حاکمیتی شدن امر به معروف و نهی از منکر، زمینه‌سازی ظهور امام عصر را از ما دور می‌کند
کد خبر: 4082057
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
مشاور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور تأکید کرد:

حاکمیتی شدن امر به معروف و نهی از منکر، زمینه‌سازی ظهور امام عصر را از ما دور می‌کند

مشاور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: هر اندازه که امر به معروف و نهی از منکر حاکمیتی باشد، فاصله ما تا ظهور ‌و بلوغ فکری مردم که زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است را بیشتر می‌کند.

علی تقوی، مشاور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی تقوی، مشاور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، امروز هشتم شهریورماه در همایش«من، تو، ما» با محوریت «چگونگی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه» که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار‌کرد: بنا دارم به نکته‌ای که کمتر شنیده و کمتر هم مورد توجه قرار گرفته اشاره کنم و آن این است که ما هرچه قرآن و روایات را می‌خوانیم متوجه می‌شویم که وظیفه مردم است که برای حل مشکلات جامعه به رهبران الهی خود کمک کنند، اما امروزه مومنین جامعه ما کاملا تصورشان نقطه مقابل این نگاه است و همیشه انتظار داشته‌اند که رهبران الهی مشکلات را حل کنند و این در حالی است که در بسیاری از مواقع رهبران الهی مشکلی را که می‌توانند حل کنند نباید حل کنند، زیرا رهبر، حل‌المسائل ما نیست، بلکه رهبر یک مربی است.

وی افزود: در واقع باید بگویم که با وجود چنین نگاهی که در قرآن به آن اشاره شده است، اما مومنین ما ذهنشان با نگاه قرآن در راستای شیوه تعامل امام و امت تفاوت بسیاری دارد و تا زمانی‌که این نگاه به جایگاه خود باز نگردد طبق آیات و روایات، امام عصر اجازه ظهور پیدا نمی‌کنند. همچنین چنین افرادی همیشه می‌گویند که چرا رهبری مشکلات را حل نمی‌کنند؟ ان‌شاءالله امام زمان(عج) خواهند آمد و مشکلات حل خواهد شد، اما این در حالی است که چنین جملاتی خطرات بزرگی را به دنبال دارد.

مشاور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بیان کرد: اگر رهبران الهی حل و فصل مسائلی را که طبق دستور خداوند بر عهده مردم است حل کردند، ما مومنان نباید از این موضوع خوشحال شویم، زیرا زمانی رهبران الهی به حل یک مسئله در جامعه می‌پردازند که از امت خود ناامید شوند و به وضعیتی ناچار می‌شوند که این کار را خودشان انجام داده و وارد میدان شوند.

تقوی خاطرنشان کرد: در واقع باید گفت این سه جمله که گفته می‌شود ان‌شاءالله خدا خودش کمک کند، ان‌شاءالله امام زمان بیاید و مشکلات حل شود و چرا رهبران مشکلات را حل نمی‌کنند؟ بدین منظور است که ما هنوز از ظهور فاصله داریم و ما هنوز آماده ظهور نستیم و به عبارتی با گفتن این سه جمله ظهور امام زمان(عج) را به تعویق می‌اندازیم.

با کوتاهی‌های دینی خود می‌توانیم ظهور امام زمان(عج) را قرن‌ها به تعویق بیندازیم

وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که ما می‌توانیم با کوتاهی‌های خود در حوزه مسائل دینی، ظهور امام زمان(عج) را قرن‌ها به تعویق بیندازیم و به عبارتی نیز باید گفت که امام زمان(عج) منتظر ما هستند و ما با کارهای خود از این موضوع غافل و غایب هستیم، زیرا ظهور امام زمان(عج) به دست ماست و به عبارتی امام زمان(عج) آوردنی هستند، نه آمدنی و ایشان و خداوند بیش از ما در انتظار ظهور هستند، اما این در حالی است که ما خواب هستیم.

مشاور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور عنوان کرد: از این‌رو به واقع که ما باید به این درک برسیم که بنا نیست یک نفر که منظور همان رهبران الهی هستند، همه مشکلات را حل کند و ما همواره باید این مهم را که به نوعی مبنای دکترین برای ظهور امام عصر(عج) است را مورد توجه قرار دهیم.

تقوی رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر طی یک سال اخیر را فوق‌العاده دانست و افزود: البته که امروزه به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر، برخی از مسئولین و برخی از ما مردم تا حدودی زمینه برای گفتمان‌سازی امر به معروف و نهی از منکر فراهم شده و این زمینه برای اجرا و حمایت در مشهد نیز بیشتر است و ما شاهد هستیم که چه حمایت‌هایی از آمران به معروف در چند ماه اخیر صورت گرفته، در حالی‌که طی سال‌های گذشته این‌گونه نبود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع هر اندازه که امر به معروف و نهی از منکر حاکمیتی باشد فاصله ما تا ظهور ‌و بلوغ فکری مردم هم بیشتر می‌شود، چرا که در حقیقت مردم هستند که امر به معروف‌های درست را افزایش می‌دهند و در مقابل هر اندازه که بحث حاکمیتی دخالت‌های خود را در این زمینه کمتر کند و تنها حمایت‌های خود را داشته باشد، در این صورت به بلوغ و فهم مردم که زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) است نزدیک‌تر می‌شویم.

یکی از شرایط مستجاب شدن دعا امر به معروف و نهی از منکر است

مشاور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به دعا برای ظهور امام زمان(عج) خاطرنشان کرد: یکی از شرایط قرآن کریم برای مستجاب شدن دعاها، امر به معروف و نهی از منکر توسط مومنین است و این در حالی است که پیامبر(ص)، امام علی(ع)، امام رضا(ع) و امام باقر(ع) می‌فرمایندک «کسی که امر به معروف نکند، دعایش مستجاب نمی‌شود» و همچنین روایت دیگری که از امام علی(ع) آمده این است که ایشان می‌فرمایند: «کسی که امر به معروف نکند، نه تنها دعایش مستجاب نمی‌شود، بلکه دعای خوبان او نیز مستجاب نخواهد شد».

تقوی بیان کرد: پس اگر مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند مانع استجابت دعای علما و بزرگان امت خود می‌شوند، چرا که دعای چنین فردی برای ظهور امام زمان(عج) دعایی است که تنها زبانی است و به نوعی دعایش از روی اضطرار نیست و چنین فردی مضطر بر ظهور امام عصر خود نیست.

وی اظهار کرد: راه‌های مختلفی برای امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که هر یک از این راه‌ها در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در خیابان و یا مکان‌های عمومی مانند مترو، اتوبوس و... زمانی‌که امر به معروف را انجام می‌دهیم بلافاصله باید آن مکان را ترک کنیم، زیرا ترک آن موقعیت مانع از درگیری می‌شود و اگر هم در همان لحظه برخورد خوبی با ما صورت نگیرد بدانید که قطعا لحظه‌ای بعد، فرد آنچه که ما گفته‌ایم را انجام می‌دهد.

مشاور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور تأکید کرد: اما این روش در دانشگاه نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، چرا که باید با افراد در ارتباط باشیم، پس باید در دانشگاه روش‌های دیگری را در جهت امر به معروف و نهی از منکر مورد استفاده قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha