شجاع زویدات؛ نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت
کد خبر: 4085317
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۵

شجاع زویدات؛ نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت

شجاع زویدات،‌ در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت، نماینده کشورمان در رشته حفظ کل همراه با قرائات ده‌گانه خواهد بود.

شجاع زویداتیازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت مهرماه امسال برگزار می‌شود. بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت از قاریان، شجاع زویدات از خوزستان، یکی از سه نماینده کشورمان در این مسابقات است. این حافظ قرآن موفق شده است در رشته حفظ کل همراه با قرائات دهگانه به این مسابقات راه پیدا کند.

متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان، با این حافظ قرآن کریم درباره شرایط وی برای حضور در این رویداد بین‌المللی قرآن است:

شجاع زویدات با بیان اینکه مسابقات قرآن مختلفی در اقصی‌نقاط جهان اسلام برگزار می‌شود، گفت: نکته‌ای که مسابقات بین‌المللی قرآن کویت را از سایر مسابقات متمایز می‌کند، این است که در کنار رشته‌های حفظ کل و قرائت قرآن، حافظان قرآن کریم را به رقابت در رشته حفظ قرائت‌های ده‌گانه قرآن دعوت می‌کند.

وی افزود: این رشته در هیچ یک از مسابقات قرآن دیگر کشورهای جهان اسلام برگزار نمی‌شود و کشورمان تاکنون هیچ نماینده‌ای در این مسابقات نداشته است. امسال با لطف مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری کمیته اعزام و دعوت از قاریان، تصمیم بر آن شد که در این مسابقات شرکت کنم. دو سال پیش نیز برای حضور در این رویداد انتخاب شدم، اما به دلیل شرایط کرونایی مسابقات برگزار نشد.

زویدات با بیان اینکه بعد از حضور در یک آزمون طولانی، واجد شرایط شرکت در این مسابقات شناخته شده است، افزود: حفظ کل همراه با قرائات ده‌گانه یک رشته خاص است. درباره این که چگونه محرز شد که واجد شرایط حضور در این مسابقات هستم‏، باید بگویم چند شرط برای حضور در این رشته وجود دارد؛ شرط اول حفظ کل قرآن و سوابق و رتبه‌ها و شرط دوم آشنایی با قرائات ده‌گانه قرآن است.

این حافظ قرآن با اشاره به دریافت اجازه‌نامه قرائات ده‌گانه گفت: حدود سه، چهار سال پیش شورای عالی قرآن، شیخ محمد فهمی عصفور را دعوت کرد، دوره‌ای تعریف شد که حدود یک سال طول کشید و بنده و استاد حسنی پس از این دوره اجازه‌نامه قرائات عشر را دریافت کردیم. جزو اولین نفراتی بودیم که موفق شدیم اجازه‌نامه قرائات ده‌گانه را اخذ کنیم. بعد از آن هم افرادی موفق به دریافت این اجازه‌نامه شدند.

زویدات افزود: حضور در رشته حفظ کل همراه با قرائات عشر مسابقات کویت سه شرط دیگر نیز دارد، اول، شرط سنی است؛ شرکت‌کننده باید زیر ۴۰ سال باشد و شرط دوم این است که حافظ قرآن علاوه بر اینکه به قرائات دهگانه آشنا باشد باید حافظ دو قصیده «شاطبیه» و «الدره» نیز باشد که شامل حدود ۱۵۰۰ بیت شعر عربی ست. نکته سوم این است که حافظ قرآن باید بتواند از ابیات این دو قصیده برای قرائات استشهاد کند.

این حافظ بین‌المللی در پایان گفت: علاوه بر بنده علی غلام‌آزاد از استان زنجان در رشته حفظ کل قرآن و رضا رضایی از استان گیلان در رشته حفظ کل در بخش شکوفه‌ها، نمایندگان کشورمان در یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت هستند. این مسابقات ۱۲ اکتبر (20 مهر) در کشور کویت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha