ادامه روند فعلی افت جمعیت جوان را به‌ همراه دارد
کد خبر: 4063888
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

ادامه روند فعلی افت جمعیت جوان را به‌ همراه دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه با ادامه روند فعلی با افت تولید نسل جدید و جوانی جمعیت مواجهیم، گفت: از نظر علمی برای حفظ پایه‌ جمعیت کشور میزان کلی باروری باید حداقل ۲.۱، یعنی عملاً ۳ نفر باشد و با این تعداد فرزند، حفظ شرایط پایه را خواهیم داشت و ممکن است مقداری از دغدغه جوانی جمعیت دور شویم.

جمعیت جوان

به گزارش ایکنا از زنجان، مشهود تقی‌لو معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، صبح امروز، ۲۳ خرداد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جمعیت جوان در هر کشوری از عوامل بسیار مهم اقتدار در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی و امنیتی و فرهنگی است، اظهار کرد: با تهدید کاهش جمعیت جوان مواجهیم و به جهت اینکه این جمعیت جوان، تولیدکننده، خدمات‌رسان، فعال و کم‌هزینه است و در کنار این‌ها افزایش جمعیت سالمندی هم وجود دارد، لذا باید بر اهمیت پیروی از سیاست‌های جدید جمعیتی تأکید شود.

وی تصریح کرد: اگر جمعیت کشور با سیاست‌های جدید و حمایتی خانواده و جوانی جمعیت همراهی نکند از نظر علمی سال‌های زیادی طول نخواهد کشید که محتاج نیروی جوان باشیم.

این مسئول با بیان اینکه با شروع انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیر و شگرفی در حوزه‌ی سلامت با زحمات مجموعه بهداشت و درمان کشور ایجاد شد، گفت: ۴۵ سال قبل امید به زندگی، ۵۸.۹ سال بود که بعد از انقلاب با رسیدن به ۷۵.۵ سال، افزایش قابل توجهی یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمتر از بیماری‌های واگیردار موضوع پیر شدن و سالمندی جمعیت مطرح است؛ درست است که مسئله اقتصادی هم در موضوع جمعیت، ازدواج و فرزندآوری مهم است ولی به جهت فرهنگی، آموزش و اطلاع‌رسانی و توجیه مردم، به‌ویژه جوانان در سن ازدواج، حائز اهمیت فراوانی‌ است.

تقی‌لو ادامه داد: در بحث ازدواج و فرزندآوری فقط بحث اقتصادی موثر نیست، چرا که خیلی از معضلات و تاخیر در ازدواج، بیشتر ناشی از تجملات و تشریفاتی‌ است که خودمان عامل آن هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، احیای فرهنگ سنتی، حمایت و همیاری در بین خانواده‌ها و اطرافیان را در امر ازدواج و فرزندآوری موثر ذکر و تاکید کرد: با تغییرات فرهنگی، تک‌فرزندی و جایگزینی برخی حیوانات اهلی به جای فرزند به کانون خانواده‌ها و جوانی جمعیت آسیب می‌زنیم و در این راستا، باید با حرکت و اقدام فرهنگی و آموزشی در بحث ازدواج و فرزندآوری، به وظیفه خود عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha