سفر کربلا؛ هدیه یک مؤسسه قرآنی به حافظان کل
کد خبر: 4105761
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

سفر کربلا؛ هدیه یک مؤسسه قرآنی به حافظان کل

مدیرعامل مؤسسه قرآنی بیت‌الحفاظ نرجس(س) گفت: این مؤسسه قرآنی به حافظان کل قرآن که در دوره یک‌ساله حفظ شبانه‌روزی قرآن کریم شرکت کرده‌اند، سفر به کربلای معلی را هدیه می‌دهد.

اعظم‌سادات برقمدی، مدیرعامل مؤسسه بیت‌الحفاظ نرجس(س)،مؤسسه قرآنی بیت‌الحفاظ نرجس(س) مؤسسه‌ای است که دوره‌های حفظ کل قرآن کریم را به‌صورت یک‌ساله و شبانه‌روزی ویژه خواهران برگزار می‌کند. این مؤسسه از سراسر کشور میزبان دختران در سنین 14 تا 34 سال است که با شرکت در این دوره‌ها به‌مدت یک‌سال به مشهد می‌آیند و در این اعتکاف حاضر می‌شوند.

اعظم‌سادات برقمدی، مدیرعامل مؤسسه بیت‌الحفاظ نرجس(س)، با حضور در  خبرگزاری ایکنا شعبه خراسان رضوی اظهار کرد: این مؤسسه به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و سعی شده علاوه بر برنامه‌های آموزشی به برنامه‌های تفریحی و تربیتی نیز توجه شود.

وی افزود: مؤسسه در اجرای طرح یک‌ساله حفظ قرآن میزبان دختران 14 تا 34 سال از سراسر کشور است که با شرکت در این دوره‌ها به مشهد می‌آیند و در این اعتکاف حاضر می‌شوند و از تمامی مباحث دوره اعم از بحث‌های تفسیری، ترجمه و... نیز استفاده می‌کنند.

برقمدی بیان کرد: سال گذشته طی فراخوانی که صورت گرفت افرادی که دوره را در 15 تیرماه سال جاری به اتمام رساندند به دلیل کسب موفقیت رتبه حفظ کل در این مرکز، هدیه سفر کربلای معلی به آنها اهدا شد که قرار است همراه با این گروه که تعدادشان به 16 نفر می‌رسد، عازم کربلا شویم تا در آنجا سجده شکر را به‌جا آوریم.

وی گفت: با توجه به اینکه در مشهد میزبان گروه بحرینی‌ها و عراقی‌ها بودیم و در سفر کربلا نیز میهمان آنها خواهیم بود، یک روز در نجف، چهار روز در کربلا و یک روز در بصره خواهیم بود و بازدید از دو مؤسسه قرآنی از دیگر برنامه‌های این سفر است.

این فعال قرآنی افزود: در حال حاضر در دوره جدید که از 15 تیرماه شروع شده است، میزبان 40 نفر از دخترانی هستیم که از سراسر کشور  شرکت کردند که طی این مدت موفق به حفظ 10 جزء از قرآن کریم شده‌اند و  امیدواریم این افراد نیز به هدف خود دست پیدا کنند و بنا است که در پایان دوره همین هدیه را به آنها بدهیم.

وی یکی از نکات مهم و مورد توجه این مؤسسه را آموزش افراد همراه با مفاهیم و تفسیر قرآن دانست و اظهار کرد: بر همین اساس در این مؤسسه از اساتید برجسته‌ در زمینه تفسیر و ترجمه استفاده می‌کنیم تا از این طریق، قرآن‌آموزان آمادگی لازم را برای دریافت مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد داشته باشند.

مدیر عامل مؤسسه قرآنی بیت‌الحفاظ نرجس(س) گفت: دانش‌آموزانی که در این دوره شرکت کرده‌اند یک‌سال از دوران تحصیل دور می‌شوند تا در وادی قرآن کریم قرار بگیرند و این مسیر را طی کنند و یک‌سال از مدرسه و خانواده خود جدا می‌شوند، از این‌رو وظیفه خود می‌دانیم که از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم و برنامه‌هایی را در پیش گیریم تا بتوانیم به هدف مهم خود برسیم و اتفاقات خوبی را در پایان این راه رقم بزنیم، همچنین در این اعتکاف سعی کرده‌ایم که در هر 40 روز، پنج روز به قرآن‌آموزان مرخصی داده تا به شهرهای خود بازگردند و دیداری با خانواده‌هایشان داشته باشند.

برکتی که قرآن در آموزش و ذهن حفاظ دارد

وی اظهار کرد: طی 23 سالی که در این حوزه فعالیت دارم تجربیات مختلفی در این راه کسب کرده‌ام، اما یکی از تجربیات این است که افرادی که قرآن را حفظ می‌کنند از حافظه بسیار قوی برخوردار می‌شوند و همین حافظه قوی به تحصیل آنها نیز کمک می‌کند، به‌گونه‌ای که شاهد بسیاری از افراد بودم که حافظ کل قرآن شدند و توانسته با این حافظه قوی در رشته‌های پزشکی، معلمی و.... موفق شوند.

برقمدی بیان کرد: در حقیقت برکتی که قرآن در آموزش و ذهن این افراد دارد، ماورای آن چیزی است که در ذهن خود تصور می‌کنیم. همواره افرادی که در وادی قرآن وارد می‌شوند و قرآن را همراه با معانی آن می‌خوانند و تأملی در معانی قرآن دارند از سعه صدر بیشتری برخوردار هستند و دیدگاه متفاوت‌تری هم نسبت به این دنیا و بسیاری از مسائل دنیوی دارند و شاید نسبت به برخی از مسائلی که پیرامون آنها می‌گذرد، برداشت معنوی‌تری داشته باشند.

وی ادامه داد: اما موضوعی که در این میان مهم به‌نظر می‌رسد، جذب افراد به این مسیر است که به‌نظرم خداوند به این افراد توفیق داده تا زائران امام رضا(ع) شوند و در این اعتکاف قرآنی شرکت کنند و حضور آنها وظیفه مرا به‌عنوان یک مدیر سنگین‌تر می‌کند تا بتوانم به نحو شایسته‌ای آنها را به اسلام و قرآن علاقه‌مند کنم.

مدیر عامل مؤسسه قرآنی بیت‌الحفاظ نرجس(س) بیان کرد: در واقع معتقدم نوع رفتاری که در مؤسسه با این افراد داریم تأثیر بسزایی در جذب آ‌نها خواهد داشت، زیرا در ابتدا باید دوستی بین ما و دخترانی که وارد این مؤسسه می‌شوند شکل گیرد تا در این صورت بتوان آنها را به‌سمت خود جذب کرد، اما اگر این دوستی وجود نداشته باشد هیچگاه نمی‌توان توقع داشت که در این مسیر وارد و به این حوزه نیز علاقه‌مند شوند.

قرآن ظرفیت روح را افزایش می‌دهد

برقمدی با بیان اینکه همواره قرآن ظرفیت روح را افزایش می‌دهد و به دیدگاه فرد رنگ الهی می‌بخشد، اظهار کرد: هدف این افراد نیت قلبی و دیدگاهی که نسبت به زندگی و دنیا پیدا می‌کنند است و از این مسیر به آن آرامش قلبی می‌رسند و به همان فردی که باید نیز تبدیل می‌شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر این طرح، یک دوره حفظ روزانه هم داشتیم که چند نفر در این دوره حافظ کل شده‌اند و در حال حاضر نیز برنامه‌ریزی برای تثبیت این مباحث را در نظر داریم تا در آزمون سازمان تبلیغات اسلامی شرکت کنند و با قبولی در این آزمون نیز بتوانند مدرکی از این سازمان دریافت کنند.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی بیت‌الحفاظ نرجس(س) تأکید کرد: همچنین فراخوان‌هایی برای حفاظ در جهت تثبیت دوره‌ها داریم که اگر افراد تمایل داشته باشند می‌توانند در همایش‌ها، برنامه‌های تفریحی، کارگاه‌ها و... که برگزار می‌کنیم شرکت کنند تا بتوانند کار تثبیت حفظ را که کار بزرگی است انجام دهند و سرانجام بتوانند هم به مدرک کارشناسی و هم مدرک درجه یک که همان دکتری است و باید اشراف کاملی به مباحث مفردات، ترجمه و تفسیر داشته باشند دست پیدا کنند.

برقمدی در پایان گفت: در واقع افرادی که حافظ کل می‌شوند با شرکت در یک آزمون حفظ کل می‌توانند مدرکی معادل کارشناسی دریافت کنند و سپس وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند، همچنین آزمون دیگری هم وجود دارد که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود که با شرکت در این آزمون نیز افراد می‌توانند مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث را دریافت کنند.

افراد مؤسسه قرآنی بیت‌الحفاظ نرجس(س)

انتهای پیام
captcha