معصوم‌بودن ائمه(ع) ناشی از اعتصام به خداست
کد خبر: 4073327
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
حجت‌الاسلام میرباقری:

معصوم‌بودن ائمه(ع) ناشی از اعتصام به خداست

حجت‌الاسلام مهدی میرباقری، عضو خبرگان رهبری گفت: اهل بیت(ع) دارای مقام معصومیت و طهارت هستند، آن‌ها به این جهت معصوم هستند که به خدا معتصم شده‌اند، باید توجه داشت که عصمت فقط برای خداست و معصومین به او اعتصام می‌یابند.

مهدی میرباقریبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی میرباقری، پیش از ظهر امروز سوم مردادماه، در اختتامیه رویداد ملی هجرت اشتغال‌آفرینی، بیان کرد: عوامل این رویداد تلاش کردند که برخی از ایده‌ها اقتصاد اسلامی را عملی کنند که می‌تواند آغازی برای این موضوع باشد.  
وی با اشاره به آیه شریفه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» اضافه کرد: در این آیه خدای متعال تقریبا چهار نکته اساسی بیان فرموده است، یک اینکه برای اینکه وحدت اجتماعی امتی ساخته شود احتیاج به عاملی است که خدای متعال این را تعبیر به ریسمانی کرده است که می‌تواند ما را گرد هم آورد، این را خدای متعال به عنوان حبل الله بیان کرده است؛ رشته‌ای ما را به خدا متصل می‌کند.  
میرباقری ادامه داد: تمام  اسماء حسنی در این حبل جاری است، این در حالی است که ما علم، بقا و قدر نداریم اما خدا مالک و صاحب همه این‌ها است؛ ما همه میت هستیم و او حی است، از ابتدای آفرینش اینگونه بوده است.  
میرباقری بیان کرد: نکته دوم اینکه ما نیازمند به این اسماء و همواره دنبال آن‌ها هستیم، و مورد بعدی این است که خدای متعال عالم را با همین اسماء حسنی اداره می‌کند، ما چه بخواهیم و نخواهیم نیازمند او هستیم.  
وی ادامه داد: به همین جهت خداوند می‌فرماید همه معتصم شوید به حبل الله، اگر به او معتصم شدید اسماء حسنی در شما جریان می‌یابد مانند آب دریا که نجاست را پاک می‌کند و خود نیز پاک می‌ماند، در نتیجه  مطهر خواهید شد.  
میرباقری افزود: این آیه در ادامه می فرماید تجمع کنید، که آن جامعه مناسباتش بر اساس حبل الهی است؛ این حبل بین ما و خدا، همان پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) هستند.  
این خطیب ادامه داد: اهل بیت(ع) دارای مقام معصومیت و طهارت هستند، آن‌ها به این جهت معصوم هستند که به خدا معتصم شده‌اند، باید توجه داشت که عصمت فقط برای خداست و معصومین به او اعتصام می‌یابند.  
وی ادامه داد: بر محور اعتصام، ائتلاف قلوب، اخوت و رهایی از جهنم و آتش نتیجه خواهد داد، به وسیله اعتصام قلب‌ها، ائتلاف پیدا می‌کنند و دشمنی‌ها به اخوت تبدیل می‌شود.  
میرباقری افزود: بین مومنین که رشته اخوت ایجاد ‌شود رابطه آن‌ها از کسانی که از یک پدر و مادر هستند نزدیکتر می‌شود؛ حقوقی که بین برادرای ایمانی است به قدری سنگین است که ائمه به جهت اینکه مردم آمادگی درک آن را نداشتند بیان نکردند اما در روایات داریم که عصر ظهور جمع المال اتفاق خواهد افتاد.  
وی در ادامه با اشاره به آیه؛ «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ»، بیان کرد: هرکس بر مدار فرعون بود نابود شد و عده‌ای که همراه موسی بودند نجات یافتند.  
میرباقری ادامه داد: روابط موجود در محور مستکبرین روابط تحقیرآمیز است و بر اساس روابط حمیده شکل نمی‌گیرد برای ورود به بهشت باید از لبه جهنم گذشت، انسانی که از دستگاه خدا جدا می‌شود قطعا اسیر دستگاه شیطان می‌شود.  
وی ادامه داد: بر محور نبی اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) ظرفیتی وجود دارد که این امت اعتصام پیدا کنند، مفهوم زهد هم به معنی آن است که آمد و شد دنیا انسان را اسیر نکند و این آن چیزی است که در سیره ائمه(ع) دیده می‌شود.  
میرباقری ادامه داد: شما وقتی خدا را انتخاب کنید همه کائنات از چشم می‌افتد، وقتی انسان خدا را انتخاب کند بزرگ می‌شود و در آن زمان می‌توانند یکدیگر را بر حول امام دوست بدارند.
انتهای پیام
captcha