آیین اختتامیه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن نهاجا برگزار شد
کد خبر: 4072876
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

آیین اختتامیه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن نهاجا برگزار شد

آیین اختتامیه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اول مردادماه در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان برگزار شد.

آیین اختتامیه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کریم نیروی هوایی ارتش به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کریم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته، اول مردادماه با حضور امیرسرتیپ واحدی، فرمانده نهاجا و حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان برگزار شد.

امیر‌سرتیپ خلبان حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش ضمن تأکید بر احیای نقش معنوی مساجد اظهار کرد: امروز باید در نیروی هوایی ارتش هر مسجد به عنوان یک پایگاه قرآنی باشد و تلاش همه فرماندهان و مسئولان باید این باشد که به این شعار جامه عمل بپوشانیم تا نقش معنوی مساجد را بار دیگر احیا کنیم.

وی تصریح کرد: مسجد به عنوان جایگاهی برای نزول خیرات و برکات آسمانی علاوه بر محلی برای عبادت، محلی برای نشان دادن اتحاد و هماهنگی و تمسک جمعی به «حبل الله» به منظور رسیدن به اهداف الهی و انسانی و مکانی برای تعلیم و تعلّم است.

فرمانده نیروی هوایی گفت: اهتمام ویژه نسبت به احیای نقش اصلی مساجد یکی از مهم‌ترین اولویت‌های نیروی هوایی است که به همین واسطه مساجد باید مأمنی امن برای حضور معنوی خانواده‌ها باشد.

واحدی افزود: پیامبر اکرم(ص)، در اولین قدم برای تشکیل حکومت اسلامی، مسجد النبی(ص) را در مدینه پایه‌گذاری کرد که نخستین پایگاه علمی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی اسلام به شمار می‌آید که امروز به عنوان مرکز آموزش معارف اسلامی و انسان‌‌سازی و مرکز حکومت و سیاست‌گذاری شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: با عنایت به اینکه معاندان و دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی با جنگ نرم و ابزار فضای مجازی هجمه به خانواده‌ها را شروع کرده‌اند، بهترین راه کار مقابله با این تهدید ها تمسک به قرآن، مساجد و امور معنوی برای خنثی سازی تهاجمات فرهنگی دشمن است.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی ارتش به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به فلسفه وجودی قرآن کریم اظهار کرد: امروز ما توفیقات زندگی خود را مدیون کلام وحی هستیم کلامی که مقصودش برقراری عدل و داد و مساوات در تمامی جوامع است، لذا برای درک و فهم بهتر این کلام الهی باید با آن مأنوس شد و آن را در ذات وجودی خود پروراند که بی‌تردید در این صورت راه و روش زندگی درست زیر سایه قرآن را تجربه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: همه شما شرکت‌کنندگان در این مسابقات بدون تردید عامل به کلام نورانی وحی هستند، اما نباید فراموش کنیم، تمام توفیقاتی که در زندگی حاصل کردیم، مدیون کلام وحی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، چرا که این دو گنج گرانبهایی که پیامبر اکرم(ص) برای ما به یادگار گذاشته‌اند.

قاضی افزود: قرآن، ریسمان پیوسته و مستحکمى است که یک سوى آن به دست خداى سبحان و سوى دیگر آن در دست انسان‌هاست و تمسک و اعتصام به حبل الله مایه سعادت و سیادت دنیا و آخرت است.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز شهادت خلبان شهید عباس دوران اظهار کرد: شهید دوران با فداکاری و از خودگذشتگی خشم ملت ایران را از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان تا بغداد شعله‌ور ساخت و رویاهای خام‌اندیشان بعثی را برای ریاست کنفرانس کشورهای غیرمتعهد به کابوسی تلخ مبدل کرد.

رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا بیان کرد: یکی از شاخصه‌های این ابرمرد نیروی هوایی شجاعت و شهامت بی‌بدیل و کم نظیر او بود که به واسطه همین خصوصیات سخت‏‌ترین مأموریت‏‌ها را قبول می‌کرد، لذا آخرین عملیات این شهید والامقام از لحاظ سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم بود که عباس دوران، موجب پیروزی این عملیات به یادماندنی شد.

طی این مراسم سرگرد سیدمحسن مصطفوی‌زاده، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا گفت: در راستای اجرای یک اقدام تخصصی ریشه‌دار و متقن به صورت جهادی، گروه داوری متشکل از مدرسان، پیشکسوتان و قاریان ممتاز کشورمان برابر دستورالعمل و برنامه زمان‌بندی شده به تمامی یگان‌های نهاجا اعزام شد.

وی ادامه داد: این داوران با حضور در سی محل اداری و کوی سازمانی به قضاوت و داوری حدود دو هزار و 500 نفر متسابق در رشته‌های مختلف پرداختند.

اعضای تیم داوری مسابقات قرآن

مصطفوی‌زاده با اشاره به اثرات مثبت این اقدام جهادی و هماهنگی جهت اعزام گروه داوری واحد به یگان‌ها، اظهار کرد: توانمند‌سازی مسئولان شعب قرآن، عترت و نماز درباره نحوه برگزاری مسابقات قرآن به صورت تخصصی و در راستای تبادل تجربیات، نمره‌دهی داوران به صورت متقن و با یک نگاه برای تمامی متسابقان قرآنی و یگان‌های نهاجا، برگزاری جلسات تخصصی در قالب کارگاه‌های آموزشی صوت و لحن، تجوید، حسن حفظ در دو بخش بانوان و آقایان به تفکیک از جمله این اثرات مثبت بوده است.

وی ادامه داد: از دیگر آثار مثبت این اقدام می‌توان به برگزاری محافل انس با قرآن با حضور اساتید برجسته به ویژه در مناطق محروم و بهره‌مندی واحد از آموزش‌ها، بررسی نقاط قوت و ضعف یگان‌ها به صورت حضوری و تخصصی با حضور اساتید برجسته کشوری، برگزاری محافل انس با قرآن در اماکن مذهبی خارج از یگان‌ها با رویکرد معرفی نیروی هوایی در راستای پیاده‌سازی طرح‌های مصباح، کاهش هزینه‌های مالی در دو مرحله مقدماتی و سراسری، رضایت حداکثری متسابقات براساس نظرسنجی انجام شده، اعزام کاروان قرآنی نهاجا به تمامی یگان‌ها با توجه به اهداف از پیش تعیین شده و معرفی نیروی هوایی به عنوان یک ارگان پیشرو در فعالیت‌های قرانی کشور، اشاره کرد.

حسن ختام این مراسم قدردانی از حمایت‌های مادی و معنوی امیر فرماندهی نهاجا و رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی و همکاری سایر همکاران و روسای شعب قرآن، عترت و نماز یگان‌ها و همچنین تجلیل از برگزیدگان رشته‌ها و همچنین اعضای گروه داوری این دوره از متسابقات با اهدای لوح و هدایای نقدی بود.

انتهای پیام
captcha