مسئله حجاب نیست، همبستگی و وحدت ملی ماست
کد خبر: 4091758
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
خطیب جمعه تهران با اشاره به حوادث اخیر در کشور:

مسئله حجاب نیست، همبستگی و وحدت ملی ماست

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره حوادث اخیر گفت: اتاقهای نظریه پرداز سرویسهای اطلاعاتی و پنتاگون این ارکان و عناصر اصلی وحدت ملی را هدف قرار داده اند. مسئله، مسئله حجاب نیست، مسئله همبستگی و وحدت ملی ماست، مسئله، فروپاشی نظم اجتماعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، امروز 22 مهر، در خطبه اول نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، میلاد فرخنده پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت را به نمازگزاران و ملت عزیز و بزرگوار ایران تبریک و تهنیت گفت.

وی در ادامه در تشریح ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) گفت: ایشان شخصیتی است که در پرتو انوار توحید و دستیابی به عالی‌ترین مقامات انسانی، حلقه ارتباط ملک و ملکوت است و راه را برای ارتقای حیات اجتماعی و تربیت انسان آراسته به حیات عقلانی و وحیانی فراهم کرده است.

ابوترابی فرد اظهار کرد: مدرسه قرآن کریم و مدرسه رسول عظیم الشأن اسلام(ص) بر اصول و مبانی و ارزش‌های انسانی بنا شده است که دو ارزش کلیدی و محوری آن اخلاق و علم است. راهی برای سعادت انسان و تعالی جامعه بشری و شکل گیری نظام‌های سیاسی مقتدر و کارآمد، جز در پرتو آراستگی به اخلاق و دانش وجود ندارد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: در آیه شریفه «لقد آتینا داوود و سلیمان علما» به این مسئله اشاره دارد که این دو پیامبر الهی در نظام‌سازی و ساخت یک نظام سیاسی آراسته به عالی‌ترین سطح قدرت جایگاه ویژه‌ای دارند. در نظام سیاسی حضرت سلیمان(ع) این ظرفیت علمی خلق شد که با سرعتی معادل سرعت نور اجسام را جابجا کنند و تخت سلیمان در کمتر از یک پلک برهم زدن جابجا شد. بشر امروز در عرصه توانایی‌های علمی با این ظرفیت علمی و قدرت فاصله نجومی دارد.

وی ابراز کرد: قرآن کریم می‌فرماید سنگ بنای قدرت سیاسی این دو پیامبر الهی علم بود زیرا علم قدرت خلق می‌کند و از طرفی اخلاق هم یعنی تعهد به علم و آراستگی به فضایل، راه رسیدن به قدرت است. خداوند در قرآن می‌فرماید «انک لعلی خلق عظیم»؛ پیامبر اکرم(ص) در این صفات و خصایص ارزشمند در قله کمال قرار دارد و خداوند او را با خلق عظیم یاد می‌کند.

ابوترابی فرد اظهار کرد: خلق حالی است برای نفس انسان که او را بدون تأمل به سوی کارهایی روانه می‌کند که علم اخلاق آن را رمز تعالی انسان دانسته است و انسان آراسته به اخلاق فاضله به سهولت به سوی ارزش‌ها و فضایل گرایش دارد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: رسول اکرم(ص) می‌فرمایند رسالت من این است که مکارم اخلاق را در جامعه انسانی به فعلیت برسانم برای تربیت انسان‌های آراسته به فضایل و کرامت اخلاقی و دارای علو صفات نفسانی. همچنین از امام صادق(ع) سؤال کردند که حد و اندازه حسن خلق چیست که ایشان فرمودند: رفتار نیکو، کلام نیکو، ملاقات نیکو، حیا، عفو، صله رحم، راستگویی، وقار، انصاف، ترحم، تواضع، موالات، وفای به عهد، ادای امانت، حمایت از مظلوم، دوستی به خاطر خدا، نداشتن درخواست از انسانها، عفت، ترس و امید نسبت به خدا، توکل، رضا و تسلیم.

وی افزود: در ادامه امام صادق (ع) فرمودند که رأس و نهایت فضیلت‌ها آراستگی به دانش، علم و معرفت است. از این منظر اسلام مدرسه علم است و باید در عرصه‌های علم و معرفت پیش رفت؛ در معرفت به خدای سبحان، خشوع در برابر او، دستیابی به قله‌های علم برای خلق یک جامعه آراسته به قدرت، اقتدار و عدالت. لذا جز راه دانش و علم و حیات عقلانی برای رسیدن به این ظرفیت‌ها راه دیگری نداریم.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: در اندیشه امام صادق(ع) هیچ جامعه و انسانی به رستگاری در دنیا و آخرت نمی‌رسد مگر در پرتو معرفت خدای متعال و حضور در مدرسه وحی و اطاعت و انسان عالم آراسته به مقام بندگی است و این به معنای مرجعیت حوزه دانشگاه است و مجامع علمی ما باید مرجع باشند تا انسان به کمال انسانی خود برسد.

وی افزود: انسان عاقل، عالم شناس است و فهم تحصیل دانش و حضور در مدرسه استاد را دارد و لذا مرحوم مجلسی ذیل این روایت امام صادق(ع) می‌فرماید علم از دو جهت نیازمند عقل است؛ اول اینکه انسان عاقل سخن استاد را درک می‌کند و دوم اینکه انسان عاقل استاد عالم را می‌شناسد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه مدرسه پیامبر اعظم(ص) مدرسه اخلاق و علم و مدرسه حیات عقلانی و حیات علمی برای رسیدن به سعادت، قدرت و عزت است، گفت: اگر می‌خواهیم گره‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گشوده شود راهی جز پیوند نظام مدیریت کشور با دانش و علم و با حوزه و دانشگاه نداریم اما بسترسازی برای خلق این رابطه و دریافت راه‌حل‌ها و رهنمودها و راهکارهای علمی و به کار بستن آنها در حوزه‌های تقنینی و اجرایی کار سخت و دشواری است اما کار مدیر لایق و توانا فراهم کردن این بستر و زمینه حرکت است.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به 22 مهر، روز ملی استاندارد، گفت: با قانون بسیار مهم و کلیدی که مجلس در مهر 1396 تصویب کرد جایگاه این نهاد از مؤسسه به یک سازمان ملی در زیرمجموعه حوزه مدریت ریاست جمهوری اسلامی ایران تعریف شد و جایگاه این نهاد به معنای واقعی ارتقا یافت که امیدوارم دولت خدمتگزار، ریاست این سازمان و همکارانشان از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد مرجع رسمی و حاکمیتی در کشور است که عهده دار سیاستگذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد کشور با هدف به روزرسانی استانداردها، بالا بردن کیفیت و افزایش کارآیی و بهبود روشهای تولید و ارئه خدمت شایسته به ملت است.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: در کنار این مسئولیت خطیر، کنترل کیفیت کالاهای صادراتی مشمول استانداردهای اجباری و کیفیت کالاهای وارداتی با هدف حفاظت و حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی از مسئولیتهای بسیار مهم این نهاد ملی است.

خطیب جمعه تهران در ادامه به تشریح یک وظیفه مهم این سازمان پرداخت و گفت: اگر مسئولان سازمان استاندارد 50 درصد وقت خد را برای این وظیفه اختصاص دهند خدمت بزرگی به ملت ایران و نظام اسلامی کرده اند؛ وظیفه ای که در ماده 14 قانون به آن اشاره شده است: تدوین، به روزرسانی و نظارت بر اجرای استانداردهای مصرف بهینه انرژی با مشارکت دستگاههای تخصصی ذیربط، هماهنگ با استانداردهای روز دنیا و مقتضیات کشور که خیلی مسئولیت مهمی است.

وی تصریح کرد: مصرف انرژی روزانه در کشور معادل شش میلیون بشکه نفت است که به نظر من یکی از اساسی ترین مکلات کشور همین مصرف بی حساب و بی قاعده انرژی است و سازمان استاندارد مسئول است و رئیس جمهور باید برای انجام این وظیفه مطالبه کنند.

ابوترابی فرد در ادامه به سفر معاون اول رئیس جمهور به مسکو برای شرکت در مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای شمال پرداخت و گفت: در همه نقشه های بین المللی جهان نام دریای شمال، دریای قزوین است که مورد غفلت ماست. ایران در دریای شمال از موقعیت ویژه ای برخوردار است و تقریبا حدود 900 کیلومتر ساحل جنوبی دریای راهبردی شمال اختصاص به ایران دارد و ایران به عنوان کریدور شمال و جنوب تنها نقطه اتصال چهار کشور مهم حاشیه دریای شمال به خلیج فارس اس و از طرفی مهمترین و نزدیکترین گذرگاه برای این کشورها جهت دستیابی به آبهای آزاد و آسیای شرقی، کشور جمهوری اسلامی ایران است.

وی ابراز کرد: ایران با نگاه به اهمیت موقعیت استثنایی و ژئوپلیتیک خود می تواند نقش مهمی در حوزه حمل و نقل، توسعه ناوگان ریلی و دریایی با سرمایه گذاری مشترک کشورهای حاشیه دریای شمال داشته باشد. از همین منظر معاون اول رئیس جمهور طی پیشنهاداتی سازنده، تشکیل کمیته همکاریهای اقتصادی حمل و نقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت را با هدف ایجاد زمینه سرمایه گذاری مشترک در کارهای زیربنایی مانند بنادر، کشتیرانی و خطوط راه آهن و یکسان سازی و هماهنگی تعرفه های ریلی، جاده ای و دریایی ارائه کردند و پیشنهاد دادند دبیرخانه ای برای فراهم آوردن استفاده از این ظرفیت شکل بگیرد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: گمان می کنم با نگاه به این حوادث اخیر شایسته است از این فرصت سفر به ظرفیت استثنایی ایران در رابطه با دریای شمال و خلیج فارس اشاره کنم. دریای شمال بزرگترین و کلیدی ترین دریاچه جهان است که ایران 900 کیلومتر ساحل دارد. این دریا با حدود 50 میلیارد بشکه نفت، 9 تریلیون متر مکعب گاز و نزدیک به 300 میلیون جمعیت در حاشیه دریای شمال از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است و می تواند با سیاست راهبرد توسعه منطقه ای کشور در نگاه رئیس جمهور، راه را برای خلق یک قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی بزرگ در این دریا و کشورهای حاشیه آن هموار کند.

ابوترابی فرد در ادامه به تشریح ویژگیهای خلیج فارس پرداخت و گفت: اهمیت این خلیج را از نگاه معان وزیر خارجه امریکا در سال 1980 میلادی در سخنرانی خودش در دانشگاه جورج تاون بیان می کنم که اینگونه اظهار کرد که اگر جهان را دایره سطحی فرض کنیم و کسی بخواهد مرکز این دایره مسطح را تعیین کند قطعا می توان گفت مرکز آن خلیج فارس است.

وی افزود: فکر می کنید غرب این نقطه استراتژیک را که از دست داده است، در غم فراق او آرام می نشیند؟ این شخصیت مرکز کره خاکی را خلیج فارس بیان می کند و ادامه می دهد که در حال حاضر برای ادامه سلامت اقتصادی جهان جایی به اهمیت این مرکز وجود ندارد.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: ملت ایران و انقلاب اسلامی مرکز حساس و منطقه ژئوپلیتیک جهان، خلیج فارس، را از سلطه انگلیس و آمریکا خارج کرده است. امروز ایران و کشورهای مسلمان دوست حاشیه خلیج فارس تأمین کننده امنیت این منطقه حساس و راهبردی هستند. خلیج فارس 63 درصد از کل ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و 30 درصد از کل ذخایر شناخته شده گازی جهان در این نقطه قرار گرفته است. اخیرا وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که جهان به زودی برای تأمین 65 درصد از نیازهای نفتی خود به خلیج فارس وابسته خواهد شد.

ابوترابی فرد یادآور شد: این ظرفیت ایران اسلامی در داشتن حدود 2 هزار و 800 کیلومتر در شمال و جنوب است. با این موقعیت حساس و تعیین کننده ملت بزرگ ایران و جوانان عزیز بدانند ایران مستقل و مقتدر و نظام سیاسی حافظ منافع ملی و وحدت ملی را غرب و اردوگاه استکبار برنمی تابد. جایگاه برجسته ای که زیبنده ملت عزیز است با استفاده شایسته از این ظرفیتها، ظرفیتهای علمی متراکم انباشته شده در مجامع علمی و دانشگاهی به دست می آید.

وی بیان کرد: در دانشگاه تهران با ابتکار رئیس دانشگاه و همکاری جدی اساتید شاخص از همه جریانهای سیاسی و حضور و مشارکت فعال آنها، خانه فکر برای فهم چالشهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و ارائه نقشه راه برای تبدیل تهدیدها به فرصتها شکل گرفت. باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود. این مجمع خبرگان که در همه دانشگاه ها، به خصوص دانشگاههای تراز نخست کشور وجود دارد باید به موتور محرک اقتصاد و خلق اقتداری دیگر برای ملت بزرگ ایران تبدیل شود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به حوادث این روزهای کشور گفت: بدون تردید این حوادث برای یک نظام سیاسی پویا، مقتدر و کارآمد که در اندیشه فهم درست چالشهای امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیش روی خود است و شناخت دقیق دسیسه ها و نقشه راه دشمنان راهی برای خلق قدرت برای ملت ایران است.

وی بیان کرد: همانطور که دفاع مقدس به میدانی برای به فعلیت رسیدن استعدادهای نهفته، آبدیدگی، خستگی ناپذیری مردم، خودباوری ملی، اتحاد ملی، خودکفایی دفاعی، اقتدار معنوی، جهش علمی، توسعه دانشها و فناوریهای نوین و بینادین تبدیل شد و راه را برای شکل گیری قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای محور مقاومت و دنیای اسلام هموار کرد و شبکه درهم تنیده، کارامد و مقتدر فرهنگی، امنیتی و دفاعی را در جهان اسلام از دریای عمان تا مدیترانه شکل داد، حوادث روزهای اخیر راه را برای کسب تجربه ای تعین کننده و ارتقای جایگاه ملت ایران و جوانان این سرزمین به ملتی تصرف ناشدنی هموار خواهد کرد. دشمنان اسلام بدانند و دوستان ایران اسلامی خشنود باشند که این حوادث راه را برای افزایش اعتبار سیاسی ایران هموار می کند.

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به نظر یکی از تحلیگران برجسته معاصر غربی در حوزه روابط بین الملل و از نظریه پردازان برجسته مکتب کپنهاگ اظهار کرد: او می گوید همبستگی مهمترین عامل تعیین کننده و خلاق در جامعه و عنصر اصلی تداوم حیات اجتماعی و نظم اخلاقی است. بدون همبستگی حیات اجتماعی در معرض تهدید است. او در ادامه به تبیین عناصر اصلی همبستگی اجتماعی پرداخته و می گوید این عناصر عبارتند از: الگوهای سنتی؛ سنن و اداب ملی مانند نوروز که رمز همبستگی همه فارسی زبانان است. اینکه رهبر معظم انقلاب بر زبان فارسی پای می فشارند به خاطر این است که زبان رمز همبستگی ملتهاست.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: ترکیه آتاترک در کنار آسیبهایی که به امت اسلام زد نگارش خط با ارزش ترکی را حذف کرد و حروف لاتین را جایگزین کرد و اگر می توانست زبان ترکی را هم حذف می کرد تا همبستگی اجتماعی یک ملت را فروبریزد. فرهنگ ملت ایران و فرهنگ ملت اسلام رمز همبستگی ماست. مذهب رمز همبستگی ملتها و اقوام در کنار هویت و عرف ملی است.

وی تأکید کرد: اتاقهای نظریه پرداز سرویسهای اطلاعاتی و پنتاگون این ارکان و عناصر اصلی وحدت ملی را هدف قرار داده اند. مسئله، مسئله حجاب نیست، مسئله همبستگی و وحدت ملی ماست، مسئله، فروپاشی نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی با این عناصر اصلی شکل می گیرد. اگر امروز می بینید دنیای اسلام در این جایگاه از انسجام قرار دارد، محور مقاومت با این عناصر اصلی شکل گرفته است. ملت ایران را هویت ملی، عرف ملی، سنن و آداب ملی و مذهب با هم گره زده است. این اصول را پاس داریم.

ابوترابی فرد تصریح کرد: یکی از مسئولیتهای مهم و کلیدی دستگاه انتظامی کشور که باید مقتدر باشد، به خصوص با نگاهی که امروز پلیس به موضوع امنیت، نظم و آسایش عمومی دارد، پاسداری از این ارزشها و اصول است. پاسداری از اصول و مبانی عناصر اصلی همبستگی اجتماعی رسالت پلیس است و انها می خواهند پلیس مقتدری برای حراست از این اصول در حوزه وظایف قانونی خویش در کشور ما وجود نداشته باشد.

خطیب جمعه تهران در پایان با بیان اینکه امنیت ملت ایران به همبستگی این ملت است، گفت: امنیت جهان اسلام به همبستگی جهان اسلام است و دو راهبرد رهبر معظم انقلاب، وحدت ملی و انسجام اسلامی برای تحقق این مهم است.

انتهای پیام
captcha