رونمایی از مجموعه ۱۰ جلدی «آقای بهشتی(ره)» در اصفهان
کد خبر: 4067531
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

رونمایی از مجموعه ۱۰ جلدی «آقای بهشتی(ره)» در اصفهان

همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی، از مجموعه ۱۰ جلدی «آقای بهشتی(ره)» در خانه فرهنگ شهید بهشتی اصفهان رونمایی شد.

آیین رونمایی از مجموعه 10 جلدی «آقای بهشتی(ره)»

به گزارش ایکنا، به نقل از اداره ارتباطات معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان، آیین رونمایی از مجموعه ۱۰ جلدی «آقای بهشتی(ره)» همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی، با حضور دوستداران این شهید بزرگوار و نزدیکان وی در خانه فرهنگ شهید بهشتی برگزار شد. این مجموعه کتاب به همت مرکز تخصصی انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری خانه فرهنگ شهید بهشتی و اداره فرهنگی منطقه یک شهرداری اصفهان تهیه و چاپ شده و عناوینی مانند ادب، اقتدار، اندیشه، بردباری، خلوص، سادگی، معنویت، عدالت، مدیریت و نظم آقای بهشتی را دربر می‌گیرد و گردآوری و تحقیق این مجموعه بر عهده حسین حمیدی بوده است.

مدیون شهید بهشتی هستیم

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در این مراسم با بیان اینکه آفرینش مدام در حال تحول است و انسان‌ها در برابر تحولات هستی و تغییرات اجتماعی به چند دسته تقسیم‌ می‌شوند، اظهار کرد: برخی افراد در برابر این تحولات، در گذشته می‌مانند و قدرت روزآمدی و درک زمانه را ندارند که به آنها متحجر گفته می‌شود. عده‌ای نیز مقهور زمان و مکان می‌شوند و بدون اراده، رنگ زمان و مکان را می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تسلط به زمان و مکان و معادلات زمانه، یکی از ویژگی‌های بارز شهید بهشتی بود، افزود: عده‌ معدودی هستند که یک پله بالاتر از علم به زمان و مکان قرار دارند و خالق آن هستند و شهید بهشتی مانند امام(ره) خالق زمان و مکان بود و جلوتر از زمان و مکان حرکت می‌کرد. در واقع، امام(ره) خالق ادبیات و فرهنگ جدیدی شد و به زمان و مکان حس داد.

شهردار اصفهان تأکید کرد: برای همیشه مدیون امثال شهید بهشتی و تمام کسانی هستیم که ما را از ماندن در زمان گذشته یا رها شدن در مسیر توسعه غرب، به دنیای جدیدی به‌ نام تمدن نوین اسلامی وارد کردند.

خدمت به خلق به رسم اهل بیت(ع)

سیدمحمدحسین امامی، خواهرزاده شهید بهشتی(ره) نیز با اشاره به حال و هوای منزل شهید بهشتی، زوایایی از خدمت اهالی آن به خلق مانند تربیت مربی قرآن، پشتیبانی جبهه، تشکیل قرض‌الحسنه و تهیه جهیزیه برای دختران خانواده‌های نیازمند را برای حاضران تشریح کرد.

وی با تأکید بر الگو قرار دادن آموزه‌های شهید بهشتی در زندگی امروز، افزود: یکی از موضوعاتی که شهید بهشتی بسیاری از موفقیت‌های خود را مرهون آن می‌دانست، ایجاد هماهنگی میان علم و عمل بود و اینکه صرفاً به آموختن اکتفا نکرد، بلکه هر چه را آموخته بود، در عمل به منصه ظهور رساند.

خواهرزاده شهید بهشتی با اشاره به سعه‌صدر و اخلاق سیاسی ایشان، گفت: مادرم نقل می‌کند روزی در خدمت برادر خود در منزل ایشان بودیم و من از برادرم خواستم به هجمه‌ها و تهمت‌هایی که به ایشان وارد می‌شد، پاسخ دهد، ولی برادرم گفت ما برای خدمت زمان زیادی نداریم، حیف است که این زمان را صرف جواب دادن به این مسائل کنیم و مهم این است که خداوند درباره ما چگونه قضاوت کند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اژه‌ای، از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی در اصفهان و از نزدیکان شهید بهشتی(ره) به نقل خاطره‌ای از این شهید بزرگوار و نحوه رفتار و تعامل ایشان با کودکان و نوجوانان و همچنین شیوه مدیریت اسلامی پرداخت.

نگاه بلند شهید بهشتی

همچنین محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه هفتم تیرماه 1360، گفت: شهید بهشتی(ره) در تربیت نیروی انسانی و ماندگار کردن تفکر حکومت دینی بسیار کوشا بود و بسیاری از مسئولان در دوره‌های گوناگون از شاگردان ایشان بودند که نشان از نگاه بلند این شهید بزرگوار دارد.

وی با اشاره به اصول مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی، بیان کرد: اصل ولایت‌‌ فقیه یکی از این اصول مترقی است که حکومت و قانون اساسی جمهوری اسلامی را از تمام ملل متمایز می‌کند و رنگ و بوی دینی به آن می‌دهد. اگر شهید بهشتی(ره) نبود، شاید این اصل مترقی تدوین و تصویب نمی‌شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش استان تمام تلاش خود را برای نشر تفکر بهشتی و انتقال آن به نسل نوجوان و جوان به‌کار می‌گیرند.

تمکین از ولایت‌ فقیه

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن بهشتی‌نژاد، پسرعموی شهید بهشتی نیز در این مراسم گفت: دشمن از طریق نفوذی‌ها، عوامل داخلی و شبکه‌های خارجی به‌دنبال تخریب شخصیت شهید بهشتی بود، ولی شهادت، چهره پاک این شهید بزرگوار را برای همگان روشن کرد.

وی ادامه داد: تعبد به دستورات دینی، تعبد در راه نشر اسلام در سطح جهان و همچنین تسلیم‌پذیری و تمکین از ولایت‌ فقیه، از جمله ویژگی‌های بارز شهید بهشتی بود. ایشان چند سال برای تبلیغ آموزه‌های اسلام در شهر هامبورگ آلمان حضور داشت. در آن زمان، روی تابلوی مسجد هامبورگ عنوان «مسجد ایرانیان» درج شده بود، ولی ایشان در اولین اقدام خود درخواست کرد نوشته این تابلو تغییر کند و محدود به ایرانیان نباشد. ایشان خطبه‌های خود را به سه زبان فارسی، عربی و آلمانی ایراد می‌کرد و در آن چند سال، عده زیادی مسلمان و شیعه شدند.

سنگ صبور شهید بهشتی

در ادامه، حسنعلی زهتاب، از پیشگامان انقلاب اسلامی با اشاره به بهره‌گیری از محضر شهید بهشتی، گفت: در زمان حضور ایشان در زندان رژیم پهلوی، بازجویان ساواک وقتی متوجه شدند شهید بهشتی مدرک اجتهاد و همچنین مدرک دکترا دارد، خود را با شخصیت متفاوتی روبرو دیدند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) سنگ صبور شهید بهشتی بود، ادامه داد: شهید بهشتی می‌گفت اگر هزار تهمت و بهتان به من بزنند، باکی نیست، تحمل می‌کنم و فدای سر امام باشد.

تلاش‌ در تدوین قانون اساسی

محمدحسین آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان نیز تأکید کرد: افکار و اندیشه‌های ژرف و الهی شهید بهشتی هنوز در میان نسل جوان و آحاد جامعه شناخته‌شده نیست و ابراز امیدواری کرد برای تبیین این اندیشه‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی قانون اساسی جمهوری اسلامی را سند حریت، هویت و اقتدار ملت ایران دانست و تصریح کرد: تلاش‌های شهید بهشتی و نگاه عمیق ایشان به مسائل دینی، اخلاقی، فلسفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در زمان تدوین قانونی اساسی بر هیچ‌کس پوشیده نیست که در اصل ولایت ‌‌فقیه، آزادی، آرای مردمی، عدالت اجتماعی و حقوق عامه تبلور یافته است و با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی هیچ خدشه‌ای به این قانون وارد نیست، چراکه دربرگیرنده تمام نیازهای مادی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی آحاد جامعه است.

انتقال اندیشه‌های شهید بهشتی به نسل جدید

همچنین میثم بکتاشیان، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان اظهار کرد: قرار داشتن منزل شهید بهشتی در منطقه یک، مایه مباهات و افتخار برای این منطقه محسوب می‌شود و معنویت و محبتی که در این خانه وجود دارد، برای همه ملموس است.

وی افزود: با توجه به تأکیدات شهردار اصفهان و اعضای شورای شهر، تلاش کردیم امسال برنامه‌های متفاوتی در سالروز شهادت شهید بهشتی تدارک ببینیم، البته این برنامه‌ها حق مطلب را ادا نمی‌کند، ولی تلاش کردیم در حد وسع خود برنامه‌های ویژه‌ای تدارک ببینیم تا اندیشه‌های این شهید را به نسل جدید منتقل کنیم.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان ادامه داد: امیدوارم منزل شهید بهشتی مأمن و محفلی برای دوستداران ایشان باشد و همه ما بتوانیم در مسیر اندیشه‌های والای این شهید بزرگوار گام برداریم.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم و با حضور خواهر شهید بهشتی و مسئولان حاضر، از مجموعه ۱۰ جلدی آقای بهشتی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha