زکات؛ برای محرومان زندگی‌بخش و امید آفرین است
کد خبر: 4131124
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱

زکات؛ برای محرومان زندگی‌بخش و امید آفرین است

رئیس اداره زکات استان قزوین با بیان اینکه زکات باید قربت‌الی‌الله باشد، گفت: زکات؛ برای محرومان زندگی‌بخش و امید آفرین است زیرا وقتی مردم زکات پرداخت می‌کنند باعث تهیه مسکن، هزینه‌های درمان یا تحصیل محرومین خواهد شد.

زکات

حجت‌الاسلام والمسلمین باب‌الله شهسواری، رئیس اداره زکات استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، درخصوص فلسفه زکات، گفت: خداوند در قرآن کریم در بیان نشانه‌های حکمت صالحین می‌فرماید مؤمنان کسانی هستند که اگر در زمین قدرت پیدا کنند نماز را برپا می‌دارند، زکات می‌دهند و امربه معروف و نهی‌از منکر می‌کنند.

وی ادامه داد: قرآن کریم در آیات بسیاری به فریضهٔ زکات پرداخته است و در فرمایشات ائمه‌معصومین(ع) هم بر این موضوع تأکید صریح شده است. زکات در سایر ادیان الهی هم وجود داشته و مختص به اسلام نیست و زکات و نماز از مشترکات همه ادیان آسمانی قبل از اسلام است.

رئیس اداره زکات استان قزوین بیان کرد: حضرت عیسی‌ابن مریم زمانی‌که در گهواره به سخن آمد خطاب به حاضران گفت که خداوند مرا به نماز و زکات امر کرده است اما با بررسی آیات و روایات درمی‌یابیم که زکات در اسلام همچون دیگر ادیان الهی صرفاً یک وصیت اخلاقی و موعظه‌ای نیست که فقط مردم را به نیکی دعوت و از بخل دور کند بلکه زکات واجبی است که منکر وجوب آن کافر محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: در اسلام نصاب، حدود، مقدار، شرایط و زمان پرداخت زکات و کیفیت ادای آن به‌طور دقیق مشخص شده و اخذ آن هم بر عهده دولت اسلامی است و دولت برای کسانی‌که از پرداخت زکات امتناع ورزند کیفرهایی را قرار داده است.

شهسواری افزود: چندسالی است که کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با عنوان دبیرخانه شورای زکات پیگیر امورات این فریضه دینی است و در استان‌ها هم نماینده ولی‌فقیه به‌عنوان رئیس شورای زکات، استاندار به‌عنوان قائم مقام شورا فعالیت کرده و دستگاه‌هایی همچون جهاد کشاورزی، سازمان تبلیغات اسلامی، بهزیستی و اقتصاد و دارایی هم به‌عنوان عضو در شورا و تصمیم‌گیری‌های آن حضور دارند.

پرداخت ۴۰ میلیارد تومان زکات توسط قزوینی‌ها

وی ادامه داد: شورای زکات از سال ۸۴ شروع به‌کار کرده و تاکنون تصمیمات آن با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است. سال ۸۴ مردم استان قزوین ۱۰ میلیون تومان زکات پرداخت کردند و طی سیر صعودی این مبلغ در سال ۱۴۰۰ به عدد ۳۶ میلیارد تومان رسید و در سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت مبلغ ۴۰ میلیارد تومان زکات از سوی مردم استان توسط شورای زکات ثبت و ضبط شده است.

رئیس اداره زکات استان قزوین گفت: لازم به ذکر است که این مبالغ شامل زکات واجب و مستحب، فطریه و کفارات پرداختی مردم است که توسط شورای زکات استان ثبت و ضبط شده است. مبالغی به‌صورت نقد و غیرنقد وارد کمیته امداد شده و مبلغی هم توسط شورای زکات روستاها و شهرها و مساجد پرداخت شده که به تشخیص شورا برای نیازمندان و نیز اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه هزینه شده است.

وی بیان کرد: استان قزوین در موضوع پرداخت زکات رتبه یازدهم کشوری را به خود اختصاص داده که به فراخور شاخص‌های مختلف این رتبه متغیر بوده است به طور مثال در مورد زکات نقد و کالای وارده به حساب کمیته امداد امام(ره) یا تشکیل شورای زکات یا در رابطه با ظرفیت استفاده از زکات فطره، در کشور جزو رتبه‌های برتر هستیم.

شهسواری افزود: شورا طبق مصوبات کشوری اقدام می‌کند و در کنار آن سازمان تبلیغات اسلامی و روحانیون در جهت تبلیغ و ترویج فریضه زکات اقدام می‌کنند. خداوند به پیامبر(ص) فرموده که از مردم زکات و صدقات و خیرات آنان را بگیر چون به این وسیله از لحاظ مالی و جانی پاک می‌شوند و چنین کسانی درود پیامبر را دریافت می‌کنند.

وی اظهار کرد: زکات باید قربت‌الی‌الله باشد. زکات؛ برای محرومان زندگی‌بخش و امید آفرین است زیرا وقتی مردم زکات پرداخت می‌کنند باعث تهیه مسکن، هزینه‌های درمان یا تحصیل محرومین خواهد شد. کمک‌های مردم و دولت با هم‌افزایی کارگشا خواهد بود.

رئیس اداره زکات استان قزوین گفت: با زکات، اضافات مال خود را در جای صحیحی هزینه می‌کنیم تا مشکلات جامعه خود را برطرف کنیم در عین حال به بهره‌وری حداکثری اموال خود کمک کردیم و این بدان معناست که مال ما زیاد می‌شود.

وی در پایان گفت: در تشویق جوانان به پرداخت زکات اقدامات قابل‌توجهی از سوی شورای زکات صورت گرفته است؛ برگزاری همایش خیرین جوان برای پرداخت کنندگان زکات، حامیان ایتام و یا مشترکین صندوق‌های صدقات از جمله این اقدامات است چراکه این جوانان یاری‌دهنده و سفیر احیای فریضه الهی زکات در جامعه هستند.

انتهای پیام
captcha