سیدمهدی سجادزاده، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان در گفتوگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: همزمان با آغاز سال نو، علاوه بر برنامههای مربوط به حوزه شهروندی، فضاسازی فرهنگی شهر با محوریت ماه مبارک رمضان و با موضوع زیست عفیفانه در دستورکار قرار گرفت.
وی افزود: در این طرح، پشت تمام تابلوها از جمله تابلوی پایانههای مسافربری و ایستگاههای مترو، به فضای مربوط به ماه مبارک رمضان پرداخته میشود؛ بهخصوص در سال جاری با توجه به مسائلی که طی ماههای گذشته و در جریان اعتراضات به وجود آمد، تصمیم بر این است که به موضوع عفاف و حجاب بیشتر پرداخته شود.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان یادآور شد: برای این طرح، ۲۲۰ پشت تابلو در نظر گرفته شده است که اصطلاحا از آنها با عنوان «گالری شهری» نام برده میشود. این تابلوها هر دو هفته یک بار تغییر میکند، معمولا دارای دوره ۱۵ روزه هستند و همگی از اول تا ۱۵ فروردینماه اکران میشوند.
وی بیان کرد: پشت تابلوها بیشتر با موضوع ماه مبارک رمضان و با عنوان «یادش بخیر» است و دارای محوریت نوستالژی هستند که بیشتر ماه رمضانهای گذشته را برای افراد یادآوری و تداعی میکنند. به علاوه، در این تابلوها که بیشتر خاطرهانگیز است، خاطرات مربوط به دورههایی که بزرگترها، نوجوان، جوان و همچنین روزهاولی بودند، به نوعی مرور میشود.
سجادزاده با بیان اينکه در کنار این موضوعات به بحث عفاف و حجاب هم پرداخته میشود، گفت: در ماه مبارک رمضان سالهای اخیر، یکسری سنتها و آداب گذشته به نوعی کمتر و کمرنگتر شده است. برای مثال در سالهای اخیر، سحرهای ماه مبارک رمضان کمرنگتر شده و این در حالی است که در گذشته، سحرهای این ماه برای خانوادهها اهمیت بیشتری داشت و بیدار شدن در سحرگاه با مراسم و آداب خاصی همراه بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر، متأسفانه اکثر افراد سحرهای ماه مبارک رمضان فقط برای نماز صبح بیدار میشوند که در این خصوص، علاوه بر مباحث پزشکی و بهداشتی که اهمیت بسیاری دارد، شاهدیم که سحرهای ماه مبارک رمضان نسبت به گذشته از سوی جوانان امروزی تا اندازهای کمرنگتر شده است. بحث روزهاولیها نیز از دیگر برنامههای مدنظر است؛ این موضوع نیز در گذشته نسبت به سالهای اخیر پررنگتر بود و بیشتر به آن پرداخته میشد.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان افزود: در کنار این موارد، عیدانه نیز موضوع دیگری است که در برنامهها مورد توجه قرار میگیرد. درواقع، عیدی دادن و عیدی گرفتن نیز موضوعی است که در سالهای اخیر تا حدودی دستخوش تغییراتی شده و بهخصوص برای کودکان در سنین پایین همچون گذشته اجرا نمیشود.
وی تصریح کرد: در پایانهها نیز برای مسافرانی که در نوروز به استان اصفهان سفر میکنند، موضوع محوری ماه مبارک رمضان بهطور ویژه در دستورکار قرار دارد. ضمن اینکه برنامه زیست عفیفانه با محوریت مسئله حجاب برای مسافران در حقیقت تداعیکننده این موضوع است که به شهری مثل اصفهان بهعنوان شهری فرهنگی و مذهبی وارد شدهاند و باید موازین اسلامی را رعایت کنند.
سجادزاده توضیح داد: در خصوص مباحث مربوط به مترو، حدود یک سال و نیم است که در ۲۰ ایستگاه مترو، سازههایی در نظر گرفته شده و از طریق آنها طرحهای گالری شهری منتشر میشود. در این ایستگاهها نیز سعی شده اشعاری درباره موضوعاتی مثل عفاف و حجاب بهعنوان طرح اصلی مطرح و نصب شود. علاوه بر این، در نمایشگرهای مترو و فضای داخل کابینها نیز پوستر و موشنهایی درباره مباحث مربوط به ماه مبارک رمضان، عید نوروز و زیست عفیفانه منتشر میشود.
وی افزود: تابلوی دیواری پازلی بیمارستان عیسی بن مریم نیز از گذشته به طرحهای شهروندی اختصاص داشت که تصویر آن مربوط به شیوع کرونا بود و امسال با طرحی نوستالژی در خصوص ماه مبارک رمضان فعال شد.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان تأکید کرد: علاوه بر این، تولید محتوای این طرحها در فضای مجازی نیز که از طریق شبکههای اجتماعی اداره توسعه فرهنگ شهروندی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و اداره ارتباطات رسانهای شهرداری اصفهان منتشر میشود، راجع به ویدئوها و موشنهای نوستالژیگونه در خصوص ماه مبارک رمضان، عیدانه و زیست عفیفانه است.
وی اظهار کرد: معمولا موضوعات مربوط به برنامهها در شهرداری اصفهان مشخص است، ولی با توجه به تقارن عید نوروز، ماه مبارک رمضان و زیست عفیفانه، هر سه موضوع در یک مجموعه قرار گرفت و مقرر شد خروجی هر یک از این موضوعات و برنامهها به پنج تا شش طرح منتهی شود.
انتهای پیام