حمایت قانونی مجلس از افراد اخلاق‌مدار
کد خبر: 4152288
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
در افتتاحیه نهمین همایش اخلاق حرفه‌ای مطرح شد؛

حمایت قانونی مجلس از افراد اخلاق‌مدار

در نهمین همایش اخلاق حرفه‌ای با رویکرد اخلاق حرفه‌ای و توسعه که به همت جامعه مهندسان ایران مشاور برگزار شد، بر حمایت قانونی مجلس از افراد اخلاق‌مدار تأکید شد.

حمایت قانونی مجلس از افراد اخلاق‌مدار

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی همایش اخلاق حرفه‌ای، نهمین همایش اخلاق حرفه‌ای با رویکرد اخلاق حرفه‌ای و توسعه امروز، ۱۲ تیرماه به همت جامعه مهندسان ایران مشاور برگزار شد.

اقبال شاکری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در این همایش بیان کرد: بررسی برنامه هفتم توسعه روی میز ما است. برای توسعه کشور با پیش دستی که سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه کرده کار را شروع و پیشنهادات را ثبت کردیم، اما معتقدم باید بنا را برای پنج سال آینده در برنامه هفتم می‌گذاشتیم و مبنای این توسعه را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز این جهت‌گیری همایش را در توسعه می‌پذیرند و معتقد هستند توسعه باید با فطرت انسانی باشد. از شهریور سال ۱۴۰۲ کار بودجه سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود، بنابراین پیشنهادات ارزنده تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ ظرفیت‌های بسیاری دارد. اگر می‌خواهیم کمکی به هر قشری کنیم باید پیشنهادات را بررسی کنیم. تا شهریورماه نیز برنامه هفتم ابلاغ و سپس، برنامه‌ریزی بودجه شروع می‌شود.

این نماینده مجلس توضیح داد: مجلس تلاش می‌کند مواردی که باعث عدول از اخلاق می‌شود تصحیح شود. از افراد مقاوم در برابر فساد در قالب طرحی حمایت می‌کنیم. هر کسی در هرجایی که متوجه عدول اخلاق شد به ما اطلاع دهد، از او حمایت قانونی می‌شود.

شاکری گفت: صدور مجوز یکی از مشکلات اساسی مردم است. برای برخی مجوز صادر شده و برای برخی به دلخواه گاه مجوز صادر نمی‌شود و مردم با سد روبرو می‌شوند. دیگر امضای طلایی نداریم، البته ۲۳ دستگاه به این درگاه نپیوستند و اگر ظرف سه روز دستگاه مجوز ندهد سامانه درگاه واحد مجوز صدور الکترونیکی مجوز صادر می‌کند. این اتفاق موجب حفظ اخلاق حرفه‌ای می‌شود.

عضو کمیسیون عمران عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد که نماینده بخش خصوصی در صنعت احداث به شورای عالی فنی در سازمان برنامه و بودجه برگردد و این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

وی پیشنهاد کرد جایزه ملی اخلاق حرفه‌ای در نظر گرفته شود، برای این بخش آیین‌نامه‌ای طراحی شود و مجلس نیز از این اتفاق حمایت خواهد کرد.

همچنین، در افتتاحیه این همایش نیز محمدحسن عبدالله شمشیرساز، رئیس جامعه مهندسان مشاور ایران در پیامی ویدئویی اظهار کرد: همگی ما به رعایت اخلاق حرفه‌ای از سوی مهندسان و کارشناسان واقف هستیم. پیشنهاد می‌کنم کارفرمایان هم به این امر توجه داشته باشند زیرا این مهم به پیشبرد اهداف کمک می‌کند.

در ادامه، سامی ستایش، نایب‌رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاوران ایران نیز با خیر مقدم به حاضران اظهار کرد: دوران پر فراز و نشیب کرونا سه سال مانع برپایی این همایش شد و در این سال‌ها عزیزان بسیاری را از دست دادیم.

وی درباره محور‌های همایش امسال بیان کرد: بحث، تبادل نظر و مقالات، بدرفتاری‌های ما را در صنف برگرفته از عدم توسعه یافتگی می‌دانست. علی‌رغم سند توسعه نمی‌توانیم ادعا کنیم آثار توسعه در کشور اتفاق افتاده، با این چالش دست به گریبان هستیم و کمبود‌ها نشان از این مهم دارد. صاحبنظران دلیل توسعه نیافتگی را به عدم گفت‌وگوی مستمر می‌دانند از این‌رو شورای اخلاق حرفه‌ای همایش امسال را بر این اساس پایه گذاشتند. امیدوارم این همایش نقطه شروع این گفت‌گو باشد.

در ادامه این برنامه، عطاالله آیت‌اللهی، رئیس شورای اخلاق حرفه‌ای جامعه مهندسان مشاور ایران با ارائه گزارش عملکرد این شورا اظهار کرد: اخلاق تعریف‌کردنی نیست. اخلاق یک خصیصه برجسته، مهم، ستودنی و زیربنا در حرفه‌های مختلف است و مهندسان نیز بدون اخلاق هیچ جایگاهی در توسعه ندارند. اگر اخلاق‌مدار باشیم، می‌توانیم درست انتخاب کنیم و کار درست را انجام دهیم. باید اخلاق‌مدار باشیم تا به ما اعتماد کنند.

در ادامه این برنامه سیدجواد قانع‌فر، رئیس امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور نیز عنوان کرد: در سال ۹۷ چند مورد را تعهد کردیم که سازمان محقق کند و امروز تمام آن موارد انجام شد. کمک به مستقل بودن مهندسان مشاور یکی از این مواردی بود تا بتوانند مستقل تصمیم بگیرند. در این مسیر گام عملی برداشتیم، این بخش در حد توصیه نماند و کنار گذاشتن مهندس مستقل را در متن قرارداد سخت‌تر کردیم. امیدوارم بتوانیم در گام‌های بعدی راهکاری داشته باشیم که مهندسان مشاور مستقل به تنهایی هزینه ندهد و کسی که بر خلاف اصول عقلی رفتار می‌کند، هزینه دهد. امیدوارم این مطالبه را شما هم مطرح کنید و اخلاق در حد همایش نماند.

رئیس نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: ایجاد چارچوب و دستورالعمل ضروری است. امیدوارم با مطالبه جمعی بتوانیم این امر را گسترش دهیم، از اخلاق‌مداران در چالش‌های مختلف حمایت کنیم، درباره بی‌اخلاقی‌ها سکوت نکنیم و در عمل از اخلاق‌مداران حمایت کنیم. اگر برای دفاع از اخلاق هزینه ندهیم، در ادامه باید بیشتر هزینه کنیم. هزینه مصامحه بیشتر از مقاومت خواهد بود.

در ادامه، علی حامدی درباره نماگر‌های توسعه‌گرایی و کد‌های متناظر اخلاق حرفه‌ای توضیحاتی ارائه کرد.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این همایش نیز از محمد حسین بنی‌اسدی، محمدرضا عسکری، علیرضا شهابیان و نادر شکوفی با اهدای لوح تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha