مسجد سیدالشهدا، یادگار جنگ احد در مدینه
کد خبر: 4073195
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

مسجد سیدالشهدا، یادگار جنگ احد در مدینه

مسجد سیدالشهدا(اشاره به حمزه سیدالشهدا) در حومه شهر مدینه، در محل وقوع جنگ احد و در نزدیکی محل دفن تعدادی از شهدای این جنگ ساخته شده است.

مسجد سید الشهدا در مدینه

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، این مسجد رو به تپه رمات، در غرب کوه احد قرار دارد. مسجد سیدالشهدا یکی از مکان‌های مهم در تاریخ اسلام است زیرا داستان جنگ احد را روایت می‌کند که در سال سوم هجری رخ داد. همچنین در کنار این مسجد قبرهای 70 شهید از یاران رسول اکرم(ص) قرار دارد. این مسجد در حدود سه کیلومتری مسجد النبی قرار دارد.

این مسجد در آوریل 2017 تکمیل شد و دارای سبک معماری منحصر به فردی است. مساحت آن 54 هزار متر مربع است و می‌تواند تا 15 هزار نمازگزار را در خود جای دهد. خدمات و امکانات رفاهی را می‌توان در خارج از این مکان یافت. این مسجد رو به تپه رمات که تپه کوچکی در غرب کوه احد است قرار دارد. 

در منابع تاریخی آمده است که لشکر قبیله قریش و یارانش برای کشتن مسلمانان و انتقام از کشته‌شدگان جنگ بدر که در سال دوم هجری رخ داد به مدینه رفتند. مسلمانان با آنها مقابله کردند و حضرت محمد(ص) تیراندازان را در کوه رمات مستقر کرد. او به تیراندازان دستور داد که در جایگاه خود بمانند مگر اینکه به آنها گفته شود حرکت کنند.

هنگامی که مهاجمان شروع به فرار کردند، کمانداران فکر کردند که نبرد تمام شده و آنها پیروز شد‌ه‌اند. آنها بدون توجه به دستور پیامبر اکرم(ص) از کوه پایین آمدند. خالد بن ولید، فرمانده مهاجمان که هنوز اسلام نیاورده بود تیراندازان را غافلگیر کرد و تعدادی از آنها را کشت و سپس به دیگر مسلمانان حمله کرد.

هفتاد تن از یاران پیامبر از جمله حمزه بن عبدالمطلب عموی ایشان، در این جنگ شهید شدند. آنها در محل نبرد در پای کوه رمات به خاک سپرده شدند. مسلمانان تا به امروز قبور این شهدا را زیارت می‌کنند و عده‌ای نیز برای مشاهده محل نبرد از کوه بالا می‌روند.

انتهای پیام
captcha