گزارشی از اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر «ایثار» در قزوین
کد خبر: 4125437
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱

گزارشی از اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر «ایثار» در قزوین

کنگره بین‌المللی شعر ایثار با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسئولان کشوری و استانی با برگزیدگان به کار خود پایان داد.

اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر ایثار

به گزارش ایکنا از قزوین، کنگره بین‌المللی شعر ایثار با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسئولان کشوری و استانی با برگزیدگان به کار خود پایان داد. 

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در آئین اختتامیه هفتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار که امروز چهارشنبه دهم اسفندماه در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: فضیلت یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. اگر به‌درستی فلسفه‌ زندگی شهدا را با زبان و ابزاری مناسب به نسل بعدی منتقل کنیم هر جامعه و نسلی شهید پرور خواهد شد و این خط سرخ در طول تاریخ ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: رسالت بنیادشهید معرفی خط فکر شهداست تا فرصت انتخاب مسیر درست را برای مردم فراهم کند زیرا انسان همواره در جایگاه انتخاب بین خوب بد است که در این میان به الگوی صحیح نیاز دارد و ابزار شعر می‌تواند با احساس و قلوب مردم صحبت می‌کند.

وی بیان کرد: این هفتمین دوره از کنگره شعر ایثار است و مفتخریم که ۲ دوره‌ آن در این دولت انجام شده است. جشنواره‌های مختلف برون سپاری شده تا از تمرکز در پایتخت فاصله گرفته و از ظرفیت‌های استانی برای پیشبرد فعالیت‌های بنیاد بیش از پیش استفاده کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: همه مسئولان قزوین و داوران دست به دست هم دادند تا این جشنواره بین‌المللی در سطح ممتازی برگزار شود. چهره‌های برجسته‌ای در این جشنواره گرد هم جمع شدند تا بتوانیم با زبان شعر پیام محور مقاومت را به گوش جهانیان برسانیم.

ارسال ۱۲۳۶ اثر به دبیرخانه کنگره در قزوین

بنا بر این خبر هفتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار پیرامون موضوعات «شهدا و ایثارگران»، «مادران و همسران معظم شهدا و بانوان عاشورایی»، «سبک زندگی در مکتب فاطمی»، «شهدای امنیت، نخبگان علمی و جهاد تبیین»، «شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم»، «فرهنگ شهادت و ایثار، رسالت امروز و افق آینده» و «شهدا و ایثارگران استان قزوین» امسال در استان قزوین برگزار ‌شد.

این کنگره ۳ بخش داشت که بخش اصلی شامل شاعران سراسر ایران بزرگ، بخش بین‌الملل شامل شاعران سایر کشورها در زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو و بخش ویژه شامل شاعران خانواده شهدا و ایثارگران و همچنین قالب اشعار ارسالی کلاسیک، نو و نیمایی، سرود، ترانه و تصنیف و ذهن و زبان کودک و نوجوان بود.

فراخوان کنگره از اول دی‌ماه با دعوت از فرهیختگان فارسی‏‌زبان و همچنین شاعران گرانقدر متعهد به ارزش‏‌های الهی و انسانی در زبان‏‌های عربی، اردو و انگلیسی آغاز و آثار شاعران خوش‌ذوق و علاقه‌مند تا پانزدهم بهمن ماه جمع‌آوری شد که یک هزار و ۲۳۶ اثر از شاعران داخلی و همچنین کشورهایی همچون لبنان، عراق، سوریه، هندوستان، تاجیکستان، یمن، پاکستان و افغانستان به دبیرخانه کنگره ارسال گردید.

معرفی برگزیدگان کنگره

در بخش اصلی سرود، ترانه و تضعیف «زهرا سالاری» از خراسان رضوی رتبه اول، «رضا یزدانی» از قم رتبه دوم، «فاطمه بدیعی» از اصفهان رتبه سوم را از آن خود کرده و «رضا نیکوکار» از گیلان و «زهرا ساری» از سیستان و بلوچستان شایسته تقدیر شدند.

«حسین خزایی» از کرمانشاه رتبه اول، «اسماعیل محمدپور» از گیلان رتبه دوم، «سیدمحمد بابامیری» از قم رتبه سوم و «محمدحسین ابوترابی» و «عباس همتی» از قزوین عنوان شایسته تقدیر را در بخش اصلی قالب کلاسیک به دست آوردند.

در بخش اصلی قالب نو و نیمایی، «زینب رحمانی» از خوزستان رتبه اول، «مجتبی صفدری» از گیلان رتبه دوم، «زینب بندری» از سمنان رتبه سوم را از آن خود کردند و «مریم خراسانی مطلق» از خراسان رضوی، «سارا خلیفه» از فارس و «زلیخا بنی‌ایمان» از فارس شایسته تقدیر شدند.

در بخش اصلی قالب ذهن، زبان کودک و نوجوان، «زهرا محدثی‌خراسانی» از خراسان رضوی، «حسین عبدی» از گلستان و «طوبی زارع» از یزد به ترتیب حائز رتبه‌های نخست تا سوم و «رسول شریفی» و «مهدی مردانی» شایسته تقدیر شدند.

همچنین در بخش بین‌المللی، «آیات جرادی» از لبنان، «نادیا الحقانی» از لبنان و «عماد الکثری غراوی» از خوزستان به ترتیب رتبه نخست تا سوم و «احمد شهریار» از پاکستان عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کردند.

در بخش ویژه «علیرضا دهرویه» از قم در قالب کلاسیک، «ثریا عبدی» از اصفهان در قالب نونیمایی و «علی سلیمانی» از گیلان در قالب سرود، ترانه و تصنیف شایسته تقدیر شدند. در بخش شهدای قزوین نیز «اسماعیل سکاک» و «محمدحسین ابوترابی» برگزیده شدند.

به گزارش ایکنا در این مراسم، خانواده شهید شاعر «حسین برزگرگنجی»، شاعر «رقیه آقایی» مادر شهید «زکریا شیری» و شاعر «یداله هاشمی» پدر شهید نبی‌الله هاشمی تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha