نسبت ما با پیامبر(ص) یک کلمه است؛ «هیچ»
کد خبر: 4115602
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
حجت‌الاسلام علوی تهرانی بیان کرد:

نسبت ما با پیامبر(ص) یک کلمه است؛ «هیچ»

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ضمن بررسی مفهوم صراط مستقیم در قرآن، عدم باور به معاد را یکی از نشانه‌های انحراف از صراط مستقیم دانست و بیان کرد: متاسفانه جامعه ما نسبت به معاد واکنش جدی دارد و تا از معاد حرف می‌زنی می‌گویند حاج‌آقا از معاد صحبت نکن.

به گزارش ایکنا، جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی با موضوع علل تضعیف دین در جامعه، شب گذشته 27 دی، در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

در قرآن کریم بیان حضرت حق این است: «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ»، یعنی پیامبر(ص) به مردم بگو پروردگار شما فرمود مرا بخوانید شما را استجابت کنم. فرمان مطالبه حضرت حق عمومیت دارد. آنهایی که اهل دعا هستند و دعایشان مستجاب نمی‌شود باید معنای آیه را بفهمند. اجابت دعا در نظام خلقت دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. خداوند در آیه دیگری می‌فرماید: «وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ». این آیه می‌فرماید هیچ دعایی نیست که مستجاب نشود. خداوند هیچ وقت خلف وعده نمی‌کند و اگر دعای ما مستجاب نمی‌شود تقصیر خود ماست.

پس دستور عمومی بر خواستن است و آیه می‌فرماید هر چه بخواهید خداوند به شما می‌دهد. حالا چه باید بخواهیم؟ باید از خود خدا بپرسیم که چه بخواهیم. در سوره حمد که آیین‌نامه زندگی بشر و اولین سوره در کتاب تدوین قرآن است می‌خوانیم: به نام خداوند رحمن و رحیم آغاز کنید، ستایش کنید پروردگار عالمیان را، پروردگاری که رحمتش وسیع و دائمی است، خدایی که مالکیت دارد و این مالکیت در روز قیامت تجلی می‌کند، بنابراین نسبت به این خدا که او را ستایش می‌کنید و رحمتش وسیع و دائمی است و مالکیتش مطلق است و در روز قیامت ظهور پیدا می‌کند، فقط از او بخواهید و فقط او را بپرستید. تا اینجا حرف معرفتی است، آنگاه خداوند سبحان به انسان تعلیم می‌دهد که از او چه بخواهند «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی از من هدایت به صراط مستقیم بخواه. پس مهمترین خواسته بشر هدایت یافتن به سوی صراط مستقیم است و ما هیچ وقت این را از خداوند نخواستیم.

این در حالی است که خداوند به ما تعلیم می‌دهد صراط مستقیم را بخواهید ولی ما نمی‌خواهیم، چون برایمان اهمیت نداریم. من بحثی راجع به صراط مستقیم دارم و هشت مطلب راجع به آن خواهم گفت تا به اصل بحث برسم. این بحث، بحث مهمی است. من در کشوری این مطالب را می‌گویم که وقتی بچه به دنیا می‌آید در گوشش اذان می‌گویند ولی وقتی به سن جوانی می‌رسد در مسیر دین نیست. من در ایرانی صحبت می‌کنم که از دوران صفوی مذهب رسمی‌اش شیعه است ولی امروز باید فریاد بزنیم که کسی به نام امام زمان وجود دارد. دلیلش این است که بر اساس قرآن مسیر زندگی را طی نکردیم بلکه دنیا را وسط گذاشتیم.

نسبت ما با پیامبر(ص) یک کلمه است

پیش روی انسان دو صراط تصویر می‌شود؛ یک، «وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»، صراط مستقیم طریقی است که در آن سالک به خدا می‌رسد و سعادتش را به دست می‌آورد. راه دوم که قرآن ترسیم می‌کند صراط جحیم است. «فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِيمِ». صراط مستقیم راه کیست؟ متعلق به کیست؟ «صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ»، ارزش صراط مستقیم این است که برای خدا است. دعوت‌کننده به این صراط مستقیم کیست؟ حضرت ختمی مرتبت. «وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ». دعوت به واسطه پیامبر(ص) است یعنی اینکه تو بفهمی چیزی به نام صراط مستقیم است از سوی پیامبر(ص) است. رابطه شما با پیامبر(ص) چیست؟ جوابش را خودت بده؛ هیچ! ما فقط شفاعتش را می‌خواهیم ولی به سبک و سیره زندگی‌اش و دستوراتش کاری نداریم.

هدایت به سوی صراط مستقیم کار کیست؟ کار دو نفر؛ یک، خدا. «وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»، دومین کسی که هدایت دست او است، پیامبر(ص) است. «وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ». ما با پیامبر(ص) چه تناسبی نداریم؟ هر چه با ایشان متناسب‌تر باشیم به هدایت به صراط مستقیم نزدیک‌تریم و هرچه از پیامبر(ص) دورتر باشیم از صراط مستقیم دورتریم.

عده‌ای اهل ایمان هستند ولی از صراط مستقیم منحرفند. منحرفین از صراط مستقیم چه کسانی هستند؟ «وَإِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ»، جامعه ما خدا را باور دارد ولی معادباور نیست. تمام مشکلات ایران همین است که معادباور نیست. طرف بالای منبر می‌رود و می‌گوید عذاب آخرت وجود ندارد تا چند نفر جذب شوند. شیطنت تا چه حدی؟ آیه می‌گوید کسی که معاد را باور ندارد از صراط مستقیم منحرف است. باید معادباوری پیدا کرد. یک زمانی در ماه رمضان همه مبلغین درباره معاد صحبت می‌کردند. جهنم هست، صراط هست ولی ما یادمان رفته معاد هست. اکثریت جامعه معادباور نیستند. اگر بودند این حرف‌ها زده نمی‌شد. متاسفانه جامعه ما نسبت به معاد واکنش جدی دارد و تا از معاد حرف می‌زنی می‌گویند حاج‌آقا از معاد صحبت نکن.

چه کسانی اهل صراط مستقیم هستند؟

صراط مستقیم راه چه کسانی است؟ «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ»، صراط مستقیم همه‌اش نعمت است. تا اینجا روشن شد باید پیرو پیامبر و آل پیامبر(ص) بود تا به هدایت رسید. چه کسانی اهل صراط مستقیم هستند؟ «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا». چگونه می‌شود این راه را پیدا کرد؟ هر کس با خدا ارتباط داشته باشد می‌تواند در این صراط قرار بگیرد. «وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ».

هشتمین مطلب اینکه این صراط چیست؟ در سوره یاسین بیان خداوند این است عبودیت خدا معنای صراط مستقیم است؛ «وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ». معنای دیگر صراط مستقیم دین و آیین استوار است: «قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا». آیین‌های انسانی استوار نیست چون از ناحیه بشر است ولی آیین الهی استوار است.

اهمیت بحث همین است. مطالبه خدای متعال این است که اگر از من چیزی می‌خواهید همین را بخواهید. ما می‌خواهیم راجع به این، این «دین قیم» صحبت کنیم. از حضرت زهرا(س) پرسیدند دین قیم چیست؟ حضرت فرمودند «هو دین قائم» یعنی آن دینی که حضرت قائم(عج) دارد. دین ما پر از بدعت و خرافات است. نتیجه اینکه در همین مملکت که زندگی فرد با اذان شروع می‌شود ناگهان اتفاقی می‌افتد که بسیاری از خانواده‌ها از فرزندان خود گلایه می‌کنند. این دین‌ستیزی برای چیست؟ فرار از مذهب برای چیست؟ می‌خواهیم عوامل این بحث را بررسی کنیم.

انتهای پیام
captcha