هم‌اندیشی فعالان قرآنی اصفهان برای جذب نسل جوان به قرآن
کد خبر: 4120735
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶

هم‌اندیشی فعالان قرآنی اصفهان برای جذب نسل جوان به قرآن

سومین جلسه هیئت اندیشه‌ورز قرآنیان اصفهان امروز، ۱۹ بهمن‌ با حضور جمعی از فعالان قرآنی این شهر در مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان تشکیل شد و شرکت‌کنندگان به ارائه دیدگاه‌های خود درباره چگونگی جذب نسل جوان به قرآن پرداختند.

سومین جلسه هیئت اندیشه‌ورز قرآنیان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، جلسه هیئت اندیشه‌ورز قرآنی با حضور فعالان قرآنی اصفهان، امروز، ۱۹ بهمن‌ماه در مرکز تحقیقات رایانه‌ای مهر حوزه علمیه اصفهان برگزار شد.

حسینعلی جان‌نثاری، رئیس اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: در جلسات اندیشه‌ورزی، جمعی از بزرگان، اساتید و فعالان حوزه قرآن که در این زمینه فعالیت شاخص انجام داده‌اند، درباره موضوعات مبتلابه جامعه در حوزه قرآن هم‌اندیشی می‌کنند. امروز سومین جلسه اعضای هیئت اندیشه‌ورز قرآنی از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی اصفهان با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، شهرداری و استانداری برگزار می‌شود تا در صورت ارائه پیشنهادات جالب و جذاب، اقدامات عملی لازم انجام شود.

وی افزود: موضوع جلسه امروز نیز چگونگی ارائه قرآن به جوانان و نوجوانان است و نظرات ارائه شده در قالب مقاله‌ای علمی جمع‌بندی و ارائه می‌شود و با انتشار در مجلات قرآنی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. همچنین در صورتی که پیشنهاد ارائه شده، جذاب و کاربردی باشد، با اعلام اتحادیه به مؤسسات قرآنی، از طرف آنها اجرا می‌شود.

نقش کلیدی خانواده در آشنایی افراد با قرآن

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا علاءالدین، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت استان اصفهان نیز با بیان اینکه اولین خاستگاه آشنایی فرد با قرآن و معارف دینی، خانواده است، گفت: نحوه مواجهه جوانان با قرآن باید تغییر کند و آموزش‌هایی به والدین و مربیان ارائه شود تا نوع این معرفی و مواجهه را تغییر دهد.

وی افزود: دومین خاستگاه آموزش قرآن، آموزش و پرورش است که می‌تواند با گزینش و آموزش، هم قهرمان‌سازی و هم الگودهی داشته باشد و زمینه را برای معرفی درست و همراه با جذابیت مناسب قرآن و عترت به نسل جوان فراهم کند تا مخاطب بین خود و قرآن احساس جدایی نکند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت استان اصفهان تأکید کرد: در این زمینه، مراکز آموزشی هر کدام نیازمند راهکارها و برنامه‌هايی هستند که نیازهای فکری نوجوان و جوان دختر و پسر را تأمین کند. بر این اساس، باید خود قرآن مورد توجه قرار گیرد و بررسی شود که این کتاب آسمانی از چه شیوه‌ای برای معرفی خود استفاده می‌کند. این جلسه نیز برای بررسی راهکارهایی به‌منظور حل مشکل تدارک دیده شده و برآیند آن در مقاله‌ای علمی ارائه خواهد شد.

در ادامه، علی عابدی، رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان بیان کرد: متأسفانه ما امروز همه چیز می‌خوانیم به‌جز قرآن؛ ذائقه ما از مباحث اصیل دینی فاصله گرفته، تمام توجه جوانان به شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای است و حتی از صدا و سیما فاصله گرفته‌اند. در این خصوص، این جلسات می‌تواند راهگشا باشد و دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) برای کمک در این زمینه آماده همکاری است.

لزوم ارائه طرح مشخص برای ارتباط با نسل جوان

هادی خلیلی، رابط کانون‌های محله‌ای امام رضا(ع) در اصفهان نیز با بیان اینکه در هر جلسه باید راهبرد عاید شرکت‌کنندگان شود، تصریح کرد: سبک اجرای جلسات باید تغییر کند، ما در پی اثرگذاری هستیم، بنابراین باید نحوه مواجهه با آسیب‌ها و مشکلات را در همین جلسات تمرین کنیم. باید فرض را بر این بگیریم با جوانی روبرو هستیم که همه مبانی اعتقادی را زیر سؤال می‌برد و حال باید برای پاسخ به او، نقشه و طرح داشته باشیم‌.

وی با بیان اینکه از دیدگاه روانشناسی، دوران نوجوانی فصل مشترک جوانی و کودکی و نوعی عالم برزخ بین این دو دوره است، گفت: نوجوان دارای دل رقیق و فضیلت‌پذیر است و حتی در روانشناسی غربی نیز نوجوانی را دوره بیداری نیروی مذهبی می‌دانند. لذا، برای آموزش باید ابتدا ارتباط برقرار کنیم و اجازه بدهیم نوجوان خواسته‌ها، نیازها و حتی نقدهای خود را مطرح کند و سپس ما صحبت کنیم، در حالی که اصولا رشته ارتباط ما از ابتدای گفت‌وگو گسیخته می‌شود. ما باید اجازه دهیم جوانان در کلاس‌ها، نقدها و شبهات دینی را مطرح کنند؛ در غیر این صورت، مثل ماه‌های اخیر به خیابان می‌آیند. بنابراین، در این جلسات باید طرح و نقشه ما برای ارتباط با جوان و نوجوان مشخص شود.

سیدناصر رضوی، پیشکسوت قرآنی و مسئول آیین اعتکاف در مسجدسید اصفهان با بیان اینکه ابتدا باید نوجوان در مقابل ما ظاهر شود تا بعد بتوانیم با او گفت‌وگو کنیم، اظهار کرد: یکی از مکان‌های حضور نوجوانان، مدرسه است، اما غیر از آن جایی نیست. به همین دلیل باید دنبال راهکارهایی باشیم تا نوجوان مقابل ما حاضر باشد که نمونه آخر آن اعتکاف بود و جمعیتی بیش از هزار دانش‌آموز در یک مکان محاسبه شده قرار داشتند. یکی از برنامه‌هایی که در این آیین به ما کمک کرد، تحریک و تشویق این نوجوانان به مطالعه قرآن است و این تشویق و ترغیب باید بیشتر شود.

وی افزود: مورد بعد، رفتار مربی با نوجوان‌ است که می‌تواند او را ترغیب یا دلزده کند. اگر اردوها و برنامه‌هایی برگزار شود که در حوصله نوجوان و برای او جذاب است، می‌تواند در معرفی قرآن و تعالیم دینی به او اثرگذار باشد. همچنین، بهره‌گیری از منابع جدید مثل ترجمه خواندنی قرآن کریم از حجت‌الاسلام علی ملکی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

تأثیر ارزش‌گذاری‌ها بر نوع مواجهه جوانان با قرآن

بتول شهشهانی، مدیر واحد خواهران جامعةالقرآن‌الکریم اصفهان نیز بیان کرد: جوان به نشاط، زیبایی، هیجان و عدم فاصله بین خود و مربی نیاز دارد. علاوه بر آن، کسی که فعالیت قرآنی انجام می‌دهد، باید خود شیرینی این فعالیت‌ها را چشیده باشد تا بتواند آن را به مخاطب بچشاند‌.

وی افزود: وقتی محیطی زیبا و دلپسند برای قرآن‌آموزان فراهم شود، نوجوان ناخودآگاه به این محیط جذب خواهد شد، چنانکه این اتفاق در جامعةالقرآن خواهران رخ داده است.

مدیر واحد خواهران جامعةالقرآن‌الکریم اصفهان ادامه داد: نوع ارزش‌گذاری برای قرآن و فعالیت‌های قرآنی در جامعه نیز در ترغیب یا دلسردی افراد مؤثر است؛ حتی اگر همه مسئولان وظایف خود را به خوبی انجام دهند، اما ارزش‌گذاری در جامعه انجام نشود، این کار به سرانجام نمی‌رسد. امروز نوجوان ما انگلیسی می‌آموزد، چون با آموختن آن در بخش‌های گوناگون امتیاز کسب می‌کند و پیش می‌رود، اما متأسفانه قرآن چنین جایگاهی در جامعه ندارد.

تکثر مؤسسات؛ آسیب فعالیت‌های قرآنی

فرخنده کریم‌زاده، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان اصفهان بزرگترین آسیب فعالیت‌های قرآنی در سال‌های اخیر را تنوع و تکثر زیاد مؤسسات قرآنی دانست و گفت: استان اصفهان پرجمعیت‌ترین مؤسسات کشور و پرجمعیت‌ترین بانوان قرآنی را دارد، اما در عین حال یکی از مشکلات همین است که این مؤسسات با وجود تعداد و تنوع زیاد، به دلایل متعدد مالی و اجرایی قوت و کارکرد ندارند.

وی افزود: در پاسخ به هر پیشنهادی، می‌شنویم که بودجه نیست، اما تا وقتی بودجه نباشد و تجمیع هزینه نکنیم، کار انجام نمی‌شود. فعالان قرآنی امروز مثل قبل رایگان و بدون هزینه کار نمی‌کنند. اگر مردم تلویزیون نمی‌بینند و جذب ماهواره شده‌اند، به این دلیل است که برای هر برنامه، میلیون‌ها دلار هزینه می‌شود.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان اصفهان تصریح کرد: آیا غیر از این است که تعداد بانوان در مؤسسات قرآنی بیشتر و تأثیرگذاری آنها در خانواده نیز بیشتر است؟ در حالی که کمترین هزینه‌ها و حق‌الزحمه‌ها به زنان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه این جلسه باید پیش از اعتکاف برگزار می‌شد، گفت: لازم است یک تیم تبلیغاتی تشکیل شود تا در ماه رمضان، در هر مسجد و امامزاده‌ای که جزء‌خوانی قرآن برگزار می‌شود، فعالیت قرآنی را به‌صورت جذاب و شیرین تبلیغ کنند.

رضا یاوری، مدیر مؤسسه تسنیم لنجان نیز با بیان اینکه همه ما وسیله‌ای برای ترویج فعالیت‌های قرآنی هستیم و قرآن راه خود را بهتر می‌داند، گفت: ما کارها را پیچیده اجرا می‌کنیم، در حالی که یک کار عملی ساده این است که در هر جلسه، آیه‌ای از قرآن با ترجمه آن در مدت محدود خوانده شود، اما همین کار ساده در جلسات اتفاق نمی‌افتد.

وی بیان کرد: راهکار دیگر، وارد کردن قرآن به همه رشته‌هاست؛ قرآن چنین ظرفیتی دارد، ولی ما به رشته علوم قرآن و حدیث محدود شده‌ايم. مورد دیگری که باید به آن توجه کنیم، سلبریتی‌سازی در حوزه قرآن است که می‌تواند در جذب جوانان مؤثر باشد.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha