مسیر و حرکت دین خدا با اهانت‌ها مختل نمی‌شود
کد خبر: 4118269
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد

مسیر و حرکت دین خدا با اهانت‌ها مختل نمی‌شود

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) گفت: تلاش دشمنان بر این است که میان مسلمانان و پیروان دیگر ادیان جنگ و خشونت به راه بیندازند و چهره اسلام را خشن جلوه دهند، گرچه این توطئه‌ها ضرر و زیان‌هایی دارد، اما نمی‌تواند مسیر و حرکت دین خدا را مختل کند.

قرآن کریم

نصیرالدین جوادی، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به اهانت‌های مکرر در غرب به قرآن کریم اظهار کرد: از زمانی که پیامبر اسلام(ص) مبعوث شد و دعوت خود را آغاز کرد، دشمنان از مشرکان، یهودیان و مسیحیان شروع به کارشکنی کردند. زمانی که ایشان به مدینه آمد، قوم یهود جنگ‏‌هایی علیه پیامبر(ص) راه‌اندازی کرد که از این بین، سه جنگ بنی‌نضیر، بنی‌‎قینقاع و بنی‌قریظه معروف است.

وی افزود: در این 1400 سال، دشمنان یعنی یهودیان، مسیحیان و در کنار آنها مشرکان و خداناباوران، همواره به اشکال گوناگون با اسلام و قرآن مخالفت کرده‌اند، مانند جنگ‌های صلیبی که حدود 200 سال جهان اسلام و بشریت را درگیر کرد و این حرکت‌ها همواره ادامه داشته است، امروز هم وجود دارد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. در دورانی از تاریخ کلیسا، کشیشان تبشیری دشمنی‌های زیادی با اسلام و قرآن داشتند و کتاب‌های متعددی علیه قرآن و شخص پیامبر(ص) نوشتند. در قرن 12، کشیشانی بودند که به شدت با قرآن مخالفت و مبارزه می‌کردند و همین‌طور در قرن‌های بعد؛ 40 سال پیش نیز سلمان رشدی با کتاب خود به قرآن توهین کرد و امروز هم سیاستمدار سوئدی ـ دانمارکی به اسلام و قرآن توهین می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) ادامه داد: علت این اهانت‌ها و دشمنی‌ها، هراسی است که از پیشرفت اسلام دارند و هر چه اسلام در سراسر جهان پیشرفت بهتر و بیشتری داشته، بر دشمنی‌ها افزوده شده است. تلاش دشمنان بر این است که میان مسلمانان و پیروان دیگر ادیان جنگ و خشونت به راه بیندازند و چهره اسلام را خشن جلوه دهند، اما به خواست الهی اسلام همچنان رو به پیشرفت بوده و در جهان کنونی جایگاه خود را پیدا کرده است. این توطئه‌ها ضرر و زیان‌هایی دارد، اما نمی‌تواند مسیر و حرکت دین خدا را مختل کند.

وی گفت: هر حرکتی از جانب هر گروه، فرد یا کشوری پیامدهای مثبت و منفی دارد؛ پیامدهای منفی این اهانت‌ها این است که مسلمانان را به حرکت‌های تلافی‌جویانه وادارد و با ایجاد جنگ، درگیری و خشونت بین ادیان آسمانی و الهی، روابط دنیای اسلام و غرب و پیروان ادیان را مخدوش کند.

جوادی اضافه کرد: از سوی دیگر، این حرکت‌ها باعث می‌شود مردم و به‌ویژه جوانان آگاهی که به دنبال حقیقت هستند و روح جستجوگری دارند، از سراسر دنیا به سراغ قرآن بیایند و این قرار گرفتن در محضر قرآن بدون شک باعث تحت تأثیر واقع شدن عده‌ای از آنها می‌شود تا اسلام و قرآن جای خود را در دنیای غرب، بیش از پیش باز کند، چنانکه مستشرقان ابتدا با نیت خرده‌گیری و دشمنی با اسلام شروع به تحقیق و مطالعه درباره این دین کردند، اما بعد از مدتی بعضا مسلمان شدند و کتاب‌هایی در دفاع از قرآن و اسلام نوشتند، مانند محمد مارمادوک پیکتال که دانشمندی مسیحی بود و مسلمان شد. برخی از آنها نیز مسلمان نشدند، اما از اسلام و پیامبر(ص) دفاع کردند، مانند جرج استیل که در نوشته‌های خود به‌ویژه در ترجمه‌ای از قرآن، به دفاع از اسلام پرداخته‎ است.

وی تأکید کرد: این حرکت‌ها اگرچه با نیت مخدوش جلوه دادن اسلام و قرآن در جهان امروز و نزد اندیشه‌های امروزی انجام می‌‏شود، اما می‌تواند باعث آشنایی بیشتر و بهتر بشریت با این کتاب آسمانی شود. لذا، در عین حال که از این حرکت‌ها و اهانت‌ها ناراحت می‌شویم، اما بر اساس آیه «...وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ...؛ و بسا چيزى را خوش نمى‌داريد و آن براى شما خوب است»، این حرکت‌ها در مجموع و در درازمدت، به حال اسلام و قرآن مفید است تا اینکه بخواهد ضرر و زیانی به آن وارد کند، چراکه خداوند فرمود: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ بى‏‌ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏‌ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسلمانان باید همان‌گونه رفتار کنند که رسول خدا(ص) در برابر دشمنی‌ها رفتار می‌کرد، گفت: پیامبر(ص) از جانب خود هیچ‌گونه خشونت و رویکرد توهین‌آمیز به‌ویژه نسبت به مقدسات و ادیان آسمانی نداشت، چراکه مقدسات آنها از جانب اسلام نیز مقدس تلقی می‌شود. مسلمانان، پیامبر و دین مسیحیت و یهودیت را مقدس و بزرگ می‌‎دانند، اگرچه به وجود تحریف‌هایی در کتاب آنها معتقدند، اما به خود اجازه توهین نسبت به مقدسات آنها را نمی‌دهند. لذا، ما به‌عنوان جامعه مسلمان باید تلاش کنیم تا این حرکت‌ها به تنش و درگیری‌های میان ادیان منجر نشود. همچنین اندیشمندان مسلمان باید با سخنان منطقی، مستدل و روشن با زبان‌های گوناگون صحبت کنند، قرآن و اسلام را بهتر و بیشتر بشناسانند و علت دشمنی‌ها با کتاب مقدس مسلمانان را بیان کنند.

وی تأکید کرد: نوشتن مقاله و کتاب و ساخت فیلم و برنامه در این شناخت مؤثر است. دولت‌های اسلامی نیز باید در سطح دیپلماتیک با این پدیده‌ها برخورد کنند، همان‌طور که ترکیه سفیر سوئد را احضار و نارضایتی خود را اعلام کرد. در واقع، دولت‌ها باید برخورد دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز داشته باشند و بی‌تفاوت از کنار این اتفاق عبور نکنند. مردم مسلمان نیز می‌توانند تجمع مسالمت‌آمیز و به دور از خشونت در دفاع از قرآن و اسلام در برابر سفارتخانه کشوری که اهانت به قرآن در آن انجام شده است، داشته باشند. به این صورت است که می‌توانیم در مقابل این دشمنی‌ها به شکل منطقی و روشن واکنش نشان دهیم.

گفت‌وگو از پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha