کد خبر: 4082947
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲

داستان جهاددانشگاهی اصفهان؛ از ساخت پهپاد در دوران جنگ تا اهمیت دادن به پروژه‌های کوچک

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با تأکید بر اینکه توانمندی‌های این نهاد باید برای دیگران روایت شود، گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان یک برند قدیمی خوشنام باید به دنبال اثرگذاری ماندگار و بدون هیاهو بوده و به جای گیر افتادن در ساختارها، اهل ساختن باشد.

مهدی ژیان‌پور رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، اولین دوره رویداد در مسیر بالندگی با هدف ارائه توانمندی‌های جهاددانشگاهی واحد اصفهان در سال ۱۴۰۰، روز گذشته، 11 شهریورماه در مجموعه سیتی سنتر برگزار شد.

مهدی ژیان‌پور، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در این رویداد، اظهار کرد: اگر از من بپرسید بزرگترین دغدغه و نگرانی‌ام درباره جهاددانشگاهی، آن هم یک دهه بعد از ورود به این نهاد چیست، پاسخ من این است که چگونه داستان‌مان را برای دیگران روایت کنیم. امروز، بسیاری معتقدند برنده، کسی است که بهترین قصه‌گو باشد. بسیاری از سازمان‌ها بدون اینکه موضوع درخور توجهی داشته باشند، قصه‌های جذابی تعریف می‌کنند و ما در جهاددانشگاهی، با این ضعف مواجهیم که بسیاری از کارهای مهم و مؤثر خود را نمی‌توانیم برای دیگران روایت کنیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم داستان‌مان را خوب تعریف کنیم، باید چند کار را همزمان انجام دهیم؛ یکی اینکه به گذشته نظر کنیم و دریابیم که جهاددانشگاهی، مجموعه رخدادهایی است که از 16 مرداد 1359 تاکنون اتفاق افتاده است. این نهاد در اصفهان، متولی اعزام دانشجویان و اساتید دانشگاه به جبهه‌های جنگ بود و در همان دوران، برای اولین بار در ایران، به ساخت پهپاد اقدام کرد. وقتی یک شرکت فنلاندی صدها برابر برای تعمیر اسکوربرد ورزشگاه آزادی قیمت داده بود، جهاددانشگاهی اصفهان آن را به سرعت و با حداقل قیمت تعمیر کرد. همچنین این نهاد در دهه اول انقلاب، متولی برگزاری رویدادهای فرهنگی در دانشگاه‌ها، اردوهای تفریحی و جشنواره ملی تئاتر دانشجویی بود.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان اضافه کرد: جهاددانشگاهی سپس وارد شهر شد و در مقطعی، متولی اداره خانه‌های فرهنگ در اصفهان بود و در بعضی از مناطق مانند محله هفتون، تجربه مؤثر و مفیدی کسب کرد. ما آرام آرام وارد حوزه آموزش شدیم، ابتدا برای گروه سنی کودکان در قالب دوره‌های تابستانه و سپس برای عموم مردم در شهر. جهاددانشگاهی گاهی مواقع، آزمون‌های مختلف نیز برگزار می‌کرد، یعنی آنچه امروز با عنوان مرکز آزمون در سراسر کشور جریان دارد. علاوه بر این، اولین خبرگزاری دانشجویی و غیردولتی را در ایران راه‌اندازی کرد.

جهاددانشگاهی؛ یک برند بین‌المللی

وی تصریح کرد: بعد از مرور گذشته، لازم است شرایط پیرامونی را نیز نگاه کنیم، یعنی آنچه در سازمان خودمان و در سطح ملی و بین‌المللی در حال رخ دادن است و همان‌طور که می‌دانید، جهاددانشگاهی امروز یک برند بین‌المللی محسوب می‌شود. ما در چهار حوزه آموزش، تحقیق و فناوری، اشتغال و کارآفرینی و فرهنگی در حال فعالیت هستیم که اخیراً، حوزه اشتغال و کارآفرینی به حوزه آموزش اضافه شده است. بزرگترین شبکه آموزش و مهارت‌آموزی کوتاه‌مدت در کشور، به جهاددانشگاهی تعلق دارد. در شهر اصفهان، همراه با همکاران‌مان در جهاددانشگاهی واحد صنعتی، حدود 12 مرکز آموزشی فعال داریم که سالانه نزدیک به 100 هزار نفر را آموزش می‌دهند.

ژیان‌پور جهاددانشگاهی را تنها متولی حوزه درمان با تعرفه عمومی و غیردولتی خواند و گفت: هزینه‌ای که ما از مردم دریافت می‌کنیم، پایین‌تر از هزینه بسیاری از مراکز بوده و مسئولیتی است که به عهده ما گذاشته شده و موظف به حمایت از مردم عادی هستیم. در بسیاری از مواقع، درآمدی که از راه‌های دیگر به‌دست می‌آوریم، برای پژوهش و درمان هزینه می‌کنیم.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی تنها ناشر دانشگاهی به جز دانشگاه‌های مادر است، انتشارات و کتابفروشی این نهاد سال‌هاست که به مردم خدمت می‌کند و همان‌طور که می‌دانید، نهضت تألیف و ترجمه بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها، با جهاددانشگاهی آغاز شد.

جهاددانشگاهی تنها سازمان پژوهش و فناوری کشور است

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان تأکید کرد: جهاددانشگاهی تنها سازمان پژوهش و فناوری در کشور محسوب می‌شود، جایی که بدون اتکا به بودجه دولتی، سالیانه، برابر سهم یک تا سه درصدی کل دستگاه‌های اجرایی در استان اصفهان برای حوزه پژوهش هزینه می‌کند و ممکن است کمتر از این میزان درآمد داشته باشد. البته باید تلاش کنیم تا حوزه پژوهش روی پای خودش بایستد.

وی افزود: ایسنا، ایکنا و سیناپرس، خبرگزاری‌های وابسته به جهاددانشگاهی هستند که با اعتبار بالا مشغول فعالیت‌اند. ما بزرگترین شبکه افکارسنجی کشور را در اختیار داریم که در موضوعات مهم، محل اعتماد سازمان‌های خصوصی، عمومی و دولتی است.

ژیان‌پور به بیان درون‌مایه‌های داستان جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: معتقدم در دنیایی که همگان مسابقه سرعت گذاشته‌اند، جهاددانشگاهی باید دکمه توقف باشد، سرعت مدیران و کارفرمایان را کاهش دهد و آنها را به تأمل و درنگ فرابخواند.

وی اظهار کرد: ما بارها گفته‌ایم که امر ساده به پژوهش نیاز ندارد، ولی شهر و کشور، امور پیچیده‌ای هستند و تا زمانی که چنین نگاهی به این دو مقوله نداشته باشیم، نمی‌توانیم درباره آنها برنامه‌ریزی و پژوهش کنیم. در شرایطی که همگان این موضوعات را ساده در نظر می‌گیرند، ما باید به آنها یادآور شویم که همه این امور، پیچیده هستند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: در دوره ناصری، گروهی فرانسوی قصد داشتند در یکی از میدان‌های شهر، بالونی به هوا بفرستند. بسیاری از مردم که از ماهیت بالون اطلاع نداشتند، ذکر می‌گفتند، فرار می‌کردند، حرف‌های عجیب و غریب می‌زدند و خیلی‌ها نیز معتقد بودند این گروه دارد فیل هوا می‌کند. در بسیاری از مواقع، مدیران می‌خواهند تا زمانی که در مسئولیتشان هستند، فیل هوا کنند. در کنار همه پروژه‌های بزرگ، نباید این شعار را از یاد ببریم که کوچک، زیباست. تا زمانی که کارهای کوچک را خوب انجام ندهیم، نباید سراغ پروژه‌های بزرگ برویم.

وی ادامه داد: وقتی همه دنبال این هستند که افراد حرفه‌ای را استخدام کنند، ما اصلاً نگران رفتن نیروهای حرفه‌ای خود نیستیم، چون کار جهاددانشگاهی این است که افراد را پرورش دهد و اگر این افراد سازمان را ترک کردند، با زحمت، ولی با سرعت، جایگزینی برای آنها پیدا می‌کنیم. کار ما، پرورش افراد معمولی و رساندن آنها به نقطه‌ای است که بالنده شوند.

ژیان‌پور تأکید کرد: جهاددانشگاهی به‌عنوان یک برند قدیمی خوشنام باید به دنبال اثرگذاری ماندگار و بدون هیاهو بوده و به جای گیر افتادن در ساختارها، اهل ساختن باشد.

یادآور می‌شود، در اولین دوره رویداد در مسیر بالندگی، گروه‌هایی از معاونت‌های مختلف جهاددانشگاهی واحد اصفهان در سه محور دستاوردها، تجربه‌های نو و ایده‌ها با یکدیگر به رقابت پرداختند که با رأی هیئت داوران، تیم خبرنگاری بحران از خبرگزاری ایسنا در بخش دستاوردها، قطار پژوهش با اجرای مینا کشانی همدانی و پرستو دارویی در بخش تجربه‌های نو و گواهی فرهنگ کار با اجرای سمیرا قاسمی در بخش ایده‌ها، رتبه‌های برتر شناخته شدند.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha