برپایی سمینار مطالعات قرآنی در دانشگاه علیگره هند
کد خبر: 4126067
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

برپایی سمینار مطالعات قرآنی در دانشگاه علیگره هند

سمیناری دو روزه با عنوان «مطالعات قرآنی در شبه قاره قرن بیستم» در دانشگاه اسلامی علیگره هند در حال برگزاری است.

به گزارش ایکنا به نقل از indiaeducationdiary، سمینار دو روزه‌ای با حضور اساتید علوم اسلامی در دانشگاه اسلامی علیگره روز گذشته، 13 اسفند آغاز شد. 

این سمینار با عنوان «مطالعات قرآنی در شبه قاره قرن بیستم» توسط گروه الهیات اهل سنت، این دانشگاه سازماندهی شده است.

 طارق منصور، معاون این دانشگاه در این سمینار گفت که برای درک هر متنی باید پیشینه آن و قصد نویسنده یا سخنران را دانست. به همین ترتیب، شناخت آیات قرآن و سیاق آن‌ها قبل از پرداختن به تفاسیر و علوم مربوط به آن ضروری است.

وی افزود: تمام اختراعات علمی یا اظهارات دانشمندان را نمی‌توان به آیات قرآنی منسوب کرد زیرا علم دستخوش تغییر بوده در حالی که قرآن کریم فراتر از هرگونه تغییر است.

توقر علم فلاحی، رئیس دانشکده الهیات این دانشگاه در سخنان افتتاحیه ضمن خیرمقدم به مهمانان، قرآن را کتاب هدایت و کتاب وحی دانست و افزود: به غیر از علمای مسلمان، تعدادی از خاورشناسان نیز به شیوه خود به قرآن‌شناسی خدمت کرده‌اند و هدف این سمینار ارائه خدمات آنان به فهم قرآن است.

محمد سعود عالم قاسمی، استاد الهیات در سخنانی به تشریح سیر تحول تاریخی ترجمه و تفسیر قرآن کریم و معرفی مختصری از مفسران و مترجمان هندی پرداخت. وی خدمات علامه فراهی، احسان الله عباسی و سیدعلی نقی نقوی از اساتید این دانشگاه را دارای اهمیت فوق‌العاده دانست.

 مفتی محمد رشید عظمی، قائم مقام دارالعلوم دیوبند، درباره خدمات مترجمان و مفسران قرآن قرن بیستم سخنرانی کرد و ویژگی‌های اصلی ترجمه‌ و تفاسیر شیخ الهند مولانا محمود حسن و مولانا اشرف علی ثنوی را برشمرد. وی همچنین در مورد اهمیت تفاسیر حمیدالدین فراهی، مولانا اشرف علی ثنوی و مفتی سعید احمد پالانپوری نیز توضیح داد.

اقتدار محمد خان، رئیس گروه مطالعات اسلامی، جامعه ملیه اسلامیه، از مردم خواست تا از دستورات قرآنی به‌طور کامل پیروی کنند، زیرا این تنها راه موفقیت در زندگی و اخروی است.

مولانا سید کلب جواد نقوی، دبیر کل مجلس علمای هند، در خصوص منحصر به فرد بودن قرآن سخنرانی کرد و گفت: آوردن حتی یک آیه مشابه قرآن کریم غیرممکن است. قرآن کتاب صلح است و به همین دلیل است که قرآن پیمان حدیبیه را پیروزی توصیف کرده است، در حالی که هیچ جنگی را پیروزی نخوانده است.

انتهای پیام
captcha