اختلاف مدیران شهری منجر به تعطیلی سرای قرآن محله دزاشیب شد
کد خبر: 4094707
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
ایکنا پیگیری کرد

اختلاف مدیران شهری منجر به تعطیلی سرای قرآن محله دزاشیب شد

سرای قرآن و عترت محله حکمت دزاشیب که ذیل فعالیت‌های قرآنی‌اش، کلاس‌های آموزشی رایگان ویژه تمامی مقاطع سنی برگزار می‌کند به دلیل اختلاف مدیریتی بین شورایاری و مدیریت محل، بسیار عجولانه تخلیه و تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراکز مذهبی و قرآنی در تاریخ کشور ما همواره از جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده‌اند و به‌عنوان یک عنصر شهری تأثیرگذار در فضای فرهنگی و نقطه عطف سیمای شهری به شمار می‌روند که در جهت توسعه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نیز اثرگذار هستند.

دزاشیب یکی از محله‌های قدیمی و اصیل در شمیرانات است که سرانه مذهبی و قرآنی آن با وجود قدمت تاریخی‌ و آثار قدیمی‌اش معدود است. هر چند که در این محله تکیه معروف دزاشیب(سیدالشهدا) یکی از تکیه‌های قاجاری و با قدمت حدود ۱۲۰ سال قرار دارد یا بعضاً شاهد راه‌اندازی مراکز قرآنی کوچک هستیم، اما با وجود همین محدودیت‌ها متأسفانه اتفاقات تأمل‌برانگیزی نسبت به بستن همین مراکز قرآنی در این منطقه به گوش می‌رسد.

هفته گذشته براساس خبری که از سوی یکی از مخاطبان خبرگزاری داده شد،‌ از تعطیلی سرای قرآن و عترت محله حکمت دزاشیب که ذیل فعالیت‌های قرآنی‌اش، کلاس‌های آموزشی مهد قرآن و دارالقرآن این ناحیه را دارد، خبردار شدیم که بیش از 12 سال در این منطقه اقدام به برگزاری کلاس‌های متنوع قرآنی برای گرو‌ه‌های مختلف به صورت رایگان کرده است و با عدم همکاری و هماهنگی مدیران محله و شهرداری ناحیه 8 منطقه 1، آن هم بدون اجازه مدیر این مرکز، جمع‌آوری و وسایل آن به شکل بسیار عجولانه‌ای به بیرون از ساختمان منتقل شده و گویا در حال حاضر تکلیف این مرکز قرآنی مشخص نیست.

برای پیگیری و دریافت جزئیات بیشتر گفت‌وگویی با برخی از مسئولان این حوزه داشتیم. فائزی، مدیر و مؤسس سرای‌ قرآن و عترت محله دزاشیب در خصوص این اقدام گفت: بنده بیش از 10 سال است که در این محل و مرکز، مدیریت خانه قرآن محله را بر عهده داشتم. مدیران شهری منطقه و محل حمایت‌های خوبی را از برنامه‌‌های قرآنی انجام می‌دادند و چندبار از اقدامات این مرکز نیز تجلیل کردند.

دزاشیب

مدیر مهد قرآن محله حکمت دزاشیب افزود: در ابتدا، تنها یک طبقه از این ساختمان در اختیار دارالقرآن منطقه بود، اما بعد از گسترش فعالیت‌های این مرکز و براساس تصمیم مدیریت ساختمان در دوره‌های گذشته، مهد قرآن(ویژه کودکان) را هم راه‌اندازی کردیم. این ساختمان جدا از ساختمان سرای محله بود و ما نیز فعالیت‌های مختلف و متنوعی را برگزار می‌کردیم تا اینکه طی سه سال گذشته مدیر محله حکمت دزاشیب تغییر کرد و به بنده اعلام کردند که باید برای ادامه فعالیت در این ساختمان چک با مبلغی مشخص بدهم و اگر نمی‌توانم باید این مکان را تخلیه کنم.

وی ادامه داد: این اقدام در صورتی بود که تمامی فعالیت‌های این مرکز رایگان بود و هزینه‌‌های جاری از طریق کمک‌های مردمی و نهادی تأمین می‌شد، در حالی که دبیر شورایاری‌ محل و معتمدین درخواست ادامه این فعالیت‌ها را داشتند، اما مدیر محله با وجود این حمایت‌ها، مکرراً اعلام می‌کرد که اگر نمی‌توانید قرارداد ببندید و هزینه پرداخت کنید، ساختمان را ترک کنید.

فائزی با اشاره به اینکه شرایط اعلام شده از سوی مدیر محله به گونه‌ای بود که آن را قبول نکردم، گفت: از ایشان مکررا درخواست می‌کردم که به دلیل فعالیت‌های قرآنی و علاقه مردم به اینگونه برنامه‌‌ها اجازه دهند تا به شکل قدیم و به صورت رایگان این خدمات ادامه پیدا کند، اما ایشان تاکید می‌کرد که رایگان بودن خدمات این مرکز مشکلی ندارد، اما شما به عنوان مدیر و مؤسس آن باید برای حضور در این ساختمان هزینه پرداخت کنید یا چک سالیانه دهید در غیر این صورت ساختمان را ترک کنید. 

دزاشیب

وی اظهار کرد: از ایشان درخواست کردم که فرصتی برای پیدا کردن محلی دیگر و تخلیه بدهند و از طرفی هم شورایاری اعلام می‌کرد که نباید محل را ترک کنم و بروم. در این بین با من تماس گرفتند که اثاثیه دارالقرآن و مهد قرآن شما را تخلیه کرده‌ایم و به سرعت خودتان را برای تحویل آنها برسانید. این در حالی بود که در ورودی دارالقرآن قفل شده بود و این افراد فقل را شکسته و بدون اجازه و هماهنگی وارد ساختمان شده و همه وسایل دو طبقه را به طرز عجولانه‌ای به بیرون و نهایتاً به پارکینگ شهرداری منطقه، آن هم بدون هیچگونه موارد مراقبتی، منتقل کردند که برخی از وسایل هم شکسته و از بین رفت. بعد از چند روز مجدد با من تماس گرفتند که شهرداری، امکان نگهداری از وسایل را ندارد و سریعاً خودتان برای دریافت آنها به شهرداری برسانید.

این فعال قرآنی تصریح کرد: از اینکه چرا این کار را کردند یا وسایل شکسته، ناراحت نیستم، بلکه از این دلخورم که با درخواست بنده برای فرصتی کوتاه جهت پایان کلاس‌های قرآنی تا مهر‌ماه همراهی نکردند و قفل در را شکستند و مرکز را تخلیه کردند. حتی فرصت بسته‌بندی وسایل و تسویه حساب با مدرسان دارالقرآن را ندادند و این زیبنده یک مرکز قرآنی نبود. این در حالی است که این ساختمان هم‌اکنون خالی است و کار مفیدی در آن انجام نمی‌شود.

دزاشیب

وی با بیان اینکه در طول این مدت به معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه هم مراجعه کردم و درخواست ادامه فعالیت‌های قرآنی را داشتم، گفت: معاونت منطقه به بنده اعلام کرد که مشکلی برای فعالیت قرآنی مرکز وجود ندارد و با بستن یک قرارداد می‌توانم به کارم ادامه دهم. زمانی که به مدیر محله برای بستن قرارداد مراجعه کردم، ایشان مجددا انکار کردند و تاکید داشتند که باید پرداخت صورت گیرد و هیچگونه هماهنگی بین آنها وجود نداشت.

دزاشیب

فائزی ادامه داد: تمامی این اتفاقات در حالی رخ داد که تا قبل از انتخاب مدیر جدید محله به خوبی به فعالیت‌های قرآنی ادامه می‌دادم و شهرداری هم کمال همکاری را با بنده داشت، اما بعد از حضور ایشان تمامی این اتفاقات رخ داد.

بعد از این سخنان به سراغ سیدحسن دهقان، مدیر امور دارالقرآن‌های مرکزی شهرداری تهران رفتیم تا از وی نیز مسئله را جویا شویم. دهقان با تأیید اینکه این ساختمان ۱۲ سال است که در اختیار این مؤسسه قرآنی است و ملک آن از سوی شهرداری تهران به شورایاری محله تحویل داده شده است، گفت: این اتفاق گویا به دلیل اختلافات مدیریتی در شورایاری و مدیر محله بوده است و در نهایت از خانم فائزی درخواست کردند که ساختمان را تخلیه کنند.

وی افزود: ما پیگیر پاسخ روشن از سوی شهرداری منطقه هستیم، اما هنوز پاسخی روشن به این قضیه و چرایی اتفاق رخ داده ارائه نشده است.

خبرگزاری ایکنا، نیز آماده دریافت و انعکاس پاسخ مدیران محل و شورایاری درباره اتفاق رخ‌ داده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha