شکایت دختر مالکوم ایکس از سیا، اف‌بی‌آی و پلیس نیویورک
کد خبر: 4123663
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶

شکایت دختر مالکوم ایکس از سیا، اف‌بی‌آی و پلیس نیویورک

دختر و خانواده مالکوم ایکس، رهبر فقید حقوق مدنی اعلام کردند از سازمان‌های سیا، اف‌بی‌آی، اداره پلیس نیویورک و افراد دیگر شکایتی 100 میلیون دلاری به اتهام نقش داشتن در قتل وی منعقد می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از TRT، آلیسا شباز Ilyasah) Shabazz) سازمان‌های مختلف فدرال و دولت نیویورک را متهم کرد که به طور متقلبانه شواهدی مبنی بر توطئه و اجرای نقشه خود برای ترور مالکوم ایکس را پنهان کرده‌اند.

شباز در یک کنفرانس خبری در محل ترور پدرش که اکنون مکان یادبود مالکوم ایکس است، گفت: خانواده ما سال‌ها برای آشکار شدن حقیقت در مورد قتل او مبارزه کرده‌اند.

شباز که در زمان به قتل رسیدن مالکوم ایکس 2 ساله بود به همراه مادر و خواهرانش در این مراسم حضور داشتند گفت: بلافاصله پس از کشته شدن مالکوم، برخی از همکاران مالکوم ایکس گفتند که معتقدند سازمان‌های دولتی مختلف از طرح ترور آگاه بوده و اجازه داده‌اند این کار را انجام شود.

وی افزود: به دنبال غرامت 100 میلیون دلاری به دلیل این پنهانکاری است.

در واکنش به این اقدام،‌ اداره پلیس نیویورک گفت که در مورد این پرونده قضایی در حال انتظار اظهار نظری نخواهد کرد. FBI و CIA هم به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

مالکوم ایکس به عنوان سخنگوی ملی گروه ملت اسلام(Nation of Islam)، یک گروه مسلمان آفریقایی ـ آمریکایی که برای حقوق سیاه‌پوستان مبارزه می‌کرد، به شهرت رسید.

وی بیش از یک دهه عضو این گروه بود. مالکوم ایکس در سال 1964 به طور علنی از آن جدا شد و برخی از دیدگاه‌های قبلی خود را در مورد جدایی نژادی تعدیل کرد که باعث خشم برخی از  اعضای ملت اسلام شد.

او در 21 فوریه 1965، توسط سه مرد و در حالی که آماده سخنرانی در سالن Audubon نیویورک بود، با شلیک گلوله کشته شد.

Thomas Hagan که در آن زمان یکی از اعضای ملت اسلام بود، در دادگاه به کشتن مالکوم اعتراف کرد.

در سال 2021، یک قاضی ایالت نیویورک محکومیت دو مرد دیگر را که ده‌ها سال را به دلیل قتل مالکوم ایکس در زندان گذرانده بودند، رد کرد و گفت که یک تخلف قضایی رخ داده است.

 هاگان مدت‌ها پیش گفته بود که این دو مرد بی‌گناه هستند و همدستان او دیگر اعضای ملت اسلام هستند.

این دو مرد به درخواست دفتر دادستان منطقه منهتن تبرئه شدند، که گفت تحقیقات نشان داده است که دادستان‌ها و سازمان‌های مجری قانون مدارکی را پنهان کرده‌اند که اگر ارائه شده بود، احتمالاً به تبرئه این دو نفر منجر می‌شد.

بن کراپ(Ben Crump)، وکیل خانواده مالکوم ایکس به تبرئه‌های سال 2021 اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا او معتقد است سازمان‌های دولتی برای ترور مالکوم توطئه کرده‌اند، گفت: این چیزی است که ما ادعا می‌کنیم، بله. آنها به بسیاری از سازمان‌های حقوق مدنی نفوذ کردند.

انتهای پیام
captcha