استواری یک جامعه انسانی در گرو وجود عدالت است
کد خبر: 4051610
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

استواری یک جامعه انسانی در گرو وجود عدالت است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: جامعه انسانی بدون وجود عدالت هرگز استواری پیدا نمی‌کند و به همین دلیل در آیات فراوانی به این موضوع اشاره و توصیه شده است.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه گذشته، اول اردیبهشت‌ماه در نشستی از سلسله نشست‌های «خوانش تمدنی قرآن» که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: یک جامعه انسانی بدون وجود عدالت هرگز استواری پیدا نمی‌کند و به همین دلیل در آیات فراوانی از قرآن به پیامبران و مردم به اجرای عدالت و قسط فرمان داده شده است. به‌عنوان مثال در آیه 129 سوره مبارکه اعراف آمده است که ای پیامبر به مردم بگو پروردگار من به من فرمان داده است تا به قسط عمل کنم.

وی بیان کرد: همچنین در یکی از آیه‌ها نیز اساس ارسال رسولان و بعثت پیامبران، گسترش عدل در جامعه انسانی دانسته شده است. در آیه 25 سوره مبارکه حدید آمده است که ما رسولان خود را با چند ویژگی فرستادیم تا به هدفی دست پیدا کنیم و یکی از این اهداف این است که ما به آن‌ها بینات داده‌ایم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: البته که در اینجا تعابیر فراوانی برای بینات آمده است اما یکی از معانی روشن و مورد پذیرش این است که پیامبران دارای شواهد و گواهی‌هایی هستند و براساس آن‌ها با مردم به گفت‌وگو می‌نشینند.

واسعی یادآور شد: در حقیقت این موضوع یک درسی است برای همه ما آدمیان که برای تعامل با همنوعان خود باید با بینه سخن بگوییم و با شواهد پیش رویم، زیرا اگر سخن، آشکار و همراه با استدلال نباشد قطعاً موجب برداشت‌های غلط و سوء‌تفاهم‌هایی خواهد شد و جامعه‌ای که در آن سوء‌تفاهم وجود داشته باشد، طبیعتاً انسجام که لازمه یک حیات اجتماعی است حاصل نخواهد شد.

وی اظهار کرد: دومین ویژگی که به پیامبران داده شده کتاب است که نماد معرفت و آگاهی از یک سو و مجموعه ضوابط و قوانین زیست اجتماعی و فردی از سوی دیگر. خداوند می‌فرماید ما این کتاب را در اختیار پیامبران قرار داده‌ایم که این کتاب مبنای تعامل با دیگران شود و از سوی دیگر نیز ما پیامبران را با میزان فرستادیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در اینجا منظور از میزان ابزار و ترازویی است که اعمال و رفتارهای انسان‌ها با آن سنجیده می‌شود و به بیان دیگر سنجش اعمال انسان در حیات اجتماعی نمی‌تواند ذوقی، سلیقه‌ای و بر اساس نظر فردی باشد بلکه حتماً ملاک و ترازویی در آنجا وجود خواهد داشت.

واسعی گفت: در ادامه نیز آمده است که خداوند می‌فرماید ما پیامبران را با این ویژگی‌ها فرستادیم برای اینکه انسان‌ها برای اقامه قسط به پا خیزند، بدین معنا که انسان‌ها آمده‌اند تا جامعه‌ای را شکل دهند که در آن جامعه اجرای عدالت و قسط امری شایع و همگانی می‌شود و اگر چنین جامعه‌ای شکل گیرد قطعاً یک جامعه متعالی و درخور زیست انسان‌های والا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha