خانواده قرآنی غزه؛ الگوی مقاومت در برابر اشغالگران
کد خبر: 4052851
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

خانواده قرآنی غزه؛ الگوی مقاومت در برابر اشغالگران

فرزندان یک خانواده هشت نفره اهل غزه که همگی حافظ قرآن هستند، از سوی کاربران فضای مجازی به عنوان بهترین الگوی مقاومت در برابر اشغالگران با کمک آموزه‌های قرآنی معرفی شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، تصویری از خانواده‌ای اهل غزه که حافظ کل قرآن کریم هستند در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. 

هفته گذشته شش فرزند این خانواده در ورزشگاه فلسطین در غزه که میزبان مراسم تجلیل از ورزشکاران حافظ بود حضور داشتند و جشن آنها به سرعت از استادیوم به شبکه‌های اجتماعی راه یافت. تصاویر آنها با پدر و مادرشان همراه با سخنانی در ستایش این خانواده و دعوت به الگو گرفتن از آنها در مقیاس وسیع پخش شد.

این شش خواهر و برادر: سلمی، هند، ابراهیم، ​​ساره، جنت و احمد فرزندان طارق اسلیم هستند و کوچکترین فرزند این خانواده یعنی محمد پیش از بقیه حفظ قرآن کریم را به اتمام رسانده است. 

نسل قرآنی، تحقق‌بخش آرمان فلسطین

پدر این خانواده قرآنی مهندس طارق اسلیم است که راه را برای آنها هموار و انگیزه آنها را برای طی این مسیر قرآنی تقویت کرد. وی به الجزیره گفت: من از کودکی جزءهایی از قرآن را حفظ می‌کردم و خداوند نعمت حفظ کامل آن را برایم مقدر نکرد اما برای جبران این نقص در مورد فرزندانم زحمت کشیدم.

اسلیم، کارشناس سیستم‌های اطلاعاتی است این موفقیت قرآنی را مدیون همسرش که داروساز است، می‌داند. حدود 30 سال از ازدواج ابومحمد با همسرش می‌گذرد. او می‌گوید: از همان روزهای اول ازدواج، او را تشویق کردم که در حفظ و تلاوت قرآن و فراگیری احکام کوشا باشد و بدین ترتیب دوام رکن اصلی خانه را تضمین کند؛ اگر خانه اولین مدرسه فرزندان باشد، زن صالح  رکن اصلی این مدرسه است.

این امر تأثیر مثبت زیادی در تربیت فرزندان و تربیت آنها با عشق به قرآن داشت. به گفته ابومحمد «ما مردمی تحت اشغال هستیم و فقط یک نسل قرآنی می‌تواند حقوق ما را باز پس بگیرد و ما را رهایی بخشد».

مهندس طارق از یک خانواده پناهنده اهل روستای «بیت محسر» در شهر قدس اشغالی است و در خارج از فلسطین به دنیا آمد و بزرگ شد تا اینکه به میل خود تصمیم گرفت در سال 1994 به تنهایی به غزه بازگردد. وی که در حال حاضر در اردوگاه آوارگان شاطی در شهر غزه اقامت دارد، می‌گوید: من به مهاجرت به داخل فلسطین و نه به خارج از آن اعتقاد دارم.

تأثیر سازنده حفظ قرآن بر تحصیلات فرزندان

ابومحمد در تحصیلات مدرسه و دانشگاه تأثیر مثبتی از حفظ قرآن بر فرزندانش یافت و می‌گوید که با آنها روش هماهنگی بین نظم و انضباط در مراکز حفظ قرآن و تعهد به آموزش بی‌وقفه دروس مدرسه را اتخاذ کرده است. وی افزود: همه فرزندانم در مدارس و دانشگاه‌های خود عالی هستند.

از فرزندان او سلما و محمد از دانشکده مهندسی کامپیوتر فارغ‌التحصیل شده‌اند و هند در آستانه فارغ‌التحصیلی از همان دانشکده است. در حالی که ابراهیم در سال سوم تحصیل در همان رشته است. سارا کلاس دهم، و جنت کلاس هفتم است؛ کوچکترین فرزند یعنی احمد دانش‌آموز کملاس پنجم ابتدایی است.

احمد قبل از رسیدن به 10 سالگی حفظ را تکمیل کرد. علاوه بر این، او در تحصیلاتش عالی است، به عربی فصیح صحبت می‌کند، به زبان انگلیسی مسلط است، کاراته کار می‌کند و عاشق فوتبال است.

پدرش گفت: همه پسرها به زبان عربی و انگلیسی تسلط دارند و حتی دختران هم ورزش و کاراته و بسکتبال بازی می‌کنند و پسران شنا و ورزش‌های مختلف انجام می‌دهند و برخی از آنها در شطرنج مهارت دارند. احمد گفت که مقام اول را در مسابقات قهرمانی کاراته محلی در نوار غزه به دست آورد.

خانواده حافظ قرآن در غزه؛ الگوی مقاومت در برابر اشغالگران

احمد در هفته گذشته در ادامه حوادثی که همراه با هجوم شهرک‌نشینان یهودی به مسجد مبارک الاقصی بود، گفت: به شجاعت فلسطینیان در دفع یهودیان و حفاظت از الاقصی افتخار می‌کنم. ای کاش با آنها بودم و از قبله اول دفاع می‌کردم.


با قرآن پیروز می‌شویم


ابراهیم علی‌رغم سن کم خود اعتقاد عمیقی به تعالیم دینی دارد و می‌گوید هر چه به دین نزدیک‌تر شویم، پیروزی نزدیک‌تر خواهد بود و این امر پایان اشغال فلسطین را تسریع می‌کند.

حفظ قرآن ابراهیم حدود 3 سال به طول انجامید؛ او به الجزیره می‌گوید: راه، روشن است و همانطور که صحابه پیامبر پیروز شدند و فتوحات بزرگی به دست آوردند، پیروزی با ما هم یار خواهد بود. ما راه آنها را دنبال می‌کنیم.

ابراهیم به کسانی که قصد طی مسیر قرآنی با اصول «درک و حفظ» دارند چنین توصیه می‌کند : درک مفاهیم قرآن به تسهیل حفظ، و تثبیت آن در ذهن و عمل به آن در زندگی واقعی کمک می‌کند.

ساره در 9 سالگی وقتی برای اولین بار اسرائیلی‌ها را در سفر پدرش به روستای بیت محسیر دید، معصومانه از او پرسید: اینها چه کسانی هستند؟ و هنگامی که پاسخ شنید: آنها صهیونیست‌ها هستند با نارضایتی پاسخ داد: آنها در سرزمین ما چه می‌کنند؟!

خانواده قرآنی غزه؛ الگوی مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست

ابراهیم می‌گوید: اسرائیل در سرزمین ما و در وسط سرزمین عربی و اسلامی ما امکان حیات ندارد و نابودی آن به این بستگی دارد که ما خدا را در تحقق وعده پیروزی و توانمندی‌اش یاری کنیم.

فعالان شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از این خانواده به تمجید از آن پرداختند و خواستار الگوبرداری از آن به عنوان یک خانواده سالم و صالح شدند.

ابوشرخ استاد تاریخ و واعظ اسلامی در صفحه شخصی خود در فیس بوک با انتشار تصویری از این خانواده، همراه با نام شش برادر  نوشت: آنها یک الگوی فلسطینی اهل غزه هستند که ما به آنها افتخار می‌کنیم. با چنین افرادی امید خود را برای پیروزی و رهایی بیشتر می‌کنیم. وی از والدین آنها تمجید کرد و از مسئولان خواست که از خانواده اسلیم الگوبرداری کنند و در آنچه که او آن را ساختن نسل مسلمان و آماده سازی آن برای مرحله آزادسازی فلسطین توصیف کرد، سهیم باشند.

ابوشرخ گفت: تشویق کودکان به حفظ قرآن کریم در دنیا و آخرت فواید زیادی دارد، زیرا قرآن همنشین خود را از بدی‌ها و وسوسه‌ها حفظ می‌کند و او و خانواده‌اش را شفاعت می‌کند و حافظ قرآن در قیامت تاج کرامت بر سر خود و پدر و مادرش می‌گذارد.

مترجم: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha