حتمی بودن ورود همه انسان‌ها به جهنم + فیلم
کد خبر: 4074580
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
درس‌گفتار خدا به روایت خدا / 4

حتمی بودن ورود همه انسان‌ها به جهنم + فیلم

سوالی که بسیاری با آن مواجه هستند این است که جهنم کجاست؟ جهنم یک چاله مذاب که خداوند متعال سنگ و چوب در آن ریخته است تا علیه انسان‌هایی که از یاد او غافل بوده‌اند، استفاده کند، نیست.

حتمی بودن ورود همه انسان‌ها به جهنم + فیلم

به گزارش ایکنا، درس‌گفتار «خدا به روایت خدا» از ۱۹ تیر به صورت هفتگی با کلام محمدمهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن، در ۱۰ قسمت حدوداً پنج‌دقیقه‌ای منتشر شده است. در ادامه متن و فیلم چهارمین قسمت این درس‌گفتار با عنوان «آیاتی در مورد حتمی بودن ورود همه انسان‌ها به جهنم» از نظرتان می‌گذرد.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یک آیه‌ای در سوره مبارکه اعراف داریم که می‌فرماید: « وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» خدای متعال می‌فرماید رحمت و مهر من هر چیزی را در بر گرفته است.

برخی از جوانان بارها از من پرسیده‌اند اگر خدا گفته است رحمت و مهر من هر چیزی را فرا گرفته است، پس جهنم را چکار می‌کنیم؟ آیا رحمت خدا جهنم را هم فرا گرفته است؟ من می‌گویم بله؛ رحمت خدا جهنم را هم در بر گرفته است. سوال این است که ما جهنم را چه چیزی فرض کرده‌ایم؟ فکر کرده‌ایم خدا چاله‌ای کنده، یک سری مواد مذاب در آن ریخته و یک سری چوب و سنگ در آنجاست تا انسان‌ها را شکنجه دهد و عقده‌گشایی کند.

یک آیه‌ای در سوره مبارکه مریم داریم که خدای متعال در آن می‌فرماید: «وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا؛ كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا»؛‌ «هیچ یک از شما نیست مگر اینکه وارد جهنم ‌شود.» چنان با تأکید این قضیه وارد جهنم شدن را بیان می‌‌کند که کم سابقه است.

اولاً از فعل «كَانَ» که یک فعل ماضی است استفاده می‌کند گویی از قدیم اراده خدا بر این بوده و بدون تردید تحقق هم خواهد یافت. در ادامه می‌فرماید «عَلَى رَبِّكَ»، این بر عهده پروردگار تو است. خدا می‌فرماید بر من واجب است که این کار را انجام دهم، بعد می‌فرماید «حَتْمًا» این یک کار حتمی است و «مَقْضِيًّا» و قطعاً اتفاق می‌افتد.

برخی می‌آیند این معنا را مقداری منحرف می‌کنند که این در مورد پل صراط است. البته در روایات داریم که معنای این آیه در مورد پل صراط است اما چه به پل صراط تعبیر کنیم چه نکنیم در هر صورت این اتفاق رخ می‌دهد و همه وارد جهنم می‌شوند، این «همه» حتی شامل انبیاء هم می‌شود.

خدای متعال در ادامه می‌فرماید «ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا»،‌ ابتدا همه را وارد جهنم می‌کنم بعد متقین را نجات می‌دهم.

از این بالاتر آیه‌ای در سوره مبارکه هود داریم که بسیار عجیب است و در آن می‌فرماید «وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ» فرمان پروردگار تو بر این تمام شده است که «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ» «من قطعاً و حتماً جهنم را از همه اِنس و جن پُر خواهم کرد»، در آخر این آیه از کلمه «اجمعین»، استفاده شده است، برخی نگویند این شامل انبیا یا انسان‌های صالح نمی‌شود.

جهنم خود ما هستیم، خدا در قرآن فرموده است «فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ» یعنی از آتشی که هیزمش مردم هستند بپرهیزید، یا در جایی دیگری می‌فرماید «وَأُولَئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ» اینها خودشان هیزم آتش جهنم هستند.

آیه‌ای در سوره مبارکه انبیا داریم که خداوند متعال در آن می‌فرماید «إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَهَا وَارِدُونَ» همانا شما و هر آنچه از غیر خدا می‌پرستید و عبادت می‌کنید هیزم جهنمی هستید که وارد آن می‌شوید.

جهنم درد دارد، ولی این درد برای پاک کردن ماست. اجازه بدهید یک مثال بزنم. یک شخص را در نظر بگیرید که به دلیل بی‌مبالاتی به یک بیماری دچار می‌شود، آن شخص مراقبت لازم از خود را به عمل نمی‌آورد تا اینکه آخر، کارش به بیمارستان می‌رسد، وقتی به بیمارستان می‌رود، آمپول می‌زنند، جراحی می‌کنند و انواع و اقسام معاینات و معالجاتی که درد دارد را تحمل می‌کند تا اینکه خوب شود.

 این جهنم برای پاک کردن ماست. رحمت خدا جزء اولین اسامی و مهم‌ترین اسامی خداست و قطعاً افرادی نمی‌توانند جهنم را انکار کنند و یا اگر پذیرفتند بخواهند آن را منافی با اسم رحمان و رحیم خدا در نظر بگیرند.

انتهای پیام
captcha