حدیث سلسله الذهب؛ صریح‌ترین فریاد امام رضا(ع) در باب امامت
کد خبر: 4071876
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

حدیث سلسله الذهب؛ صریح‌ترین فریاد امام رضا(ع) در باب امامت

سخنران حرم مطهر رضوی، حدیث سلسله الذهب را صریح‌ترین فریاد امام رضا(ع) در باب ولایت و امامت بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، سخنران حرم مطهر رضوی به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، سخنران حرم مطهر رضوی گفت: بی‌تردید امام رضا(ع) صریح‌ترین فریادها و دعوت‌ها را برای تبیین امر ولایت و امامت داشتند و از این فرصت پدیده آمده اگرچه تحمیلی و سرشار از مکر مامون بود که خواست حضرت را وارد حکومت کند، اما ایشان از این فرصت به قدری خوب استفاده کردند که مأمون خودش را مجبور دید امام را به شهادت برساند.

بی‌نظیرترین جمله ولایی در حدیث سلسله الذهب

پناهیان گفت: حضرت اصلاً اهل مماشات نبودند که برای تأمین امنیت خودشان ذره‌ای از حق کم بگذارند و اگر هم گاهی صبر می‌کردند به‌خاطر ظرفیت مردم و امنیت شیعیان بود که آنها را بتوانند آماده کنند برای تاریخ و آینده‌ای که خوب هنوز آمادگی برای ظهور نبود.

وی افزود: طبیعتاً این جمله‌ای که حضرت رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب در نیشابور بیان فرمودند بی‌سابقه‌ترین و بی‌نظیرترین جمله ولایی است که در میان ائمه معصوم(ع) شنیده شده و این اتفاق نشان‌دهنده همان صراحتی است که حضرت داشتند.

پناهیان ادامه داد: البته موقعیت‌اش را هم داشتند نه اینکه امامان دیگر ما نعوذ بالله بخواهیم بگوییم ترک وظیفه‌ای کردند نه موقعیت امام رضا(ع) را نداشتند حتی امیر المؤمنین(ع) به این صراحت از امامت و ولایت در زمانی که خلافت داشتند صحبت نکردند به دلیل اینکه مردم ظرفیت لازم را نداشتند.

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: این حدیث شریف که بر سر در تاریخ ایران اسلامی باید نصب شود نشان‌دهنده ظرفیت مردم ایران هم هست با اینکه آن زمان کسانی که پای منبر ایشان بودند با تشیع این آشنایی امروز را به هیچ‌وجه نداشتند، اما ارادت به فرزندان اهل بیت داشتند و امام رضا(ع) را به عنوان عالم آل محمد(ص) می‌شناختند.

وی افزود: در عین حال با آن بُعدی که از معارف شیعه داشتند حضرت این چنین آنها را مورد خطاب قرار می‌دهند و معلوم می‌شود که حضرت ایرانی‌ها را افراد محققِ بدون تعصب و افراد عمیقی یافتند که با آنها اینگونه صحبت کردند.

پناهیان ادامه داد: این حدیث در واقع خطاب به مردم نیشابور نبود، بلکه قاعده حضور حضرت در این خطه بوده، خطه منظورم سرزمین فارس است و حالا ممکن است ما فعلاً در محدوده، ایران را بشناسیم اگرچه وسیع‌تر از این صحبت‌ها است.

جایگاه امامت و امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب

سخنران حرم مطهر رضوی با آزوی جاودانگی و تأثیر پیام امام رضا(ع) برای سرزمین بزرگ فارس گفت: این کلام حضرت ابعاد گوناگونی دارد، ضمن اینکه آخرین فرق مذهبی که ایجاد شده را اصلاح می‌کند، جایگاه امامت را هم مشخص می‌کند.

وی افزود: آن ثواب با عظمتی که برای زیارت حرم آقا امام رضا(ع) بیان شده شاید در این کلام به آن اشاره‌ای باشد، آنجا که حضرت می‌فرماید( انا من شروط ها) خوب این هم جایگاه امامت را به عنوان شرط پذیرش (لا اله الا الله) نشان می‌دهد و هم جایگاه ویژه آقا امام رضا(ع) را و طبیعتاً کسی که به زیارت حضرت می‌آید از این اثر وضعی وجود مقدس حضرت تاثیر می‌پذیرد.

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: اثر وضعی وجود مقدس امام رضا(ع) تضمین سلامت تشیع و پیگیری راه اولیاء خدا است که حضرت انجام دادند و امید است که این در جان تک تک زائرین  جاری شود.

پناهیان افزود: در بحران‌ها، طوفان‌ها و فتنه‌ها امید است که زائران امام رضا(ع) در سلامت و سعادت بمانند، چون اصلاً کارکرد ایشان در آن مقطع تاریخ، حفظ صراط مستقیم در مسیر اهل بیت بود که امام رضا نقش خاصی برای آن داشتند.

زیارت دور و نزدیک

وی در باب زیارت از راه دور و نزدیک گفت: هرچند هیچ‌ وقت زیارت از راه دور مانند زیارت از راه نزدیک نیست، اما برای کسانی که از راه دور زیارت می‌کنند آرزو می‌کنم که توفیق زیارت نزدیک را پیدا کنند.

پناهیان افزود: تقاضا می‌کنم از کسانی که توفیق کمک دارند زیارت از نزدیک را برای کسانی که قسمتشان نشده فراهم کنند و این یک توفیق است که هموطنان خودشان را به زیارت بفرستند و این را یک کار ارزشمند فرهنگی و حتی مادی و دنیایی تلقی کنند.

سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: در نهایت اگر کسی واقعاً توفیق زیارت از نزدیک را نداشت هرگز نباید زیارت از راه دور را ترک کند، آن توجهات از راه دور توفیق زیارت از نزدیک را نیز تسهیل می‌کند.

انتهای پیام
captcha