مراقب دلسردی جوانان تازه وارد به مسابقات قرآن اوقاف باشیم
کد خبر: 4090424
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان/ 20

مراقب دلسردی جوانان تازه وارد به مسابقات قرآن اوقاف باشیم

حافظ کل قرآن و داور مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی تمرین و پیگیری در آموزش را عامل ارتقای سطح کیفی حفاظ دانست و با اشاره به حضور چهره‌های جدید در مسابقات، گفت: مسئولان و رسانه تدابیری بیندیشند جوانان تازه وارد در مواجهه با افراد قوی در مسابقات سرخورده و دلسرد نشوند.

مسعود اکبری حافظ کل قرآن

مسعود اکبری، حافظ کل قرآن و داور مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، سطح کیفی شرکت‌کنندگان در مسابقات را بهتر از سه سال گذشته توصیف کرد و افزود: مسابقات از دو سطح کیفی و کمی برخوردارست و متأسفانه سطح کمّی متسابقان از لحاظ آماری نسبت به سال‌های قبل اُفت محسوسی دارد.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در رشته حفظ دارای وزنه‌های خوبی است که باید مورد توجه قرار گرفته و به آنان بها داده شود، ادامه داد: مسابقات علاوه بر ارتقای سطح کیفی باید از  سطح کمی خوب و مطلوبی به منظور ایجاد شور و هیجان برخوردار باشد، اما این گلایه وجود دارد که چرا با وجود آمار بالای حافظان استان، شاهد حضور پررنگ این افراد در مسابقات نیستیم.


بیشتر بخوانید


اکبری تمرین و ممارست در مرور محفوظات و رفع اشکالات در بخش‌های تجوید، وقف و ابتدا و ... را از جمله دلایل ارتقای سطح کیفی متسابقان دانست و اضافه کرد: بنده معتقدم برای رسیدن باید جرأت داشت و حرکت کرد؛ چراکه سکون و درجا زدن مانع موفقیت خواهد شد. حافظان باید خود پیگیر آموزش و ارتقای سطح باشند، اگر افراد خودشان به این باور برسند که هدفشان از شرکت در مسابقات کسب رتبه و صعود به مراحل بالاترست، قطعاً برای رسیدن به اهداف تلاش بیشتری خواهند کرد، به نظرم همه چیز به خود انسان بستگی دارد.

دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن رویش چهره‌های جدید در رشته حفظ را نویدبخش فعالیت خوب جلسات و تمرین حافظان عنوان کرد و افزود: نوجوانان دانش‌آموز که در مسابقات دانش‌آموزی حائز رتبه بودند این مرحله را پشت سر گذارده و به مرحله جوانی وارد و جواز شرکت در مسابقات اوقاف را کسب کردند. بسیار امیدواریم در دو سال آینده شاهد چشم‌انداز بهتری از مسابقات قرآن با حضور جوانانی با انگیزه در استان باشیم.

اکبری ضرورت توجه به روزنه‌های امید افراد جدیدالورود به مسابقات قرآن اوقاف را از سوی مسئولان، رسانه، داوران و مربیان خواستار شد و گفت: قطعاً افرادی در مسابقات اوقاف شرکت می‌کنند که قبلاً در مسابقات دانش‌آموزی حائز رتبه بودند و شاید به امید کسب رتبه و موفقیت در مسابقات اوقاف ثبت‌نام می‌کنند. مسئولان و رسانه باید تدابیری بیندیشند که جوانان تازه وارد در مقابل شرکت‌کنندگان قوی در مسابقات دچار سرخوردگی و دلسردی نشوند.

وی با تأکید براینکه نوجوانان باید در همان مقطع تحصیلی در مدارس آموزش خود را حرفه‌ای دنبال کنند، تصریح کرد: نوجوانان حد خود را دانسته و بیشتر از توان یا وقتی که برای تمرین می‌گذارند از خودشان انتظار نداشته باشند. به طور مثال در مسابقات رشته حفظ کل وزنه‌هایی همچون ابوذر کرمی وجود دارند که قطعاً افرادی همچون این حافظ یا سایر حفاظ یک‌شبه به چنین جایگاهی نرسیدند و برای قرار گرفتن در این مرتبه تلاش بسیار کرده و آموزش‌های فراوان دیده‌اند.

این حافظ کل در پایان ادامه داد: نوجوانان نباید وقتی در رقابت به رتبه دلخواه نمی‌رسند، ناامید شوند، بلکه باید این افراد (حافظان برتر) را الگوی خود قرار داده و با گرفتن مشاوره سطح خود را ارتقا بخشند تا بتوانند علاوه بر کسب موفقیت در مسابقات، الگویی برای نسل نوجوان در سال‌های آینده شوند. نوجوانان باید بدانند و باور داشته باشند که مسابقات مقدمه‌ای برای قرآنی شدن است. برای قرآنی شدن باید قرآن‌خوان باشیم، اما الزاماً هر قرآن‌خوانی، قرآنی نیست.

انتهای پیام
captcha