خراسان‌شمالی؛ میزبان سوگواره ملی هنری عاشورا
کد خبر: 4150152
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

خراسان‌شمالی؛ میزبان سوگواره ملی هنری عاشورا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی، از برگزاری سوگواره ملی هنری عاشورا به میزبانی خراسان‌شمالی خبر داد، گفت: این مهم از ۱۷ تا ۲۰ مردادماه سال جاری در استان برگزار می‌شود.

تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالیبه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی، تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی اظهارکرد: اهالی فرهنگ و هنر با اتکا بر ظرفیت بی بدیل تعزیه در جای جای این استان در نظر دارد با برگزاری سوگواره ملی عاشورا فرصت دانش افزایی و بهره مندی از تجارب تعزیه خوانان و تعامل بین هنرمندان تعزیه را فراهم آورد.
وی بیان کرد: سوگواره ملی هنری عاشورا در دو بخش رقابتی (انفرادی و گروهی) و آموزشی برگزار خواهد شد.
صادقی به برگزاری کارگاه آموزشی موسیقی با حضور همه اعضای گروه‌های شرکت کننده اشاره کرد، افزود: در کارگاه آموزشی موسیقی با بهره مندی از اساتید مطرح کشور در خصوص آلات موسیقی، مقامات و دستگاه‌های ایرانی در موسیقی مذهبی (تعزیه خوانی) بحث و گفتگو خواهد شد و تمام شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه دریافت خواهند کرد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه مجلس شبیه خوانی، بیان کرد: هدف از برگزاری این کارگاه استفاده از ظرفیت اقتباس در متون ادبی و وقایع تاریخی (معاصر سازی)، نقش زبان در تعزیه و همچنین بازیابی شخصیت‌های دراماتیک واقع عاشورا  در خلق مجلس شبیه خوانی می‌باشد.
صادقی اظهارکرد: هنرمندان تعزیه خوان در بخش رقابتی(انفرادی) و  رقابتی (گروهی) از  اجرای خود فیلم گرفته و تا 25 تیرماه جاری به دبیرخانه سوگواره ملی هنری عاشورا ارسال کنند، فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه نیازمند تصویربرداری حرفه‌ای نخواهند بود ضبط توسط گوشی همراه و کادر افقی مورد تایید خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: علاقمندان در بخش انفرادی، «اولیا خوان» گفتگو با ذوالفقار شبیه حضرت عباس (ع)،«زره پوشی حر» زره پوشی شبیه امام حسین (ع) ، «شقیا خوانی» زره پوشی شبیه شمر در تعزیه حر،زره پوشی شبیه حارث در تعزیه طفلان مسلم،ورود شمر به کربلا در تعزیه حضرت عباس (ع) و در بخش گروهی، «مجالس غریب»،«مجلس شهادت طفلان زینب (س)»، «مجلس شهادت وهب نصرانی»،«مجلس شهادت امام سجاد (ع)»،«مجلس بنی اسد»،«مجلس غارت خیمه گاه» و ... به تولید اثر بپردازند و به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.
صادقی از برگزاری بخش عکس و کتیبه و پرچم سوگواره ملی هنری عاشورا به عنوان بخش جنبی این سوگواره خبرداد، گفت: جزئیات آن در فراخوان به صورت جداگانه آمده است و علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این دو بخش با شماره 05832244115 تماس حاصل کنند.
وی خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این سوگواره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 05832244115 تماس حاصل کنند و یا به آدرس khsh.farhang.gov.ir و .www.roydadnkn.ir مراجعه و در فضای مجازی از طریق شماره 09159843881 در پیام رسان ایتا آثار خود را ارسال کنند.
گفتنی است، سوگواره ملی هنری عاشورا ۱۷ تا ۲۰ مردادماه سال جاری در خراسان‌شمالی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha