و لازم است به اطلاع مردم برسد اما بنده به چند مورد از آنها اشاره می‌کنم.

در این مدت زیست‌بوم اشتغال جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بستر عملیاتی و مبتنی بر نظریه اقتصاد مقاومتی برای توسعه اشتغال هدف‌گذاری شده تا در پایان سال هزار و چهارصد و یک، بالغ بر یک میلیون هشتصد هزار شغل ایجاد شود. همچنین اطلس جامع کسب و کارها طراحی و تدوین و رونمایی شد و الان برنامه اشتغال کشور روی این ریل حرکت می‌کند. چهارصد هزار کارآفرین برتر کشور شناسایی شدند و فرایند شناسنامه‌دار شدن آنها در حال انجام است. اینها کسانی هستند که تاکنون کسی سراغ آنها نرفته بود و اگر حمایت شوند بسیاری از مشکلات حوزه اشتغال برطرف می‌شود.

حمایت از کسب و کارها

در مورد حمایت از کسب و کار نیز اقداماتی ارزنده صورت گرفته و مخصوصا با رانت‌ها در زمینه ارائه مجوز کسب و کار مقابله‌های جدی صورت گرفته است. در همین مدت بیش از ۴۶۰۰ مجوز صادر شده است و این انقلابی بسیار مهم در زمینه توسعه کسب و کار محسوب می‌شود. در مورد شناسایی کسب و کارهای مهارت‌محور و کم سرمایه‌بر اقدامات زیادی صورت گرفت و پانصد مورد از آنها شناسایی شده‌اند.

صدور مجوز برای مشاغل خانگی به سه روز کاهش پیدا کرده است. همچنین اقدامی را برای شناسنامه‌دار کردن مشاغل سیار شروع کرده‌ایم که با همکاری وزارت کشور و شهرداری در حال انجام آن هستیم. یک بازرسی ویژه از شرکت‌ها و کارخانه‌های زیر مجموعه وزارت مردم انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از آنها قوانین کار را رعایت نمی‌کنند، لذا تذکراتی به این شرکت‌ها داده شده که اگر قوانین را به شکل کامل رعایت نکنند برخورد جدی با آنها صورت می‌گیرد.

اقدامات برای حمایت از زوج‌های نابارور

در مورد بیمه‌های اجتماعی مخصوصاً برای زوج‌های نابارور اقدامات زیادی صورت گرفته و تا الان بیش از چهار هزار نفر ثبت نام کرده و از مزایای بیمه ناباروری استفاده می‌کنند که بسیار هم گرانقیمت است. بیمه زنان خانه‌دار و پرداخت ماهانه حقوق ماهانه برای دوره بارداری از دیگر اقدامات ماست، چراکه قبلاً که کسی به مرخصی زایمان می‌رفت حقوق خود را بعد از نه ماه دریافت می‌کرد اما ما ابلاغ کردیم که این حقوق‌ها به صورت ماهانه پرداخت شود. پرداخت بیمه و یارانه به کارگاه‌های زیر پنج نفر نیز چند سالی قطع شده بود که مجدداً در دستور کار قرار گرفت.

در حوزه تعاون یک خط اعتباری دو هزار میلیارد تومانی برقرار و تعدادی از مراکز نوآوری و ۹ شرکت تعاونی دانش‌بنیان در این مدت فعالیت خود را شروع کرده‌اند. مشکلات بیش از دو هزار و ششصد شرکت استانی و ملی نیز برطرف شده یا در حال برطرف شدن است. پیش‌نویس لایحه جامع حمایت را سالمندان را تهیه کردیم و منتظریم بعد از تصویب دولت به مجلس ارسال شود. در مورد حمایت از معلولان اقدامات جدی صورت گرفته و تاکنون هزار واحد مسکونی به خانواده‌های دارای دو فرزند معلول و بالاتر واگذار شده است. کاشت حلزون شنوایی نیز برای تعداد زیادی از کودکان دارای معلولیت انجام شده است.

الگوی نوین شرکت‌های تابع صندوق‌های بازنشستگی با همکاری متخصصان این حوزه آغاز شده است. بخش بین‌الملل ما در زمینه ارتباط با کشورهایی همانند چین، روسیه، صربستان، مالی و ... اقدامات جدی انجام داده است. در همین مدت در یکی از پالایشگاه‌های ما ۵۵ درصد میزان تولید بنزین افزایش پیدا کرده است. همکاران ما در هلدینگ سیمان شستا مأمور شدند حداکثر تولید را داشته باشد و این اقدام در زمینه قیمت سیمان اثرات جدی داشت.‌ در زمینه دخانیات برای اولین بار به کشورهای دیگر صادرات داشتیم.

اقدامات برای مبارزه با فساد و تحقق عدالت

در زمینه مقابله با مفاسد اقتصادی و ایجاد عدالت در درون سازمان اقدامات زیادی صورت گرفته و حقوق بسیاری از مدیران را کاهش دادیم و در عوض حقوق کسانی که کف حقوق را می‌گرفتند افزایش دادیم. سامانه سوت‌زنی برای اعلام مفاسدی که وجود دارد، رونمایی شد تا هر کسی فسادی را در این وزارتخانه یا شرکت‌های تابعه مشاهده کرد، اطلاعات مربوط به آن را بارگذاری کند.

کلان پروژه‌هایی نیز برای اشتغال، حل مشکلات مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و رفع فقر مطلق طراحی کردیم و در حال پیگیری آن هستیم‌. این نمایشگاه نیز برای این است که کارشناسان و مدیران به میزان بیشتری با دستاوردهای ما آشنا شوند و ان‌شاءالله شرایط بسیار بهتر و امیدبخشی نیز پیش رو داریم.

انتهای پیام
captcha