از رمی جمرات در منا تا نماز عید قربان در حرمین شریفین + عکس
کد خبر: 4069598
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
آخرین اخبار حج؛

از رمی جمرات در منا تا نماز عید قربان در حرمین شریفین + عکس

زائران بیت الله الحرام امروز نماز عید قربان را در مسجدالحرام و مسجدالنبی اقامه کردند و با پایان مراسم رمی جمرات در سرزمین منا قربانی و تقصیر می‌کنند و حاجی می‌شوند.

به گزارش ایکنا؛ امروز (شنبه) در عربستان روز دهم ذی الحجه مصادف با عید سعید قربان است و زائران بیت الله الحرام بعد از وقوف در عرفات، صبح امروز عازم سرزمین منا شدند و آئین رمی جمرات را انجام دادند.

رمی جمره عقبه حجاج در سرزمین منا/ چه تعداد زائر به خانه خدا مشرف شدند

اعمال حج به طور رسمی از پنجشنبه گذشته که روز ترویه خوانده می‌شود، با مُحرم شدن حجاج و حرکت آنها به سمت سرزمین منا آغاز شد. قریب به یک میلیون حاجی روز گذشته پس از وقوف در عرفه و انجام آداب و نیایش، با غروب آفتاب در صحرای عرفات به مزدلفه رسیدند.

از رمی جمرات در منا تا نماز عید قربان در حرمین شریفین + عکس

 

رمی جمره عقبه حجاج در سرزمین منا/ چه تعداد زائر به خانه خدا مشرف شدند

حجاج شب گذشته در مزدلفه نیز به نیایش پرداخته و سنگ ریزه‌هایی برای رمی جمرات که صبح امروز انجام دادند جمع کردند.

بنا بر این گزارش پل جمرات از صبح امروز شاهد حرکت گسترده و منظم حجاج به سمت سرزمین منا بود و حجاج با رعایت مسیرهایی که به آنها اختصاص یافته، با سهولت به محل جمرات عزیمت کرده و رمی جمره عقبه را انجام دادند.

رمی جمره عقبه حجاج در سرزمین منا/ چه تعداد زائر به خانه خدا مشرف شدند

زائران امروز بعد از رمی جمره عقبه، با ذبح قربانی و تقصیر (تراشیدن سر)  حاجی می‌شوند.

رمی جمرات در منا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق(11، 12 و 13 ذی حجه) است و در روایات آمده‌ است که ابلیس برای بار اول در جمره عقبه خود را بر حضرت ابراهیم (ع) نمایاند و حضرت  با سنگریزه‌هایی او را از خود دور ساخت و ابلیس دیگر بار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست و ابراهیم (ع) بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد و ابلیس به هنگام فرار به سرعت گریخت.

از همین رو حجاج باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطان ظاهر، شیطان درون را سرکوب کنند تا از شیطان پیروی نکند.

رمی جمره عقبه حجاج در سرزمین منا/ چه تعداد زائر به خانه خدا مشرف شدند

حجاج از امروز چند شبی را در منا بیتوته می‌کنند. رمی «جمره عقبه» امروز با هفت سنگ انجام می‌شود و رمی جمرات سه‌گانه اولی، وُسطی و عقبه، در ایام تشریق یعنی روزهای یازده، دوازده و نیز سیزدهم ذی‎حجه در صورتی که حاجی شب سیزدهم در منا بماند، به ترتیب یاد شده صورت می‌گیرد.  زمان رمی جمرات، بنابر قول مشهور از طلوع آفتاب تا غروب است.

اقامه نماز عید قربان در مسجدالحرام و مسجدالنبی

مسجدالحرام روز گذشته با حضور زائران در صحرای عرفات خالی از زائران شده بود که شب گذشته هم‌زمان با عید قربان و در حالی که زائران حج تمتع در حال حرکت به سوی مشعرالحرام بودند، درهای خانه خدا به روی زائران ساکن مکه مکرمه باز شد و جمعی از مردم مکه به زیارت کعبه مشرف شدند.

صبح امروز نیز هم‌زمان با دهم ذیالحجه، نماز عید قربان در مسجدالحرام با حضور زائران برگزار شد و جمعی از مردم مکه مکرمه پس از اقامه نماز عید قربان به زیارت کعبه مشغول شدند.

امروز نماز عید قربان در مصلی و شبستان‌های مسجدالنبی (ص) هم برگزار شد و با توجه به کاهش شیوع کرونا در عربستان، استفاده از ماسک در حرمین شریفین الزامی نیست. زائران در کنار یکدیگر با تشکیل صفوف منظم به اقامه نماز عید قربان پرداختند.

از رمی جمرات در منا تا نماز عید قربان در حرمین و زائرانی که امروز حاجی می‌شوند + عکس

عربستان سعودی امسال تقریبا به یک میلیون نفر از شهروندانی که علیه کرونا واکسینه شده بودند اجازه شرکت در مناسک حج را داد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان،  سن زائران بین ۱۸ تا ۶۵ سال است.

آمار حجاج

اداره کل آمار عربستان سعودی نیز تعداد کل حجاج  امسال را 899 هزار و 353 نفر اعلام کرد و گفت: از این بین 779 هزار و 919 نفر خارجی و 118 هزار و 434 نفر از شهروندان و افراد مقیم این کشور هستند.

بر اساس این گزارش تعداد حجاج مرد 486 هزار و 456 نفر و تعداد حجاج زن هم به 412 هزار و 895 نفر هستند.

رمی جمره عقبه حجاج در سرزمین منا/ چه تعداد زائر به خانه خدا مشرف شدند

درصد حجاجی که از کشورهای عربی مشرف شده‌اند به 21.4 درصد رسیده است، در حالی که درصد حجاج کشورهای آسیایی به جز کشورهای عربی به 53.8 درصد رسیده است، درصد حجاج زائران از کشورهای آفریقایی به جز کشورهای عربی 13.2 درصد است.  738 هزار و 680 زائر از گذرگاه‌های هوایی و 35 هزار 250 نفر از طریق گذرگاه های زمینی و شش هزار 29 نفر زائر از طریق بنادر دریایی وارد شدند.

اداره آمار عربستان تعداد بیمارستان‌های اختصاص یافته به حجاج را هم 23 بیمارستان و تعداد مراکز درمانی در مکه مکرمه، مدینه منوره و مشاعر مقدسه 152 درمانگاه خواند. این اداره همچنین گفت که 511 دستگاه آمبولانس و شش فروند بالگرد هم در اختیار اورژانس برای خدمات رسانی به حجاج قرار داده شده است.

انتهای پیام
captcha