اخلاق پایه ارتقای ارزشمندی اعمال انسان است
کد خبر: 4109072
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸

اخلاق پایه ارتقای ارزشمندی اعمال انسان است

سخنران حرم بانوی کرامت اخلاق را پایه‌ای مهم برای ارتقای ارزشمندی اعمال توصیف کرد و گفت: پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند:« نزدیک‌ترین انسان‌ها در فردای قیامت به من کسی است که اخلاق بهتری داشته باشد»، اساساً بعد از ایمان، اخلاق در کنار علم، نخستین مؤلفه دنیوی و اخروی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد، سخنران حرم بانوی کرامت در مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی که یکم دی‌ماه، در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، بیان کرد: شخصیت دینی انسان را چهار مؤلفه ایمان، علم، اخلاق و عمل رقم می‌زند و مراتب شخصیت به این بستگی دارد که انسان در این مراحل به چه اندازه پیشرفت کند.

وی با تأکید بر اینکه ایمان دارای درجات و سطوحی مختلف است، افزود: کف ایمان، گوینده «لا اله الا الله»، اعتقاد به خدا، پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و معاد است، خداوند متعال می‌فرمایند؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ؛ همه انسان‌ها در مرتبه ایمان در یک سطح نیستند و انسان‌ها را حتی در بهشت هم بر اساس ایمان درجه‌بندی می‌کنند.»(سوره انفال/آیه 2)

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تأکید بر توجه توأمان به ایمان، علم، اخلاق و عمل صالح تصریح کرد: اگر انسان در عمل به تقوا رسید و متقی شد، خداوند متعال می‌فرمایند:«إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ»(سوره قمر/آیات 55و 56) براساس این آیه، انسان باید عندیت و مقام قرب ربوبی را کسب کند و انسان‌هایی که ایمان را با تقوا ضمیمه کردند مشمول رحمت واسعه الهی می‌شوند.

نظری منفرد یادآور شد: انسان بدون کار و تلاش به جایی نمی‌رسد و همواره باید خود را برای تجلی عمل صالح، برچیدن، استفاده و درو کردن از آنچه که در دنیا می‌کارد، آماده کند؛ قیامت روز درو کردن نتیجه اعمال آدمی در دنیاست.

وی اخلاق را پایه‌ای مهم برای ارتقای ارزشمندی اعمال توصیف کرد و افزود: پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند:« نزدیک‌ترین انسان‌ها در فردای قیامت به من کسی است که اخلاق بهتری داشته باشد»، اساساً بعد از ایمان، اخلاق در کنار علم، نخستین مؤلفه دنیوی و اخروی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت دنیا برای کسب رضایت ذات اقدس الهی تأکید کرد و ادامه داد: مولی الموحدین علی(ع) می‌فرمایند:«أشَدُّ الغُصَصِ فَوتُ الفُرَصِ؛ بدترین اندوه‌ها از دست‌دادن فرصت‌هاست»؛ تا فرصتی است باید خود را ارزیابی کنیم برای آگاهی از این مسئله که چه میزان از منظر کارها و اعمال شایسته، وزن پیدا کرده‌ایم.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در تهجد کم‌نظیر بود

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به سالگرد ارتحال عالم ربانی آیت‌الله‌العظمی هاشمی شاهرودی، گفت: نبوغ ایشان در عرصه‌های مختلف علم، مدیریت، تقوا و تهجد کم‌نظیر بود و همواره در عمل به فرائض و واجبات دینی، نوافل را نیز به جا می‌آوردند.

وی با اشاره به ویژگی‌های برجسته این عالم ربانی اظهار کرد: تقید به مستحبات در کنار واجبات و ذکر کامل سجده و رکوع از ویژگی‌های معنوی ایشان و از منظر اخلاقی انسان خاکی و مردمی بود.

نظری منفرد با اشاره به اینکه تعهد در عمل به مسئولیت‌ها در کنار علم و دانش و نبوغ و استعداد از ویژگی‌های بارز این عالم ربانی است، اظهار کرد: کارهای تحولی در قوه قضائیه رقم زدند که آثار آن همچنان باقی است.

انتهای پیام
captcha