مصالحه بیش از ۵ هزار پرونده در مراجع قضائی و انتظامی قزوین
کد خبر: 4085470
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

مصالحه بیش از ۵ هزار پرونده در مراجع قضائی و انتظامی قزوین

دادستان عمومی و انقلاب قزوین از مصالحه بیش از ۵۰۰۰ پرونده در مراجع قضائی و انتظامی استان قزوین از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه در راستای نهضت کاهش جمعیت کیفری در استان قزوین خبر داد.

پرونده قضائی

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، حسین رجبی، دادستان قزوین، در بازدید شبانه از اردوگاه کاردرمانی آراسنج شهرستان بوئین‌زهرا و در جمع مددجویان اظهار کرد: وقتی فردی به دلیل لغزش به زندان گرفتار می‌شود نباید در همنشینی با محکومان سابقه‌دار و کسانی که تکرار و تعدد جرم دارند، به فکر وقوع جرائم دیگر پس از خروج باشد. زیرا سرانجامی جز زندان در انتظار آن‌ها نیست و قطعاً اگر بار دیگر مرتکب جرم شوند، قانون نسبت به آن‌ها سختگیری خواهد کرد و از نهادهای ارفاقی نیز محروم می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زندان محلی برای اصلاح و بازپروری فرد مجرم است و محکومان از لحظه ورود به زندان باید خود را در مسیر رشد و تعالی قرار دهند و قطعاً دستگاه قضائی نیز از مددجویان اصلاح شده با بهره‌گیری از نهادهای ارفاقی حمایت خواهد کرد.

این مقام قضائی استان گفت: ما بارها تأکید کرده‌ایم که دستگاه قضائی استان از زمانی که فردی به زندان گرفتار می‌شود برای آزادی او تلاش می‌کند، اما این در شرایطی است که خود مددجو نیز با اصلاح‌پذیری شرایط را فراهم کند.

وی تصریح کرد: دوره تحول و تعالی در دستگاه قضائی استان آغاز شده و همانگونه که طی هفته‌های اخیر شاهد آزادی ۲۰۰ نفر از مددجویان زندان مرکزی قزوین بودیم؛ نهضت کاهش جمعیت کیفری در استان با جدیت پیگیری می‌شود و قطعاً اگر احراز شود مددجویی در مسیر اصلاح قرار گرفته، همه تلاش‌ خود را برای آزادی او به کار خواهیم گرفت.

رجبی عنوان کرد: کاهش جمعیت کیفری زندان هم از حیث کاهش ورودی و هم آزادی زندانیان در دادستانی قزوین هدف‌گذاری شده و یکی از عوامل دستیابی به اهداف مورد نظر، ایجاد صلح و سازش و اصلاح ذات‌البین میان اصحاب دعوی است و این موضوع در مراجع قضائی و انتظامی با جدیت دنبال خواهد شد به طوری که از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه بیش از ۵۰۰۰ پرونده در این مراجع به مصالحه ختم شده است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های دادستانی در راستای کاهش جمعیت کیفری، ایجاد کارگاه‌های اشتغالزایی در کنار کمپ‌های ترک اعتیاد است، زیرا بسیاری از جرائم ناشی از اعتیاد است و اگر برای دوران پس از خروج افراد از مراکز ترک اعتیاد برنامه‌ای نداشته باشیم، بدون شک مجدداً به سمت وقوع جرائم سوق پیدا کرده و مجدد به زندان گرفتار می‌شوند؛ بدون شک این موضوع با وجود سنگ‌اندازی‌ها تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد و انتظار داریم تمامی دستگاه‌ها در جهت تحقق آن همراه شوند، زیرا این امر به نفع جامعه است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه محکومان در زندان مجازات می‌شوند، خانواده آن‌ها نیز به لحاظ مسائل روانی و معیشتی به صورت غیرمستقیم در معرض این مجازات قرار می‌گیرند و گاهی به دلیل برخی آسیب‌های اجتماعی مرتکب جرم شده و به زندان گرفتار می‌شوند؛ بنابراین به همه مددجویان توصیه می‌کنیم که با اصلاح‌پذیری و رعایت قوانین و مقررات زندان، در نهضت کاهش جمعیت کیفری شرایط آزادی خود را تسهیل کنند، تا بتوانند هرچه سریع‌تر در کانون خانواده قرار گیرند.

انتهای پیام
captcha