دشمنی نباید مانع عدالت شود
کد خبر: 4052960
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴

دشمنی نباید مانع عدالت شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از خواسته‌هایی که خداوند از انسان مؤمن می‌خواهد این است که انسان‌ها نباید اجازه دهند که دشمنی و بدی‌های یک قومی که در حق آن‌ها روا داشته شده موجب شود که از راه عدالت فاصله گیرند.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان‌‌ رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه گذشته 6 اردیبهشت‌ماه در نشستی از سلسله نشست‌های «خوانش تمدنی قرآن» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: همانگونه که می‌دانیم جامعه انسانی و متمدن بدون وجود عدالت هرگز پایدار نمی‌ماند و همواره جامعه انسانی جامعه‌ای است که آدمیان بتوانند در کنار یکدیگر با مسالمت زندگی کنند و همه افراد به نحو برابر از آسایش، آرامش و حقوق اجتماعی برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: بی‌گمان دستیابی به چنین جامعه‌ای بدون عدالت امکان‌پذیر نیست، اما از یک واقعیت هم نمی‌توان چشم پوشی کرد، اینکه انسان‌ها زمانی‌که از سوی فردی ضربه و یا آسیبی به آن‌ها وارد شود و دشمنی را از سوی کسی ببینند کمتر در تعامل با او راه انسان و عدالت را پیش می‌گیرند، اما خداوند از آدمیان و به‌ویژه مؤمنان می‌خواهد که مراقب باشند که اینگونه مسائل آن‌ها را از راه عدالت خارج نکند و از این‌رو خداوند در آیه هشتم از سوره مبارکه مائده مواردی را از انسان‌ها خواسته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با اشاره به خواسته‌های خداوند از مؤمنان تأکید کرد: در حقیقت اقامه فرامین و حقوق الهی یکی از مقوله‌هایی است که از انسان مومن خواسته شده است. در تفاسیر اینگونه آمده است که انسان‌ها باید فرامین الهی را به پای بدارند و حقوق الهی را در نظر داشته باشند.

واسعی بیان کرد: دومین خواسته خداوند از انسان‌ها این است که شهدای بالقسط باشند، بدین منظور که گواهان اجرای در قسط باشند و به عبارت دیگر نیز آنچنان قسط و عدل را در خود نهادینه کنند که گویا خود شاهد و سند عدالت هستند و اینگونه زندگی خود را پیش برند و به آن عمل کنند.

وی اظهار کرد: خواسته سوم خداوند از انسان مؤمن این است که اجازه ندهید دشمنی و بدی‌های یک قومی که در حق شما روا داشته‌اند موجب شود که از راه عدالت فاصله گیرید و راه انتقام جویی را پیشه و برای انتقام جویی راه عدالت را گم کنید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: خداوند از انسان‌ها می‌خواهد برای آنکه زندگی درست، انسانی و متعالی داشته باشند تنها یک پروا که همانا پروای الهی است را در نظر داشته باشند و از این‌رو است که خداوند می‌فرمایند عدالت پیشه کنید که عدالت به پروای الهی نزدیک‌تر است و جامعه متعالی انسانی بدون وجود عدالت هرگز محقق نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha