تشدید تلاش‌های آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4141846
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰

تشدید تلاش‌های آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

مقامات آمریکایی تلاش‌های خود را برای وساطت بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در جهت عادی‌سازی روابط تشدید کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، واشنگتن به تلاش‌های خود برای پیشبرد عادی‌سازی بین عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس در چارچوب کمپین توافق نامه‌های عادی‌سازی اخیر که شامل برخی کشورهای عربی می‌شود، ادامه می‌دهد.

توماس نایدس، سفیر آمریکا در تل‌آویو گفت که ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی تلاش می‌کند.

نایدس اعلام کرد که به طور مداوم برای گسترش توافق‌نامه ابراهیم کار می‌کند، توافقی که ایالات متحده در سال 2020 برای عادی‌سازی روابط این کشور اشغالگر با امارات و بحرین در آن میانجیگری کرد.

او در مصاحبه‌ای با اسرائیل ۲۴ گفت که هر روز با بحرینی‌ها، مراکشی‌ها، اماراتی‌ها، مصری‌ها و اردنی‌ها برای بهبود روابط با تل‌آویو کار می‌کنیم. وی افزود: ما دوست داریم شاهد عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل باشیم و معتقدیم که این بسیار مهم است و برای رسیدن به این هدف با اسرائیل همکاری می‌کنیم.

رژیم اشغالگر پس از سفر یک مقام آمریکایی به عربستان به عادی‌سازی روابط با عربستان خوش‌بین است. از سوی دیگر عربستان سعودی اعلام کرده است هیچ رابطه‌ای با رژیم اشغالگر برقرار نمی‌کند و مقامات عربستانی معمولاً تأکید می‌کنند که قبل از حل مسئله فلسطین از عادی‌سازی روابط خودداری می‌کنند.

وب سایت «آکسیوس» روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که کاخ سفید می‌خواهد ظرف 6 یا 7 ماه آینده و قبل از شروع مبارزات انتخاباتی، توافقی بین عربستان سعودی و اسرائیل را پیش ببرد. 

این سایت فاش کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته در جده با ولیعهد سعودی دیدار کرد و به گفته مقامات آمریکایی، از جمله موضوعات مورد بحث، احتمال عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود.

ماه گذشته فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» مدعی شد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و امنیت به نفع منطقه خواهد بود. با این حال فرحان گفت درصورتی‌که مسئله فلسطین حل نشده و دولت مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ تشکیل نشود، عادی‌سازی در منطقه به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: کشورش به اسرائیل به شرط تشکیل یک دولت مستقل که پایتخت آن قدس شرقی باشد، وعده عادی‌سازی روابط داده است.

انتهای پیام
captcha