آغاز سی‌امین نمایشگاه و دیدار نوروزی جامعه قرآنی
کد خبر: 4131719
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

آغاز سی‌امین نمایشگاه و دیدار نوروزی جامعه قرآنی

هفته سوم فروردین 1402 شاهد برپایی آیین افتتاحیه یکی از بزرگترین رویدادهای قرآنی کشورمان با حضور رئیس‌جمهور بودیم و در امتداد آن سنت هرساله دید و بازدید نوروزی جامعه قرآنی به میزبانی خبرگزاری قرآن برگزار شد.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، در ادامه نگاهی به مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت؛

بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، دقایقی قبل از آغاز مراسم افتتاحیه سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و مراسم تکریم خادمان قرآن از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کرد.

رئیس دولت سیزدهم طی این بازدید که با همراهی غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن بود، در جریان آخرین دستاوردهای قرآنی کشورمان در بخش‌های مختلف مردمی و دولتی قرار گرفت.

بخش باغ آیات، بخش نوآوری و دانش بنیان قرآنی، بخش نهج‌البلاغه، بخش موسسات مردم نهاد، بخش نهادها و سازمان‌های دولتی و ... از جمله بخش‌هایی بود که رئیس جمهور به بازدید از آنها پرداخت.

مراسم افتتاحیه سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شنبه ۱۲ فروردین‌ با حضور رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم آغاز به کار سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی بر الزام قانونی حجاب تأکید کرد و گفت: همه ملزم به پای‌بندی به قانون هستند. مراکز علمی، فرهنگی و مدارس به مسئله حجاب ورود کنند و این موضوع را به بحث و تبادل نظر بگذارند تا در این موضوع برای افرادی که سؤال دارند، اغنا ایجاد شود.(متن کامل سخنرانی رئیس‌جمهور)

سخنران دیگر این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی با تأکید بر اینکه بازگشت به برهنگی ارتجاست، گفت: توجه به فرهنگ قرآنی در رأس این فعالیت‌هاست و در این مسیر عقب‌گرد و ارتجا نداریم. در این مسیر و حرکت نورانی، برهنگی جایی ندارد و جامعه هر روز باید به سمت سلوک برود. این برنامه مهم دولت مردمی در همه بخش‌هاست. فرهنگ قرآنی در این دولت در صدر است. توسعه و ترویج قرآن مأموریت مهم دولت است. (متن کامل سخنرانی وزیر ارشاد)

یادآور می‌شود، نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار «می‌خوانمت»  طی بازه زمانی ۱۲ تا ۲۶ فروردین‌ از ساعت ۱۷ تا یک بامداد در محل مصلای امام خمینی(ره) دایر خواهد بود.

ایکنا

نگاهی به زندگی و آشنایی با خادمان قرآنی سال ۱۴۰۲

درحاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن،  بیست و هشتمین دوره مراسم تکریم خادمان قرآن کریم برگزار و طی آن از ۱۲ خادم برگزیده قرآن تجلیل شد. 

  • محمدجواد پناهی از استان خراسان رضوی در رشته قرائت قرآن کریم
  • محمود کریمی از استان تهران در رشته حفظ قرآن کریم
  • حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی از استان قم در رشته پژوهش و تفسیر قرآن کریم
  • حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبایی از استان قم در رشته پژوهش و تفسیر قرآن کریم
  • حجت‌الاسلام والمسلمین علی رهبر از استان اصفهان در رشته پژوهش و تفسیر قرآن کریم
  • غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی از استان اصفهان در رشته آموزش قرآن کریم
  • مریم حاج‌عبدالباقی از استان تهران در رشته آموزش قرآن کریم
  • مجید سعید کافی از استان سمنان در رشته خوشنویسی قرآن کریم
  • عبدالحمید قدیریان از استان تهران در رشته سینماگران قرآنی
  • پروین امیرآبادی از استان تهران در رشته مدیریت امور قرآنی
  • نرم‌افزار قرآنی طنین وحی(مهدی ساغرزاده از اصفهان) در بخش رسانه‌های قرآنی

خدمات اتوبوسرانی تهران به بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن
روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با صدور اطلاعیه‌ای از آمادگی این مجموعه برای جابجایی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۳ میدان اصلی پایتخت خبر داد.

در اطلاعیه‌ این شرکت، از خدمات‌رسانی اتوبوسرانی به شهروندان برای بازدید از سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ایام برگزاری این نمایشگاه و از ساعت ۱۷ تا یک بامداد در محل مصلی امام خمینی (ره) خبر داده است.

براساس این‌گزارش، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای رفاه حال بازدیدکنندگان، علاوه بر تقویت خطوط عبوری و منتهی به محل نمایشگاه، نسبت به ارائه خدمات حمل و نقلی از مبادی میدان انقلاب اسلامی (پایانه کاوه) - میدان رسالت و میدان راه آهن اقدام می‌کند.

ارائه ۱۱ نوع مشاوره رایگان به بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن

در دوره گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن، مشاوره‌های ارائه شده در پنج ساحت بود اما امسال این عدد به ۱۱ ساحت رسیده است.

بنابر گفته سیدمحمدحسین چاوشیان، مدیر بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان نمایشگاه قرآن « با این افزایش قطعاً باید مشاوران بیشتری هم به جمع ما اضافه می‌شد که این امر اتفاق افتاد و مشاوران سه برابر نسبت به دور گذشته افزایش داشتند. مشاوران استفاده شده از بین اساتید دانشگاه و‌ شخصیت‌های حوزوی در رشته‌های روان‌شناسی، علوم تربیتی و خانواده بودند».

برگزاری جام رمضان در بخش دهه‌هشتادی‌های نمایشگاه قرآن

سال گذشته بخش دهه‌ هشتادی‌های نمایشگاه قرآن با عنوان بخش «نوجوان» فعالیت می‌کرد و آنچه که نوجوانان و متولدین دهه هشتاد با آن مواجه هستند را با رویکرد قرآن و مفاهیم قرآنی مورد توجه قرار می‌داد. اما امسال این بخش به چند قسمت تقسیم شده که در همه آن‌ها تلاش شده تا با ادبیات روز با دهه هشتادی‌ها صحبت شود که براین اساس قسمت‌هایی مانند بازی‌فرآوری، موکب‌داری، اتاق فرار، لیزرتگ، باشگاه قرآنی، نشست دهه هشتادی‌ها با نخبگان، جشن تکلیف و فروشگاه محصولات دیجیتال در نمایشگاه فعالیت دارند.

افتتاح بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن در 14 فروردین

این بخش با حضور «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور»، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات راه‌اندازی شد.

بنابر گفته عبدالرضا سلطانی، معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن « بخش «بین‌الملل» از جمله بخش‌های نمایشگاه قرآن است که بر بحث «وحدت» در جهان اسلام تمرکز و تأکید دارد. کشورهایی که هنر و هنرمندان خود را به بخش بین‌الملل نمایشگاه معرفی کرده‌‌اند شامل هند، پاکستان، تونس، بوسنی، الجزایر، اندونزی، تانزانیا، کنیا، عمان و مالزی هستند که نه تنها آثار هنری هنرمندان بین‌المللی خود شامل خوشنویسی، نقاشی، کالیگرافی و ... را به نمایش می‌گذارند، بلکه ورک‌شاپ‌هایی ایجاد شده تا هنرمندان بتوانند به صورت زنده به تولید و طراحی اثر بپردازند.»

اطلاع از آخرین اخبار نمایشگاه قرآن با برنامه «شهر قرآن»

مخاطبان رادیو قرآن می‌توانند آخرین اخبار و رویدادهای مهم سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن را با برنامه «شهر قرآن» دنبال کنند.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی توانمندسازی دانش‌بنیان در نمایشگاه قرآن

این کارگاه در بخش ‌نوآوری ‌و ‌دانش‌بنیان‌ قرآنی در سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا چهارشنبه ۲۳ فروردین‌ماه به دو صورت حضوری و مجازی و در محورهایی همچون هوش مصنوعی و آینده فعالیت‌های قرآنی، تفکر و سواد رسانه، زنجیره ارزش محصولات قرآنی، ایده‌پردازی و کسب و کار، دانش بنیان چرا و چگونه و توسعه صادرات محصولات قرآنی در حال برگزاری است.

این کارگاه‌ها با حضور اساتیدی همچون محمدرضا الهی، حسین حق‌پناه، حمید افسری، کامیار محبوبیان، علی تهرانچی، سیاوش صلواتیان و محسن احمدوند همراه است.

میزبانی نمایشگاه قرآن از ۴۵ مؤسسه

بخش نهادها و مؤسسات قرآنی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شاهد حضور ۴۵ مؤسسه قرآنی در عرصه‌های مختلف نرم‌افزاری، دانش‌بنیان، آموزشی و پژوهشی و... است.

نهمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

این دیدار با حضور جمعی از پیشکسوتان، اساتید، مدیران، قاریان، حافظان و فعالان حوزه قرآن کریم در فضایی صمیمی و ساعات نزدیک به افطار، همزمان با بیستمین سال تأسیس ایکنا و با تجلیل از علیرضا حشمتی در ایکنا برگزار شد و در آن مطالبه‌ای جدی مبنی بر راه‌اندازی تشکل منسجم قرآنی مورد تأکید قرار گرفت.

عباس سلیمی، محمدرضا خرمیان، مریم حاجی عبدالباقی، محمدعلی خواجه‌پیری، محمد خواجوی و چند نفر از اساتید و پیشکسوتان قرآنی از جمله افرادی بودند که به سخنرانی و بیان خاطرات پرداختند.

نشست «الزام رعایت فصاحت عربی در آموزش قرائت قرآن کریم» برگزار شد

این نشست با حضور سیدمحسن موسوی‌بلده، بهروز یاریگل و سیدمهدی سیف، از مدرسان و پیشکسوتان عرصه قرائت قرآن؛ منصور قصری‌زاده، مدرس و قاری بین‌المللی و مدیر رادیو قرآن به میزبانی ایکنا برگزار شد که بخش اول آن با عنوان «آموزش ساده‌خوانی قرآن در میان عموم مردم؛ آری یا خیر» منتشر شد و بخش دوم این نشست با عنوان «تربیت تخصصی معلم‌ قرآن حلقه مفقوده است» منتشر شد.

راهیابی ۱۲۹ نفر به نیمه‌نهایی «شوق تلاوت»

مرحله مقدماتی ششمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ انجام شد. در این دوره از رقابت‌ها ۴۱۶ دختر و پسر (شامل ۳۱۲ پسر و ۱۰۴ دختر) از ۲۰ مؤسسه قرآنی از ۲۶ استان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که  از این تعداد ۱۲۹ نفر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. این مرحله نیز اواخر فروردین‌ماه به صورت غیرحضوری و با دعوت داوران در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

پنجاه و هشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی 

طی این نشست که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دیگر اعضای این شورا برگزار شد، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی از بررسی بحث تفویض اختیارات شورای توسعه به سازمان یا نهادی دیگر خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری انتظار چابک شدن شورای عالی و خارج شدن آن از حوزه‌های تصدی‌گرایانه را دارند. شأن این شورا، راهبری، راهبردی، راه‌بینی و راه‌سنجی است.

در این جلسه از فعالیت حدود 10 سال حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، به عنوان دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تجلیل و محمدجواد آل‌احمد به عنوان دبیر جدید این شورا معرفی شد.

اعلام بیزاری از بدعت‌گذاران و رعایت نشدن حرمت قرآن

به دنبال آوازخوانی قرآن کریم در آغاز اجرای کنسرت موسیقی از سوی یکی از خوانندگان شناخته شده کشورمان، عباس سلیمی و سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوتان قرآنی در یادداشتی به نقد این حرکت پرداخته است.

تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن

فرصت مجدد برای ثبت‌نام برای جاماندگان و کسانی است که به هر دلیلی امکان ثبت‌نام در هجدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم را نداشتند در هفدهم و هجدهم فرودین‌ماه فراهم شده بود.

طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، مصوبه شماره ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بر اساس آن، قبول‌شدگان و دارندگان مدارک تخصصی حفظ می‌توانند از مزایایی همچون اعطای مدرک همتراز کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، مزایای درجات هنری، امتیازات اداری، استخدامی و اعطای کمک‌هزینه تحصیلی و مزایای دیگر برخوردار شوند.

جدیدترین اجرای دهه‌‌نودی‌های گروه تواشیح تسنیم

همزمان با ماه مبارک رمضان همخوانی تواشیح اسماءالحسنی از سوی گروه تواشیح نوجوانان تسنیم منتشر شد. این اثر که با تصاویر زیبایی از اماکن تاریخی و مذهبی ایران و جهان اسلام همراه است، از سوی دهه‌نودی‌های گروه تسنیم اجرا شده است.

قرائت وصیت‌نامه یک محکوم به اعدام توسط رئیس قوه‌ قضاییه

محفل انس با قرآن کریم همزمان با دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای و جمعی از چهره‌ها و قاریان ممتاز کشور برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تحولی که انس با قرآن در فکر و زیست و جسم و روح انسان‌ها، حتی افراد خطاکار و مجرم ایجاد می‌کند، به قرائت وصیتنامه یک زندانی محکوم به اعدام پرداخت؛ این فرد مرتکب جرم سرقت مسلحانه شده بود و از تحصیلات و تربیت اجتماعی بالا برخوردار نبود، اما در زندان توفیق انس با قرآن را پیدا کرده و متحول شده بود.

در وصیتنامه این فرد محکوم که توسط رئیس قوه قضاییه در محفل نورانی انس با قرآن کریم قرائت شد، آمده بود: «به نام خداوند بخشنده و هدایتگر؛ سلام پدر، مادر، برادر و خواهران گرامی؛ ان‌شاء‌الله که خوب باشید؛ یک درخواست از شما دارم که هیچ برای من ناراحت نباشید؛ من را حلال کنید، خیلی شما را اذیت کردم؛ فقط درخواستم آن است که قرآن را بخوانید و بدان عمل کنید؛ حداقل روزی یک صفحه قرآن با معنا بخوانید؛ با قرآن دوست شوید، انگار من پیش شما هستم؛ من در زمانیکه بیرون از زندان بودم، حیوان بودم؛ کسی که لقمه حرام بخورد، خداوند چشم و گوش و همه‌ چیز را از او می‌گیرد و عقل ندارد، پس با حیوان فرقی ندارد؛ اما به لطف خداوند من این چند وقت که در زندان بودم با قرآن و نماز انس گرفتم و حتماً خدا من را می‌بخشد؛ شما را به خدا قسم می‌دهم که مواظب همدیگر باشید و کاری را که گفتم انجام دهید؛ روزی یک صفحه قرآن با معنا بخوانید و نماز هم بخوانید، از نماز غافل نشوید».

در این محفل انس با قرآن که با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و قاریان ممتاز و بین‌المللی برگزار شد، علاوه بر تفسیر آیاتی از سوره مبارکه محمد (ص) توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، قاریان «محمدرضا پورزرگری»، «حمیدرضا احمدی‌وفا»، «محمدحسین اقبالی» و «مهدی غلام‌نژاد» آیاتی چند از کلام‌الله مجید را قرائت کردند و احمد ابوالقاسمی از قاریان بین‌المللی کشور نیز به ذکر خاطره‌گویی پرداخت.

پیوستن ۱۱ هزار جلسه خانگی قرآن به پویش ستاره‌های زمین

پویش «ستاره‌های زمین» در ماه مبارک رمضان سال گذشته در راستای ترویج سنت حسنه جلسات خانگی قرآن کریم راه‌اندازی شد و امسال نیز در قالب و شیوه‌های متنوع مجدد در حال اجراست.

 تا به حال ۱۱ هزار جلسه خانگی به این پویش پیوسته‌اند و از خدماتی که این قرارگاه در حوزه تولید محتوا، برگزاری دوره‌های تربیت مربی، برپایی مسابقات ویژه اعضای جلسات خانگی قرآن، اهدای پرچم متبرک رضوی و فاطمی برای جلسات و دیگر خدماتی که ارائه می‌دهند، بهره‌مند می‌شوند.

نخستین همایش «پرچمداران قرآنی مناطق محروم» در نمایشگاه قرآن

نخستین مراسم تکریم پرچمداران خدمت به قرآن کریم در مناطق محروم، صعب‌العبور و مرزی (که خدمات قابل توجهی و قابل تقدیری را در این مناطق داشته‌اند) ۱۷ فروردین‌ماه در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

طی این مراسم که با دعوت از 150 نفر از مدیران مؤسسات از استان‌ها یا نمایندگان آنها همراه بود از ۱۲ مؤسسه، مرکز، شعبه یا فعال قرآنی که در بیش از ۱۰۰ روستا و منطقه محروم فعالیت کرده‌اند تکریم شد.

انتهای پیام
captcha