نسبت‌سنجی لایحه برنامه هفتم با ضرورت جانمایی ایران در نظم جدید جهان + متن کامل گزارش
کد خبر: 4153345
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
مرکز پژوهش‌‌های مجلس منتشر کرد؛

نسبت‌سنجی لایحه برنامه هفتم با ضرورت جانمایی ایران در نظم جدید جهان + متن کامل گزارش

نسبت‌سنجی لایحه برنامه هفتم با ضرورت جانمایی ایران در نظم جدید جهان گواه آن است که این لایحه هیچ روایت واحد و نظام یافته‌ای از تعیین تکلیف ایران در جهانِ در حال تغییر ارائه نداده و پیشنهاد مشخص آن است که بخشی مجزا با عنوان «جانمایی ایران در نظم جدید جهان» ذیل فصل طرح‌های کلان پیشران یا سیاست خارجی برنامه هفتم توسعه اضافه شود.

مرکز پژوهش‌‌های مجلس

به گزارش ایکنا، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نسبت‌سنجی لایحه برنامه هفتم توسعه را با ضرورت جانمایی ایران در نظم جدید جهان بررسی کرده که متن خلاصه این گزارش به شرح ذیل است: 

زیست حکمرانی اقتصادی ـ سیاسی کشوری مانند ایران که مدار توسعه خود را در 50 سال گذشته بر نفت بنا کرده و براساس دسترسی به ارز جهان‌روا مقدرات اقتصادی کشور را تعیین کرده است نمی‌تواند بدون دقت در ظرایف تغییر در نظم جهانی مورد تدبیر و برنامه‌ریزی قرار گیرد؛ به خصوص که در حال حاضر، تحریم، ساختار و دلالت‌های صریح ژئوپلیتیکی نیز یافته است. همچنین روندهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نشانگر آن است که عدم تدبیر چنین مسائلی در اسناد بالادستی، تبعات سهمگینی برای کشور خواهد داشت.

کشورهای منطقه و فرامنطقه ایران با سرعت بالایی در حال بازتعریف نقش خود در عرصه بین الملل هستند و این جانمایی جدید، وجوه جدی اقتصادی، سیاسی، امنیتی دارد. از این منظر کنش ایران در دهه پیش رو تأثیر چشمگیری بر سرنوشت کشور در دهه‌های آتی خواهد داشت یا در نقطه مقابل، ممکن است همین دوره به زمانه کنار گذاشته شدن ایران از کمربندهای اقتصادی بین المللی مبدل شود. از این جهت لازم است تا در برنامه هفتم به نحو صریحی نسبت جمهوری اسلامی ایران با نظم‌های در حال شکل‌گیریِ جهانی تعیین تکلیف شود؛ این تعیین تکلیف، نه تنها باید در بخش مربوط به سیاست خارجی انجام شود بلکه این موضوع حیاتی و مرتبط با بقای کشور باید رد پای اساسی در سایر زیربخش ها اعم از ترانزیت، انرژی، امنیت غذایی، صنعت و... داشته باشد.

اما حسب بررسی‌ها، لایحه برنامه هفتم توسعه هیچ روایت واحد و نظام یافته‌ای از تعیین تکلیف ایران در جهانِ در حال تغییر ارائه نداده است. توضیح اینکه، اگرچه لایحه درخصوص موضوع‌هایی نظیر ترانزیت و انرژی اظهارنظر کرده است اما احکام بیان شده به صورت بخشی تدوین شده‌اند و هیچ ربط و نسبت سازگاری میان این احکام برقرار نشده است. بر این اساس، پیشنهاد مشخص آن است که بخشی مجزا با عنوان «جانمایی ایران در نظم جدید جهان» ذیل فصل طرح‌های کلان پیشران (فصل 10) یا سیاست خارجی (فصل 21) برنامه هفتم توسعه اضافه شود.

ایجاد نهاد راهبر توسعه و طراحی برنامه‌های هم‌بست مشتمل بر پروژه‌های اقتصادی، زیرساختی، سیاسی و امنیتیِ دارای وجه بین‌المللی و واجد امتداد حکمرانی داخلی، از اجزای مهم این پیشنهاد اصلاحی است.

متن کامل گزارش را اینجا ببینید. 

انتهای پیام
captcha