حفظ کرامت انسانی در تشکیل موسسات خیریه اولویت دارد
کد خبر: 4061645
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه:

حفظ کرامت انسانی در تشکیل موسسات خیریه اولویت دارد

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر موسسه خیریه شکل گرفت باید بر اساس کرامت انسانی عمل کند یعنی قبل از اینکه نیازمند درخواست کرد باید به سراغ نیازمند رفت در غیر این صورت این موسسه گداپروری را در جامعه ترویج می دهد و کرامت انسانی زیر سوال می رود.

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه، 12 خردادماه در همایش مدیران و موسسات خیریه فعال خراسان رضوی و اجرای مرحله چهارم «قرار دوازدهم» که در محل تالار نور اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص ریشه و اساس شکل‌گیری موسسات خیریه، اظهار کرد: در واقع این ساختارها براساس کرامت انسانی شکل گرفته است، لذا برای اینکه این تشکل‌ها پایدار باشد، باید کرامت انسانی حفظ شود.

وی اظهار کرد: شهید مطهری در یکی از کتاب‌های خود بحث اخلاق را زیر سوال برده و اخلاق براساس معارف دین را احلاق کرامتی بیان می‌کند، چرا که تمام اخلاقیات در جامعه براساس کرامتی است که انسان باید در خود ببیند، همچنین در جای دیگری در باب تواضع نیز می‌گوید که متواضع کسانی هستند که کرامت دیگران را برخورد مقدم دارند.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: اگر موسسه خیریه شکل گرفت، باید براساس کرامت انسانی عمل کند، یعنی قبل از اینکه نیازمند درخواست کرد باید به سراغ نیازمند رفت، در غیر این صورت این موسسه گداپروری را در جامعه ترویج می‌دهد و کرامت انسانی زیر سوال می‌رود.

شرفخانی تصریح کرد: ستاد هماهنگی موسسات خیریه در حال فعالیت است که مهمترین موضوع در این ستاد این است که حاکمیتی نیست، چرا که معتقدیم حکمرانی امور خیریه باید در جامعه به صورت مردمی باشد و در بحث حاکمیتی کاهش تصدی‌گری باید باشد.

وی بیان کرد: یک کار علمی در دو سال انجام شد، لذا اگر اوقاف وارد این عرصه شده دنبال تسهیل‌گری، هماهنگ کردن است و این ورود جنبه حاکمیتی ندارد و به‌دنبال حاکمیتی کردن موسسات خیریه و تشکل‌های مردم نهاد نیست، چرا که معتقدیم در مجموعه موسسات خیریه حکمرانی باید مردمی باشد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: نکته دیگر این است که باید دوستان در مجموعه‌ها کنار هم باشند و جایگاه موسسات باید با کمک حاکمیت تقویت شود، لذا باید مردم بدانند اگر می‌خواهند کار خیرانجام دهند، در یک سیستم شفافیت و سلامت است و این طرح شفافیت برای اطمینان بخشی به مردم است.

شرفخانی کارآمدی موسسات خیریه را از دیگر موارد برشمرد و عنوان کرد: در جامعه‌ای که عدالت باشد، نباید موسسات خیریه توسعه یابد، لذا بر این موضوع یعنی توسعه موسسات خیریه نباید تشویق کنیم از طرفی اگر موسسه بخواهد موفق باشد، باید تخصصی محور عمل کند.

وی ابراز کرد: در موسسات خیریه باید شاخص‌ها مشخص شود و سالانه از طریق شاخص موسسات برتر را شناسایی کرد که این کار باید توسط کنشگران امور خیریه پایش و رتبه‌بندی در این خصوص صورت گیرد و این کار شما مدیران موسسات خیریه و نه حاکمیت است که در این راستا ستاد هماهنگی باید به این سو حرکت کند.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طراحی روش‌های علمی برای مدیریت در موسسات اقدام دیگری است که باید انجام شود در این خصوص باید آموزش صورت و ارتقا علمی در این راستا شکل گیرد، لذا موسسات خیریه باید دانش محور و فناورانه باشد و برای این مهم ضروری است یک نظام آموزشی طراحی شود.

شرفخانی مهمترین مسئله در موسسات خیریه را سرمایه نیروی انسانی برشمرد و ابراز کرد: طراحی نظام جامع نیروی انسانی برای موسسات خیریه باید صورت گیرد و تمرکز باید به سمت نیروهای متخصص برود.

وی اضافه کرد: نظارت و ارزیابی دیگر مورد در این خصوص است و باید این امر مردمی محور باشد ما در موسسات خیریه نباید دنبال کمیت باشیم، بلکه کیفیت مهم است در یک موسسه 6000 یتیم با ماهی 60 هزار تومان تحت پوشش است و در یک خیریه 110 یتیم با ارائه کلیه هزینه‌ها از تحصیل و ازدواج تا درمان و... تحت پوشش است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه اقتصاد امور خیریه را مسئله دیگر برشمرد و بیان کرد: اقتصاد امری جامع است و منظور از اقتصاد در موسسات خیریه مسئله درآمدزایی نیست و لذا بازاریابی امور خیریه یک علم است که باید در اقتصاد طراحی شود و پایدار گردد.

شرفخانی خطاب به مدیران موسسات خیریه تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی را در جامعه نهادینه کنید و به دنبال تبلیغ موسسه نباشد رویکرد دینی ما این است در جامعه هر کس باید پای کار بیاد و هر کسی مسئولیت اجتماعی دارد.

وی شکل‌گیری موسسات خیریه با روحیه دینی را مهم برشمرد و اظهار کرد: به‌عنوان مثال یک خیریه تاسیس می‌شود و تا هنگامی که موسس آن زنده است دوام دارد، اما بعد از مدتی با فوت آن فرد افت پیدا می‌کند و اموال آن بین وارثان تقسیم می‌شود، لذا اگر کاری را آغاز کردید، مانا کنید این امر با ساختار وقف امکان‌پذیر است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: لازم نیست اموال خیریه وقف شود، بلکه هویت خود به عنوان موسس خیریه را وقف کنید، یعنی اساسنامه تشکل را وقف کنید اندیشه و تفکر خیرخواهانه را ماندگار کنید.

انتهای پیام
captcha