کد خبر: 4093789
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان:

مرجعیت فضای مجازی چالش اصلی پیش روی نظام آموزشی است

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: مرجعیت فضای مجازی برای دانشجوی امروز از دانشگاه،کلاس درس و فضای واقعی بیشتر است و این مسئله به اصلی‌ترین چالش فراروی نظام آموزشی ما تبدیل شده است.

دومین نشست ما و دانشجویان امروز در جهاددانشگاهی واحد اصفهان

به گزارش ایکنا، رضاعلی نوروزی، معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان، در دومین نشست از سلسله نشست‌های «ما و دانشجویان امروز» که دیروز، 30 مهرماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان در سالن معاونت فرهنگی این واحد برگزار شد، با بیان اینکه شهروندی، سکه‌ای با دو روی حق و وظیفه است، اظهار کرد: دانشجو نیز جدا از این تعریف نیست و حقوق و وظایفی دارد که باید به هر دوی آنها بپردازد.

وی با اشاره به نقش پررنگ فضای مجازی در زیست دانشجویان، گفت: فضای مجازی به گفته دلوز، فیلسوف پست‌مدرن فرانسوی همچون ریشه درختان در زندگی افراد رسوخ کرده و دانشجو هم از این اتفاق مستثنا نیست. در اثر فضای مجازی، امروز دانشجویان بیش از اینکه از پدر، مادر و اساتید بیاموزند، با این فضا ارتباط دارند و از آن می‌آموزند و کرونا در سال‌های اخیر، این اتفاق را تسهیل و تشدید کرد، حال آنکه در گذشته یادگیری به شیوه سینه به سینه از والدین به فرد منتقل می‌شد.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان افزود: فضای مجازی ضمن فرصت‌هایی که ایجاد کرده، محدودیت‌ها و مشکلاتی هم برای نسل جوان به‌وجود آورده و آنها را از بعضی ارزش‌ها و آداب اجتماعی دور و با آنها بیگانه کرده است.

وی با بیان اینکه پیام در فضای مجازی در عین کوتاه بودن، هنری‌تر است و امکانات بیشتری به مخاطب می‌دهد، گفت: کلاس درس حضوری، توانایی‌های فرد را به چهره و صدا تقلیل می‌دهد، به همین دلیل دانشجوی امروز رغبت و تمایل چندانی به حضور در کلاس حضوری ندارد و حتی در صورت حضور، با تمام تمرکز در کلاس حاضر نیست؛ به‌طور کلی می‌توان گفت مرجعیت فضای مجازی برای دانشجوی امروز از کلاس درس بیشتر است و این مسئله به اصلی‌ترین چالش فراروی نظام آموزشی ما تبدیل شده است.

نوروزی ادامه داد: دانشجویان امروز اطلاعات خود را از فضای مجازی که الزاماً مبتنی بر واقعیت نیست، می‌گیرند و براساس آن وارد مواجهه با اطرافیان می‌شوند و مطالبات خود را بیان می‌کنند. در عین حال، مسئولان و متولیان فرهنگی همچنان با نگاه سنتی و در بستر سنتی به آنها پاسخ می‌دهند و همین باعث عدم مفاهمه آنها می‌شود. در واقع، ما امروز باید ارتباط سازنده خود را در فضای مجازی با دانشجویان شکل دهیم.

وی تعلیم و تربیت فضای مجازی را دنیایی کاملاً واقعی برای زندگی افراد دانست و گفت: این فضا به همان میزان که افراد را به یکدیگر نزدیک کرده، در عین حال، آنها را از خانواده و اطرافیان دور و نسبت به آنها بی‌توجه کرده است، ما نیز نه از فرصت‌های این فضا به خوبی استفاده کرده‌ایم و نه نسبت به تهدیدات و مشکلات آن رفتار آگاهانه داشته‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه عدالت نه به معنای پرداخت برابر، بلکه به معنی دریافت به میزان استحقاق است، اظهار کرد: امروز سطح آگاهی‌ها بالا رفته، سرعت انتقال داده‌ها افزایش پیدا کرده و جلوی سانسور گرفته شده است، اما باید توجه کرد که آیا دانشجوی ما تکلیف خود را به‌درستی انجام می‌دهد؟ در روزگاری که دسترسی به منابع و اطلاعات بسیار راحت‌تر از گذشته شده است، دانشجوی ما به معنای واقعی کلمه دانشجویی نمی‌کند و در پی لقمه آماده است.

وی گفت: با مقایسه دانشجوی امروز با نسل‌های پیش می‌بینیم که دانشجویان امروز در بعضی موارد بسیار پیشرفت کرده و امکانات و توانایی‌های آنها بیشتر شده است، اما در بعضی موارد نیز مثل کار علمی، فعالیت مستمر و پایبندی به آداب و رسوم اجتماعی، نسبت به دانشجویان نسل قدیم عقب رفته‌اند. با این وجود، با توجه به ظهور و بروز این نسل در فضای مجازی باید به سمت تولید محتوای مناسب در این فضا حرکت کنیم.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha