ضرورت توجه ویژه حوزه‌های علمیه به فقه حکمرانی
کد خبر: 4083659
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
حجت‌الاسلام سعدی مطرح کرد:

ضرورت توجه ویژه حوزه‌های علمیه به فقه حکمرانی

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری از حوزه‌های علمیه و مراکز تحقیقاتی خواست با توجه ویژه و مضاعف به موضوع فقه حکمرانی خود را برای مواجهه با موضوعاتی مانند دولت مدرن و شیوه‌های جدید حکمرانی آماده کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین‌علی سعدی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش ایکنا، به نقل از دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین‌علی سعدی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، امروز، سه‌شنبه 15 شهریور، در نطق بیش از دستور دهمین اجلاس رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری گفت: در مسئله حکمرانی این علوم حکمرانی هستند که هندسه حکمرانی را تعیین می‌کنند و تحول در علوم حکمرانی باید در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه حوزه‌های علمیه و سایر مراکز علمی قرار گیرد. این نکته‌ای است که حضرت امام راحل (ره) هم بر آن تأکید داشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعدی، در ادامه با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به مجلس خبرگان مبنی بر تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز، افزود یکی از وظایف این هیئت اندیشه‌ورز که به همت هیئت ریسه مجلس خبرگان رهبری تشکیل شده است این است که با یک نگاه کلان به مسیر انقلاب از آغاز تاکنون، مشخص کند که چقدر به اهداف انقلاب نزدیک شده‌ایم و آنگاه مطالبات خودش را براساس این ارزیابی مطرح کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری یکی از دلایل ناموفق بودن برخی ساختارها و الگوها را این نکته دانست که طراحی الگوهای حکمرانی در محلی غیر از آنجا که مبانی حکمرانی طراحی شده است صورت گرفته است و این ناهمخوانی باعث شده است الگوها موفق نباشند.

سعدی، سپس با طرح پیشنهاد استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در نظریه‌پردازی برای ترسیم هندسه حکمرانی، در گام دوم انقلاب اسلامی، از حوزه‌های علمیه و مراکز تحقیقاتی خواست با توجه ویژه و مضاعف به موضوع فقه حکمرانی خود را برای مواجهه با موضوعاتی مانند دولت مدرن و شیوه‌های جدید حکمرانی آماده کنند.

 وظیفه مهم مجلس خبرگان

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در خاتمه افزود: ذیل افق نوین طراحی‌شده پیش روی مجلس خبرگان رهبری، دفاع و صیانت از اصالت شعارهای بنیادین و مؤلفه‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران متوجه این مجلس است و یکی از مهم‌ترین شعارهای بنیادین انقلاب است شایسته‌سالاری است که در انتخاب رهبری انقلاب پس از ارتحال حضرت امام خمینی (ره) متبلور شده است.

در ادامه مولوی سلامی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، در نطق پیش از دستور دهمین اجلاس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم استان سیستان و بلوچستان را مردمی دلبسته به نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود حضور پر شور مردم این استان در انتخابات‌های گذشته نشان‌دهنده این دلبستگی است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان با اشاره به تلاش‌های دشمنان در جهت فاصله انداختن میان مردم سیستان و بلوچستان و نظام جمهوری اسلامی افزود: بصیرت و آگاهی مردم این استان تاکنون این تلاش‌ها را ناکام گذاشته است و میزان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات به نحوی است که معمولا این استان به لحاظ درصد مشارکت جزو رتبه‌های برتر در بین سایر استان‌های کشور است.

مولوی سلامی در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان از جمله مرز خاکی طولانی با دو کشور، دسترسی به آب‌های آزاد، کشاورزی چهار فصل استان و جوان‌ترین استان کشور بودن برشمرد و بر ضرورت توسعه اقتصادی، آموزشی، توسعه نهادهای مدنی و تکمیل پروژه‌های بهداشتی و درمانی استان تأکید کرد.

وی همچنین افزود: ظرفیت کشاورزی ویژه و چهارفصل استان سیستان و بلوچستان و حمایت واقعی از کشاورزان در بحث خرما، پنبه، موز، انبه و میوه‌های استوایی می‌تواند علاوه بر تأمین بازارهای داخل به صادرات هم کمک کند.

نیرو متخصص جوان در سیستان و بلوچستان

مولوی سلامی اظهار کرد: استفاده از نیروهای انسانی متخصص در جوان‌ترین استان کشور یکی دیگر از ظرفیت های خاص این استان است که می‌توانند در سطح استان و سطح ملی نقش‌آفرینی کنند.

وی ابراز کرد: توسعه اقتصادی و آموزشی و توسعه نهادهای مدنی از ضرورت های اصلی استان هستند. تکمیل پروژه‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تجهیز آنها و جذب نیروی انسانی و توجه به آموزش و بومی‌گزینی حایز اهمیت است.

مولوی سلامی با تأکید بر اینکه تغییر چهره حاشیه‌نشینی در چابهار، شیرآباد و کریم‌آباد زاهدان که عامل آسیب‌های اجتماعی متعدد هستند ضروری است، گفت: توجه ویژه به رفع مشکلات ایرانیان فاقد مدارک هویتی برای ارائه خدمات و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های آنها به عنوان هموطن دارای اهمیت است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان در ادامه بر استفاده از ظرفیت‌های بادی سیستان و بلوچستان و بهره بردن از نعمت خدادادی خورشید برای تأمین انرژی‌های پاک و تأمین و صادرات برق تأکید کرد.

مولوی سلامی در خاتمه ضمن تشکر از زحمات سازمان‌های امنیتی، نیروهای مسلح و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج در جهت ایجاد امنیت در کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان از تلاش‌های رئیس‌جمهور محترم و دولت سیزدهم در خدمت‌رسانی به مردم و زنده کردن امید در جامعه تقدیر کرد و افزود: انجام سفرهای استانی باعث شده است مسئولان اجرایی از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند و مردم مشکلات را با آنها در میان بگذارند و ان شاءالله این امر مقدمه حل مشکلات کشور خواهد بود.

رمز قرآن از حسین آموختیم

ازآتش او شعله‌ها اندوختیم

انتهای پیام
captcha